Joerg Becker
X10an skrev for 15 timer siden:
Ikke no` problem. Jeg får bare Jörg til å selge meg et par skikkelig 98-serier fra Balmar, og laderegulator som matcher :-)
Goood ide
Da trenger du ikke batterier i det hele tatt for å drive trustere, kanskje ett for start.
Ellers kunne du se på 165 og 200A AT-dynamoer isteden.
Koster bare halve prisen, enklere å montere, 200A utgaven leverer (kald) også mellom 150 og 200A på tomgang.
Da snakker vi omsider om faktisk målbar "støtte" fra dynamoen, i alle fall ift. de fleste standard-dynamoer
som vanligvis ikke leverer mer enn 20 - 40A (15 - 25% +/-litt) .
Men fra (litt) spøk til alvor igjen.
Tråden bekrefter nok et rimelig klar fasit at det er
- godt dimensjonerte ledninger og
- helst rikelig kapasitet (Ah) på batteriene
som teller i utgangspunkt.
Om en bør bruke start- eller forbruksbanken isteden for et dedikert batteri like ved truster / vinsjen
er noen ganger et spørsmål om både vekt, plass for montering, og ofte om arbeidslyst.
NB: Priser kan vel ikke være et argument, da kan jeg heller ikke tenke å ha truster.
Men det finnes nok nesten ikke ett av så mange (nevneverdige) batterier i butikkene som ikke klarer å levere 300A ++.
Og de fleste har faktisk noe bedre spenningskurve enn diverse kapasitets-fattige mini-
rørceller som har største fordelen i å kunne levere mange start-Ampere for få sekunder
før spenningen forsvinner på tross av fortsatt høy strøm.
Og nei, jeg ser ikke i en annen retning når vi snakker om konstant for høy belastning men ser også dette batteriet ren teknisk.
Derfor kan jeg ikke mene at høystrøm-batterier a la Optima er bra for noe annet enn å starte forbrenningsmotorer.
Det er også bare denne bruken som tillater at disse batterier kan lades som produsenten krever,
nemlig med elendig lite strøm på tross av direkte tilkobling til (ikke strømbegrenset) dynamo.
Akkurat dette er dessuten også noe som streng tatt ikke tillater direkte tilkobling av Optima batterier til dynamo.
Tross alt sier jo Optima at batteriene ikke skal lades med mer enn 10A.
Det er nå litt flisespikkeri, men sånn er det, og poenget blir desto mere interessant når Optima eldes.
Så er mitt fasit at jeg alltid vill anbefale at man ser på datablader og spenninger i utladingskurver
fremfor store tall som bare angir Ampere.
Anbefalingen herfra er at man hovedsakelig ser etter Ah (kapasitet) hvis det finnes litt plass for montering,
fordi det er fortsatt det beste ren teknisk sett.
HeavyDuty til anleggsmaskin ble jo nevnt allerede.
Også billige pleier å funke fint for ganske mange, og ikke minst ofte ganske lenge,
dessuten også som kombi-batteri for start og baug/vinsj.
Så, "happy trusting" med god kapasitet!
....og nå: weitermachen.
Jørg