
adeneo
Åpningen på BPR6EFS er jo 0.8mm fra fabrikk, så de måtte du nok bøye litt på for å få 1.1mm ja.
Det er vel NGK TR5 plugger som er nærmest AC Delco MR43, med 1mm åpning.
Disse fåes også som iridum super-duper greier, å passer glimrende på en motor med et par 062 topper.
GM sier vel at åpningen skal være 1.1mm for motorer produsert før 1996, og 1.5mm for motorer produsert etter.
Nå kommer jo nye plugger i dag ferdig justert, å i beste fall kan man kontrollmåle de, å endre litt, men de fleste kjører nok med BPR6EFS på sine åttere, med 0.8mm ettersom det fungerer helt fint.
NGK selger også "non-standard" åpninger, slik at BPR6EFS-11 har en åpning på 1.1mm.
Når man går ned på åpningen, så kreves det ikke så mye av tenningssystemet. En gammel sliten coil og kanskje litt slitte tennkabler leverer enklere til en plugg med mindre åpning, og ofte gir det faktisk en motor som går bedre.
Samtidig gir større åpning lengre distanse for gnisten "å hoppe over", som gjør at det blir litt kraftigere gnist, samt at den varer lengre.
Foretrukket åpning kan også varierer litt på type plugg, GM sier 1mm for iridum men har vært oppe i 1.5mm for platinum og 1.1mm for standard tupp.
SitatA new spark plug has been released for use in the above vehicles.
The new spark plug has an Iridium tip instead of the current Platinum tip.
Due to the different tip design, the gap of the spark plug has also changed.
The new spark plug, P/N 12571164 with AC Delco P/N 41-985, is gapped to 1.01 mm (0.040 in) when the spark plug is made.
Notice: The spark plug gap is set during manufacturing and should not be changed or damage to the spark plug may result. Any new spark plug found to not be properly gapped should not be used.
Her er det verdt å merke seg at man aldri bør endre åpningen på plugger som har tupp av iridium eller platinum.
Disse kommer ferdig justert, og skal byttes inn dersom de har feil åpning.
Årsaken er så vidt jeg har forstått at tuppene rett og slett tåler dårlig å bøyes på, og kan knekke av når de blir varme.
Det som er helt sikkert er at man normalt vil ha plugger med 14mm gjenger, med omtrent 17.5mm gjengeparti.
Ut over det, så kan man få plugger med diverse materiale på tupper, forskjellige åpninger, resistorer, isolator og en haug med andre ting.
Hva som funker best må man ofte prøve seg frem til, med mindre man slenger inn noen NGK BP6EF å er fornøyd med det.
BPR6EFS er jo en bare en litt forbedret variant, hvor "R" betyr resistor og "S" betyr elektrode med kobberkjerne.
Nå husker jeg sånn delvis NGK sine betegnelser, som er grunnen til at jeg nevner de, mens jeg ikke har peiling på hva AC Delco sine tall og nummer står for, men jeg tror nok at AC Delco lager minst like gode plugger som NGK, og er vel også originalleverandør til GM.