
X10an
Komodo skrev 1 time siden:Det der skjønte jeg ikke. Hvis du måler på + polen på batteriet og på positiv pol på klembrettet på motoren så får du 12,8V? Det blir jo som å måle spenning på hver sin ende av en ledning. Ubelastet skal du få 0V, under drift skal du få en spenning lik spenningsfallet i ledningen.
Nesten som StorStas sier: All spenning ligger da over det åpne releet midt på plusskabelen. Pluss på thrusteren jordes gjennom børstene, via ankeret på thrusteren og minuskabelen til startbatteriet, og har ingenting med overslag i kullstøv å gjøre.
Komodo skrev 1 time siden:Bland forøvrig ikke inn jord i et likestrømsanlegg.
Joda, det er lov i mange tilfeller, jeg gjorde det selv i forrige setning. Har man motorblokken og/eller annet gods koplet til minus (eller pluss i et plussjordet anlegg) snakker man ofte om et jordet anlegg, eller selvfølgelig et "vannet" anlegg dersom det befinner seg i en båt. :-)
Komodo skrev 1 time siden:Vel, fullt så enkelt er det jo ikke. CCA verdien på Optimabatteriet er oppgitt til ca 800A, det er greit. Men ved CCA test blir spenningen kjørt ned i 7,2V og det er langt under det man kan akseptere ved bruk til truster.
Vel, fullt så enkelt er det jo ikke. Ved CCA test blir temperaturen kjørt ned i minus 18 grader celsius, og det er langt under det man kan akseptere ved bruk av thruster, da vil nemlig pakkisen ta knekken på propellen. Men det er uansett et veldig greit tall å forholde seg til som utgangspunkt for å regne på hvilke reserver man har (eller burde ha) i systemet. Du kan gjerne legge til 20-25% for å få estimere MCA (MarineCrankingAmps) som er ca samme testen ved 0 grader Celsius.