Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Seilars skrev for 3 timer siden:
Sitat

 

1. Seilbåter ligger gjerne 10 timer på skakka, med en baug som er i bevegelse, dvs. våte batterier som ligger 25-45 grader på skakka og blir ristet. Om det virkelig gasser og lekker er uvisst, men det fryktes.

Våte batterier finnes med standardhøyde (bil) og de til alt annet som er ca. 20mm høyre innvendig.
Med det kan batteriene krenges og brukes på seilbåt.
NB: Jeg har seilt åpne bly i over 15 år, var ikke noe problem for min del.

Men jeg tåler jo også melk.


 

Sitat

 

2. Man ønsker ikke 30 kilo ekstra vekt helt forut. (heavy duty)

 

Hvis vi snakker om båt som veier ca <400kg +/- er jeg helt med.

Båter som din og min og båten fra trådstarteren pleier vel å ikke å reagere stort på 30kg selv "i masttoppen".

Ellers kan man kjøre 1 batteri med la oss si som mine tidligere 180Ah i center.
Da får man t.o.m. mere vekt i kjølen, også siden man trenger bedre kabler.
Og siden de fleste har 95mm²: Hva med å trekke 50mm² parallell?
Da reduseres spenningsfallet ned til 1V også ved 550A belastning og 2x 7m.

 

Sitat

3. Bruk og kast foretrekkes fremfor vedlikehold, selv om levetiden er kortere. 

Hvorfor?
God stell kan gjøre batterier til noe som lever evig (mine gamle som sagt 15 år).
Riktignok når man ikke valgte Exide eller en av datterselskapene (f.eks. Sønnak),

unntatt det som ble produsert i Tyskland.

 

Og en gang til: Alle som sier 2mine gamle Sønnak med blå lokk som kunne fylles på med vann
ble 1000 år.....
Jepp, dette stemmer.
Og etter hvert begynte vel Exide å spare penger for så å øke omsetningen pga. batterier som ikke holder lengre enn garantitiden pluss omtrent 50% (gjelder flest for folk som ikke følger med på batterimonitoren).

 

Sitat

 



Men min erfaring er at 120A diodeskiller som du har er litt lite, ettersom man gjerne normalt har 100-150A i en slik kabel selv når thruster batteri er friskt.  Victrons 200A argo fet er en mulighet, men den må sikres med en sikring som er ganske liten, slik at den akkurat holder vanlig belastning. Det er tross alt ingen krise om denne sikringen ryker, da det egentlig bare er en ladekabel. Det som er kjedelig er om den ikke ryker når thruster batteriet er havarert, og 400A går gjennom dioden. Jeg tror imidlertid at denne 200A diodeskilleren tåler endel mer i noen sekunder. Den er tross alt beregnet for 200A kontinuerlig strøm, så det bør være ett håp om at en 150A automatsikring som dem man har til ankerwinsjer ryker tidsnok, men samtidig fungerer når man thruster. Men noen tabell for disse er ikke lett å finne....Heller ikke noen detaljert info om hva diodeskillere tåler.....

 

 

 

Skilledioder tåler så mye som er påstemplet, og det ved normale temperaturer slik at den kan kjøles.
Hvis man overtrekker dette med kort belastning tåler det  også litt mer.
Men man burde ikke forvente 200% og du må nok regne med at den ryker fra og med 120 til 150% "allerede"

Men, her et gammelt indianertriks:
Hvis man ikke kjøpte akkurat dioder som er avmerket med "tåler totalt det som står på"

(les nøye det som står mellom linjene i manualen)

da pleier skilledioder å tåle stemplet effekt -per uttak-.
130A med 3 uttak blir da 390A når alle er koblet parallell (bro).
Og da kan man gjøre ganske mye med det, inkl. å lade først forbruk og så et startbatteri i serie.
 

