
ulyden
Du bør alltid være skeptisk ved kjøp av båt og motor. Her er det også viktig uansett motortype å se på hvilken driftsprofil motoren har hatt. En pertentelig eier fører logg og da kan motorens forbruk pr time utregnes. Er dette høyt er motoren kjørt hardt. Prøv også om motoren går lett i planingsfart. En kad 300 er en motor det er tatt mye krefter ut av og er disse brukt hardt er det negativt.
Vedlikehold er også svært viktig. Er oljen skiftet regelmessig ,kjølere regjort, er viktige komponenter byttet som turbo eller dyser?
Ofte ser man mye bare ved å se og lytte. Går motoren pent, uten røyk og sur lukt er det bra. Ta også en titt på kjølevannet. Er dette rent og eieren har skiftet det regelmessig er det sansynligvis lite tæringer. Er det sort og grumset samt mye skitt i ekspansjonstank er det et dårlig tegn.
Er motoren fri for rust,lekkasjer og ren er det tegn på at den er ettersett av en som bryr seg.
tar den båten lett opp i plan og kan marsje på ca 80% av fullt turtall og tåler minst 95% turtall uten at temperaturer går i veret er det bra. Sjekk også eier om holdninger til kald og varmkjøring før motoren blir belastet. En olje analyse til 500 kr vil være nyttig om oljen har noen timer gange før analyse.
en båt motor bør kunne vare 30 år med rett bruk og godt stell. Feil bruk og dårlig vedlikehold kan knekke både kad og d6 etter få hundre timer. Fordelen med kad er at den lett kan overhales ved skifte av foringer og stempel. En D6 som har vert utsatt for dårlig konservering kan blokka måtte skiftes. Også feil på dyser er svært farlig på D motoren da en lekk dyse vil spraye diesel i ukontrolerte mengder ned på stempel og forårsake overoppheting. Dårlige dyser er uheldig på kad motoren også. Forskjellen er at den har kam pumpe som kun trykksetter dysa ca 30 grader pr motorsyklus 720 gr. Dessuten kan motoren reddes ved at ødelagt drivverk kan skiftes ganske billig.
kad motoren har tannhjuls register som er rimelig robust. D6 har kjede. Har ikke hørt om problemer med disse men generelt er dette en løsning som gir flere problemer enn tannhjul. Strammere kan svikte, kjede kan strekke seg, hoppe over en tann osv. Skader kan bli fatale.
D6 har mere elektronikk som også eldes. At sensorer må byttes er vanlig. Kad har også dette men i mindre omfang.
drivstoff forbruk er nok ikke mye forskjell på ( se windys performance tester). Vedlikehold utgifter er nok høyere på D6. Spesielt når dyser må skiftes. På kad holder det med dysespisser. På D6 må hele ventilen skiftes og kalibreres. Muligens også programeres inn i motorstyring. Dette er som regel jobb for proffe og koster noe mere. Kad motoren tåler dessuten mere forurensing i diesel da den ikke har så mye servo ventiler i brennstoffstyringen.
kad motoren har imidlertid litt kronglete ventil justering. D6 har hydraulisk noe som er bra så lenge alt funker. Ulempen er at man har liten kontroll på ventil slitasje.
lykke til med letingen