
janet
FILTER/FILTRERING
Dieselen som kjøpes i strøket her er møkkete og har mye vann i seg.
Tidligere, med bilmotorer i båt, har jeg alltid brukt marine vannutskillere og filter mellom tanken og motorens eget opplegg.
Dette hadde jeg tenkt å fravike nå. Jeg finner rett og slett ikke dieselfiltere jeg liker i utstyrsbutikkene.
Ser for meg 3 filtere, nærmest tanken et filoter for stor møkk og vann dernest et filter for liten møkk og vann og så et finfilter, dernest videre til Toyotas eget opplegg.
Har falt litt for noen engelskproduserte filtere (glemt brandname i farta, men det er et kjent merke). Problemet er at her selges det bare 5 my innsatser til disse filterne. (må kontakte produsent å høre om grovere saker finnes). Jeg tenderer vel til å betrakte 5 my som finfilter, men kanskje feil av meg det?
I utgangspunktet vil jeg tro at det første filteret vil clogge etter relativt kort tid, i hvert fall raskere enn hva jeg finner underholdende. Men filterne kan forsynes med manometer slik at clogging synliggjøres og man kan da stenge av det første filtere og bypasse dette og gå direkte til filter 2. Da har man i hvert fall noe tid på seg før man MÅ foreta seg noe.
Dette med 3 stykk 6 my filtere på rad klinger ikke helt bra for meg. Ka dere tru?
Har nok litt lyst på et slikt opplegg. Blir en del leamikk med manometre og bypass greier, men OK det, er litt barnslig sånn.
DIESELPUMPE
(ikke high pressure pumpen, men den/de andre)
Landcruiser er en stor bil, motor foran og tank langt bak tenker jeg. Vil lavtrykkspumpen klare å håndtere 3 filtere før Toyotas eget opplegg? (Tanken min er rett under fronten av motoren) Eller må jeg til med kraftigere lut?