..men, ikke fortell det videre.  :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Seilars skrev for 2 timer siden:
Sitat

 

1. Seilbåter ligger gjerne 10 timer på skakka, med en baug som er i bevegelse, dvs. våte batterier som ligger 25-45 grader på skakka og blir ristet. Om det virkelig gasser og lekker er uvisst, men det fryktes.

Våte batterier finnes med standardhøyde (bil) og de til alt annet som er ca. 20mm høyre innvendig.
Med det kan batteriene krenges og brukes på seilbåt.
NB: Jeg har seilt åpne bly i over 15 år, var ikke noe problem for min del.

Men jeg tåler jo også melk.


 

Sitat

 

2. Man ønsker ikke 30 kilo ekstra vekt helt forut. (heavy duty)

 

Hvis vi snakker om båt som veier ca <400kg +/- er jeg helt med.

Båter som din og min og båten fra trådstarteren pleier vel å ikke å reagere stort på 30kg selv "i masttoppen".

Ellers kan man kjøre 1 batteri med la oss si som mine tidligere 180Ah i center.
Da får man t.o.m. mere vekt i kjølen, også siden man trenger bedre kabler.
Og siden de fleste har 95mm²: Hva med å trekke 50mm² parallell?
Da reduseres spenningsfallet ned til 1V også ved 550A belastning og 2x 7m.

 

Sitat

3. Bruk og kast foretrekkes fremfor vedlikehold, selv om levetiden er kortere. 

Hvorfor?
God stell kan gjøre batterier til noe som lever evig (mine gamle som sagt 15 år).
Riktignok når man ikke valgte Exide eller en av datterselskapene (f.eks. Sønnak),

unntatt det som ble produsert i Tyskland.

 

Og en gang til: Alle som sier 2mine gamle Sønnak med blå lokk som kunne fylles på med vann
ble 1000 år.....
Jepp, dette stemmer.
Og etter hvert begynte vel Exide å spare penger for så å øke omsetningen pga. batterier som ikke holder lengre enn garantitiden pluss omtrent 50% (gjelder flest for folk som ikke følger med på batterimonitoren).

 

Sitat

 



Men min erfaring er at 120A diodeskiller som du har er litt lite, ettersom man gjerne normalt har 100-150A i en slik kabel selv når thruster batteri er friskt.  Victrons 200A argo fet er en mulighet, men den må sikres med en sikring som er ganske liten, slik at den akkurat holder vanlig belastning. Det er tross alt ingen krise om denne sikringen ryker, da det egentlig bare er en ladekabel. Det som er kjedelig er om den ikke ryker når thruster batteriet er havarert, og 400A går gjennom dioden. Jeg tror imidlertid at denne 200A diodeskilleren tåler endel mer i noen sekunder. Den er tross alt beregnet for 200A kontinuerlig strøm, så det bør være ett håp om at en 150A automatsikring som dem man har til ankerwinsjer ryker tidsnok, men samtidig fungerer når man thruster. Men noen tabell for disse er ikke lett å finne....Heller ikke noen detaljert info om hva diodeskillere tåler.....

 

 

 

Skilledioder tåler så mye som er påstemplet, og det ved normale temperaturer slik at den kan kjøles.
Hvis man overtrekker dette med kort belastning tåler det  også litt mer.
Men man burde ikke forvente 200% og du må nok regne med at den ryker fra og med 120 til 150% "allerede"

Men, her et gammelt indianertriks:
(fikk jeg fortalt inne i en tipi mens vi røykte fredspipe med bøffelmøkk, ..eller sånt..husker ikke.)
Hvis man ikke kjøpte akkurat dioder som er avmerket med "tåler totalt det som står på"

(les nøye det som står mellom linjene i manualen)

da pleier skilledioder å tåle stemplet effekt -per uttak-.
130A med 3 uttak blir da 390A når alle er koblet parallell (bro).
Og da kan man gjøre ganske mye med det, inkl. å lade først forbruk og så et startbatteri i serie.
 

