Seilars
Victron argo fet er ikke spenningsstyrt. Den er styrt av dynamoens D+ utgang, dvs. den styres av om dynamoen lader/motoren går eller om den står. Det samme er det 180A ladereleet mitt til startbatteriet. Når motor startes, så kobles det, og når motor stoppes, så skilles det. Hvordan din mastervolt isolator fungerer vet jeg ikke, eller om denne kan kombineres på noe vis. Det som er viktig er at startbatteriet ikke er koblet over diode mot dynamoen om man skal ha strømmen til å gå begge veier for å hjelpe thrusteren. Da har jeg valgt ett 180A rele som jeg også har koblet på dynamoens D+ og batteriminus. (parallelt over argo fet dioden). Det som er viktig i denne kretsen er at den er sikker i normale og unormale situasjoner. En normal strøm ved thrusting vil sannsynligvis ligge ett sted mellom 130-200A, men tidsbegrenset til typisk max 1minutt når du thruster. Ladestrømmen som følger etter thrusting blir hos meg mindre enn 40A mot yellowtop thruster batteri, og mindre enn 15A mot startbatteri. Dette blir mer å regne som den kontinuerlige belastningen. Men når thruster batteriet er defekt, så vil thrusteren forsøke å hente 530A fra startbatteriet og dynamoen. Den situasjonen må man sikre seg mot, og derfor foreslo jeg å laske 2 stk dioder sammen på victron argo fet samt,sørge for at releet man velger tåler mer enn sikringen løser ut på etc. Å sikre med 150A automatsikring høres derfor for meg ut som ok, men dette er ikke nødvendigvis fasiten pga. at man sjelden vet nok om slike marineprodukter og deres tabeller for utkobling.
Men dette er ikke nødvendigvis den enkleste og anbefalte løsningen for deg,.....så er det sagt....
Enklest er det å droppe tanken om hjelp fra startbatteri, og heller sørge for at en eventuell victron argofet/mastervolt diodeskiller har tre utganger. En til start, en til forbruk, og en til thruster. Da får man kun 30-40A hjelp fra dynamoen, og må ha ett batteri som håndterer thrusteren uten annen hjelp. Mye mer ryddig, og med 0,002-0,1V spenningsfall og 95+95 mm2 ladekabler får du ett robust og godt anlegg uten for mye kompliserte greier. Det viktigste er imidlertid at batteriet/batteriene flyttes frem til thruster slik at du slipper spenningsfallet i kabelen, og at batteriet/batteriene får spenningen til å holde seg over 10,5V. Min erfaring er at 1 stk. yellowtop er i grenselandet når det kommer til ytelse. Noe enda kraftigere anbefales. At jeg endte med laderele på startbatteriet var som sagt ett arbeidsuhell. Tanken var egentlig å kjøre det over diode, og la optima 75Ah yellowtop ta de 540A alene. Effekten ble imidlertid merkbart bedre med 120-130A fra ladekretsen, og det forteller meg egentlig bare at yellowtop 75Ah er litt i svakeste laget. Så noe kraftigere anbefales....