Jump to content

Edit History

Sequoia

Sequoia

Har levert to drev til Volvo Penta i dag. Vanninntrengning via sim-ringer på propellakslene. Rotårsaken er ålegress fra svenskekysten. Drevene har vært kjørt ca 10-12 timer etter å ha blitt surret inn i gresset. (måtte hjem fra Marstrand) Eneste symptom under kjøring var sluring på babord drev opp til 1400 rpm. Da satt det seg med et kraftig dunk. Ved havneligge i hjemmehavn kunne jeg også kjenne (tror jeg) en veldig svak eim av girolje på vannoverflaten bak båten. Når båten kom på land og jeg åpne oljeskruen nederst på babord drev kom det rent/blankt (ikke rustfarget) vann. Ca 1-2 dl, - deretter kom det overraskende svart olje. Har ikke tømt alt så vet ikke om det var grøt lengre opp. Fra styrbord drev kom det lys grøt umiddelbart. Styrbord drev hadde ingen symptomer og oppførte seg fint, men ser tydelig at det lekker olje fra sim-ringen på propellakselen. Jeg måtte kjøre ca 2,3 nm fra hjemmehavn til båtslipp/opplagg. Gikk da i 1600 rpm. Ingen andre symptomer enn kraftig dunk ved innslag av babord drev på 1400 rpm. 

 

Noen som tør gjette skadeomfang eller takst? Etter vanninntrengning har påbegynt har båten gått 10-12 timer i 1600 rpm og 3400 rpm, 50/50 fordelt. Så har den nok ligget 6-8 uker ubrukt på vannet før den ble tatt opp. Tar nok en uke eller to før rapport foreligger.

Sequoia

Sequoia

Har levert to drev til Volvo Penta i dag. Vanninntrengning via sim-ringer på propellakslene. Rotårsaken er ålegress fra svenskekysten.

Drevene har vært kjørt ca 10-12 timer etter å ha blitt surret inn i gresset. (måtte hjem fra Marstrand) Eneste symptom under kjøring

var sluring på babord drev opp til 1400 rpm. Da satt det seg med et kraftig dunk. Ved havneligge i hjemmehavn kunne jeg også kjenne (tror jeg) en veldig

svak eim av girolje på vannoverflaten bak båten. Når båten kom på land og jeg åpne oljeskruen nederst på babord drev kom det rent/blankt (ikke rustfarget)

vann. Ca 1-2 dl, - deretter kom det overraskende svart olje. Har ikke tømt alt så vet ikke om det var grøt lengre opp. Fra styrbord drev kom

det lys grøt umiddelbart. Styrbord drev hadde ingen symptomer og oppførte seg fint, men ser tydelig at det lekker olje fra sim-ringen på 

propellakselen. Jeg måtte kjøre ca 2,3 nm fra hjemmehavn til båtslipp/opplagg. Gikk da i 1600 rpm. Ingen andre symptomer enn kraftig dunk ved

innslag av babord drev på 1400 rpm. 

 

Noen som tør gjette skadeomfang eller takst? Etter vanninntrengning har påbegynt har båten gått 10-12 timer i 1600 rpm og 3400 rpm, 50/50 fordelt.

Så har den nok ligget 6-8 uker ubrukt på vannet før den ble tatt opp. Tar nok en uke eller to før rapport foreligger.



×
×
  • Create New...