..men, ikke fortell det videre.  :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Seilars skrev for 2 timer siden:
Sitat

 

1. Seilbåter ligger gjerne 10 timer på skakka, med en baug som er i bevegelse, dvs. våte batterier som ligger 25-45 grader på skakka og blir ristet. Om det virkelig gasser og lekker er uvisst, men det fryktes.

Våte batterier finnes med standardhøyde (bil) og de til alt annet som er ca. 20mm høyre innvendig.
Med det kan batteriene krenges og brukes på seilbåt.
NB: Jeg har seilt åpne bly i over 15 år, var ikke noe problem for min del.

Men jeg tåler jo også melk.


 

Sitat

 

2. Man ønsker ikke 30 kilo ekstra vekt helt forut. (heavy duty)

 

Hvis vi snakker om båt som veier ca <400kg +/- er jeg helt med.

Båter som din og min og båten fra trådstarteren pleier vel å ikke å reagere stort på 30kg selv "i masttoppen".

Ellers kan man kjøre 1 batteri med la oss si som mine tidligere 180Ah i center.
Da får man t.o.m. mere vekt i kjølen, også siden man trenger bedre kabler.
Og siden de fleste har 95mm²: Hva med å trekke 50mm² parallell?
Da reduseres spenningsfallet ned til 1V også ved 550A belastning og 2x 7m.

 

Sitat

3. Bruk og kast foretrekkes fremfor vedlikehold, selv om levetiden er kortere. 

Hvorfor?
God stell kan gjøre batterier til noe som lever evig (mine gamle som sagt 15 år).
Riktignok når man ikke valgte Exide eller en av datterselskapene (f.eks. Sønnak),

unntatt det som ble produsert i Tyskland.

 

Og en gang til: Alle som sier 2mine gamle Sønnak med blå lokk som kunne fylles på med vann
ble 1000 år.....
Jepp, dette stemmer.
Og etter hvert begynte Exide å spare penger for så å øke omsetningen pga. batterier som ikke holder lengre enn garantitiden pluss omtrent 50% (gjelder flest for folk som ikke følger med på batterimonitoren).

 

Sitat

 



Men min erfaring er at 120A diodeskiller som du har er litt lite, ettersom man gjerne normalt har 100-150A i en slik kabel selv når thruster batteri er friskt.  Victrons 200A argo fet er en mulighet, men den må sikres med en sikring som er ganske liten, slik at den akkurat holder vanlig belastning. Det er tross alt ingen krise om denne sikringen ryker, da det egentlig bare er en ladekabel. Det som er kjedelig er om den ikke ryker når thruster batteriet er havarert, og 400A går gjennom dioden. Jeg tror imidlertid at denne 200A diodeskilleren tåler endel mer i noen sekunder. Den er tross alt beregnet for 200A kontinuerlig strøm, så det bør være ett håp om at en 150A automatsikring som dem man har til ankerwinsjer ryker tidsnok, men samtidig fungerer når man thruster. Men noen tabell for disse er ikke lett å finne....Heller ikke noen detaljert info om hva diodeskillere tåler.....

 

 

 

Skilledioder tåler så mye som er påstemplet, og det ved normale temperaturer slik at den kan kjøles.
Hvis man overtrekker dette med kort belastning tåler det  også litt mer.
Men man burde ikke forvente 200% og du må nok regne med at den ryker fra og med 120 til 150% "allerede"

Men, her et gammelt indianertriks:
(fikk jeg fortalt inne i en tipi mens vi røykte fredspipe med bøffelmøkk, ..eller sånt..husker ikke.)
Hvis man ikke kjøpte akkurat dioder som er avmerket med "tåler totalt det som står på"

(les nøye det som står mellom linjene i manualen)

da pleier skilledioder å tåle stemplet effekt -per uttak-.
130A med 3 uttak blir da 390A når alle er koblet parallell (bro).
Og da kan man gjøre ganske mye med det, inkl. å lade først forbruk og så et startbatteri i serie.
 

