Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Jeg vet veldig godt hvor jeg kan kjøpe et slikt gear helt nytt. Problemet er at dette koster mer enn å bare skifte til et drev med annen utveksling. Nytt drev innebærer også ny transom og justering av hullet i hekken. (eller passer virkelig et DPH rett på 290 transom?)

Det er prisen som det står og faller på her. Jeg har ikke friheten til å kaste alt for mange tusenlapper på dette, da mine båtprosjekt nesten utelukkende driftes av flaskepanting, goodwill, egeninnsats samt en dose frisk luft og kjærlighet.

Gearkasse fra en bil er i prinsippet gratis, men hvor finner jeg den korteste som tåler dreiemoment fra en lastebilmotor? For 30 år siden ville det enkleste være å få tak i en brukt overdrive-kasse, men nå om dagen har alle biler 5. gear istedenfor..

Ellers er det heller ikke umulig å støpe og maskinere en aluminiunsklump jeg fyller med noen kulelager og er drevsett. Slike drevsett er faktisk ganske rimelige, og da kan jeg bytte utveksling etter eget forgodtbefinnende. 

https://www.sriperformance.com/winters-quick-change-gears-p/win-8532.htm

Hadde jeg hatt masse penger ville jeg kanskje kjøpt en slik Yanmar 8LV...

X10an

X10an

Jeg vet veldig godt hvor jeg kan kjøpe et slikt gear helt nytt. Problemet er at dette koster mer enn å bare skifte til et drev med annen utveksling. Nytt drev innebærer også ny transom og justering av hullet i hekken. (eller passer virkelig et DPH rett på 290 transom?)

Det er prisen som det står og faller på her. Jeg har ikke friheten til å kaste alt for mange tusenlapper på dette, da mine båtprosjekt nesten utelukkende driftes av flaskepanting, goodwill, egeninnsats samt en dose frisk luft og kjærlighet.

Gearkasse fra en bil er i prinsippet gratis, men hvor finner jeg den korteste som tåler dreiemoment fra en lastebilmotor? Ellers er det heller ikke umulig å støpe og maskinere en aluminiunsklump jeg fyller med noen kulelager og er drevsett. Slike drevsett er faktisk ganske rimelige, og da kan jeg bytte utveksling etter eget forgodtbefinnende. 

https://www.sriperformance.com/winters-quick-change-gears-p/win-8532.htm

Hadde jeg hatt masse penger ville jeg kanskje kjøpt en slik Yanmar 8LV...

• Create New...