Jump to content

Edit History

StorStas

StorStas

toholthe skrev for 2 timer siden:

Da har jeg gjort litt flere målinger og nå skjønner jeg virkelig ikke noe av hva som skjer.

...

hva skjer???

I tillegg til alle andre gode spørsmål her, så skulle det vært veldig interessant å vite hvilken strøm som går igjennom disse kablene.  Min thrusterkunnskap er begrenset, men det kan vel også være noe med selve thrusteren, evt. kraftoverføringen der, som får thrustermotoren til å slite.  Da vil motoren kunne trekke betydelig mer strøm enn spec'en tilsier.  Det kan i sin tur forklare høyt spenningsfall både over batteripoler og gjennom kabler.  Nå fungerer vel den hovedbryteren i utgangspunktet også som sikring, men hvis jeg har forstått riktig så må den rekke å bli "varm" før den kobler ut (?).  Nå går thrusteren bare noen sekunder om gangen, så kanskje den bryteren ikke rekker å koble ut.

 

@Kjellg Takk for tilliten :)  Ingen batterier som stiger i spenning når de belastes hardt.  Kun noen sære tilfeller hvor batteriet går fra veldig kaldt til varmt av belastningen, kan få spenningen til å stige.  Husker Lars H fortalte om en sånn episode en gang, noe med vinter, startproblemer og bruk av fjærnlys for å få opp temp'en i batteriet.  Men uansett, jeg tror ikke VirtualMe mente det sånn.  Hvilespenning for et fullt ladet LFP batteri ligger gjerne på 13.4-13.5V (snaut 3.4V pr. celle) .  LFP batterier har i utgangspunktet høyere hvilespenning enn blybatterier.  Min erfaring gjennom parallellkobling mot AGM er at LFP og AGM leverer omtrent like mye strøm under "middels belastning" (kaffemaskin).  Ved riktig stor belastning skal LFP visstnok holde bedre på spenningen enn blybatterier, uten at jeg har testet det (ennå).

 

edit:Prøve med startbatteriet er et glimrende forslag som kan utelukke eller bekrefte hvorvidt Optima-batteriet er slitent.

StorStas

StorStas

toholthe skrev for 2 timer siden:

Da har jeg gjort litt flere målinger og nå skjønner jeg virkelig ikke noe av hva som skjer.

...

hva skjer???

I tillegg til alle andre gode spørsmål her, så skulle det vært veldig interessant å vite hvilken strøm som går igjennom disse kablene.  Min thrusterkunnskap er begrenset, men det kan vel også være noe med selve thrusteren, evt. kraftoverføringen der, som får thrustermotoren til å slite.  Da vil motoren kunne trekke betydelig mer strøm enn spec'en tilsier.  Det kan i sin tur forklare høyt spenningsfall både over batteripoler og gjennom kabler.  Nå fungerer vel den hovedbryteren i utgangspunktet også som sikring, men hvis jeg har forstått riktig så må den rekke å bli "varm" før den kobler ut (?).  Nå går thrusteren bare noen sekunder om gangen, så kanskje den bryteren ikke rekker å koble ut.

 

@Kjellg Takk for tilliten :)  Ingen batterier som stiger i spenning når de belastes hardt.  Kun noen sære tilfeller hvor batteriet går fra veldig kaldt til varmt av belastningen, kan få spenningen til å stige.  Husker Lars H fortalte om en sånn episode en gang, noe med vinter, startproblemer og bruk av fjærnlys for å få opp temp'en i batteriet.  Men uansett, jeg tror ikke VirtualMe mente det sånn.  Hvilespenning for et fullt ladet LFP batteri ligger gjerne på 13.4-13.5V (snaut 3.4V pr. celle) .  LFP batterier har i utgangspunktet høyere hvilespenning enn blybatterier.  Min erfaring gjennom parallellkobling mot AGM er at LFP og AGM leverer omtrent like mye strøm under "middels belastning" (kaffemaskin).  Ved riktig stor belastning skal LFP visstnok holde bedre på spenningen enn blybatterier, uten at jeg har testet det (ennå).

StorStas

StorStas

toholthe skrev for 2 timer siden:

Da har jeg gjort litt flere målinger og nå skjønner jeg virkelig ikke noe av hva som skjer.

...

hva skjer???

I tillegg til alle andre gode spørsmål her, så skulle det vært veldig interessant å vite hvilken strøm som går igjennom disse kablene.  Min thrusterkunnskap er begrenset, men det kan vel også være noe med selve thrusteren, evt. kraftoverføringen der, som får thrustermotoren til å slite.  Da vil motoren kunne trekke betydelig mer strøm enn spec'en tilsier.  Det kan i sin tur forklare høyt spenningsfall både over batteripoler og gjennom kabler.  Nå fungerer vel den hovedbryteren i utgangspunktet også som sikring, men hvis jeg har forstått riktig så må den rekke å bli "varm" før den kobler ut (?).  Nå går thrusteren bare noen sekunder om gangen, så kanskje den bryteren ikke rekker å koble ut.

 

@Kjellg Takk for tilliten :)  Ingen batterier som stiger i spenning når de belastes hardt.  Kun noen sære tilfeller hvor batteriet går fra veldig kaldt til varmt av belastningen, kan få spenningen til å stige.  Husker Lars H fortalte om en sånn episode en gang, noe med vinter, startproblemer og bruk av fjærnlys for å få opp temp'en i batteriet.  Men uansett, jeg tror ikke VirtualMe mente det sånn.  Hvilespenning for et fullt ladet LFP batteri ligger gjerne på 13.4-13.5V (snaut 3.4V pr. celle) .  LFP batterier har i utgangspunktet høyere hvilespenning enn blybatterier.  Min erfaring gjennom parallellkobling mot AGM er at de leverer omtrent like mye strøm under "middels belastning" (kaffemaskin).  Ved riktig stor belastning skal LFP visstnok holde bedre på spenningen enn blybatterier, uten at jeg har testet det (ennå).



×
×
  • Create New...