..men, ikke fortell det videre.  :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Seilars skrev for 1 time siden:
Sitat


1. Seilbåter ligger gjerne 10 timer på skakka, med en baug som er i bevegelse, dvs. våte batterier som ligger 25-45 grader på skakka og blir ristet. Om det virkelig gasser og lekker er uvisst, men det fryktes.

Våte batterier finnes med standardhøyde (bil) og de til alt annet som er ca. 20mm høyre innvendig.
Med det kan batteriene krenges og brukes på seilbåt.
NB: Jeg har seilt åpne bly i over 15 år, var ikke noe problem for min del.

Men jeg tåler jo også melk.


 

Sitat


2. Man ønsker ikke 30 kilo ekstra vekt helt forut. (heavy duty)

 

Hvis vi snakker om båt som veier ca <400kg +/- er jeg helt med.

Båter som din og min og båten fra trådstarteren pleier vel å ikke å reagere stort på 30kg selv "i masttoppen".

Ellers kan man kjøre 1 batteri med la oss si som mine tidligere 180Ah i center.
Da får man t.o.m. mere vekt i kjølen, også siden man trenger bedre kabler.
Og siden de fleste har 95mm²: Hva med å trekke 50mm² parallell?
Da reduseres spenningsfallet ned til 1V også ved 550A belastning og 2x 7m.

 

Sitat

3. Bruk og kast foretrekkes fremfor vedlikehold, selv om levetiden er kortere. 

Hvorfor?
God stell kan gjøre batterier til noe som lever evig (mine gamle som sagt 15 år).
Riktignok når man ikke valgte Exide eller en av datterselskapene (f.eks. Sønnak),

unntatt det som ble produsert i Tyskland.

 

Og en gang til: Alle som sier 2mine gamle Sønnak med blå lokk som kunne fylles på med vann
ble 1000 år.....
Jepp, dette stemmer.
Og etter vert begynte Exide å spare penger for så å øke omsetningen pga. batterier som ikke holder lengre enn garantitiden pluss omtrent 50% (gjelder flest for folk som ikke følger med på batterimonitoren).

 

Sitat

 



Men min erfaring er at 120A diodeskiller som du har er litt lite, ettersom man gjerne normalt har 100-150A i en slik kabel selv når thruster batteri er friskt.  Victrons 200A argo fet er en mulighet, men den må sikres med en sikring som er ganske liten, slik at den akkurat holder vanlig belastning. Det er tross alt ingen krise om denne sikringen ryker, da det egentlig bare er en ladekabel. Det som er kjedelig er om den ikke ryker når thruster batteriet er havarert, og 400A går gjennom dioden. Jeg tror imidlertid at denne 200A diodeskilleren tåler endel mer i noen sekunder. Den er tross alt beregnet for 200A kontinuerlig strøm, så det bør være ett håp om at en 150A automatsikring som dem man har til ankerwinsjer ryker tidsnok, men samtidig fungerer når man thruster. Men noen tabell for disse er ikke lett å finne....Heller ikke noen detaljert info om hva diodeskillere tåler.....


 

Skilledioder tåler så mye som er påstemplet, og det ved normale temperaturer slik at den kan kjøles.
Hvis man overtrekker dette med kort belastning tåler det  også litt mer.
Men man burde ikke forvente 200% og du må nok regne med at den ryker fra og med 120 til 150% "allerede"

Men, her et gammelt indianertriks:
(fikk jeg fortalt inne i en tipi mens vi røykte fredspipe med bøffelmøkk, ..eller sånt..husker ikke.)
Hvis man ikke kjøpte akkurat dioder som er avmerket med "tåler totalt det som står på"

(les nøye det som står mellom linjene i manualen)

da pleier skilledioder å tåle stemplet effekt -per uttak-.
130A med 3 uttak blir da 390A når alle er koblet parallell (bro).
Og da kan man gjøre ganske mye med det, inkl. å lade først forbruk og så et startbatteri i serie.
 

..men, ikke fortell det videre.  :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 



×
×
  • Create New...