Jump to content

2 stk DP-E med vanninntrengning via propellaksel, - erfaring med resultat?

Sequoia

Recommended Posts

Har levert to drev til Volvo Penta i dag. Vanninntrengning via sim-ringer på propellakslene. Rotårsaken er ålegress fra svenskekysten. Drevene har vært kjørt ca 10-12 timer etter å ha blitt surret inn i gresset. (måtte hjem fra Marstrand) Eneste symptom under kjøring var sluring på babord drev opp til 1400 rpm. Da satt det seg med et kraftig dunk. Ved havneligge i hjemmehavn kunne jeg også kjenne (tror jeg) en veldig svak eim av girolje på vannoverflaten bak båten. Når båten kom på land og jeg åpne oljeskruen nederst på babord drev kom det rent/blankt (ikke rustfarget) vann. Ca 1-2 dl, - deretter kom det overraskende svart olje. Har ikke tømt alt så vet ikke om det var grøt lengre opp. Fra styrbord drev kom det lys grøt umiddelbart. Styrbord drev hadde ingen symptomer og oppførte seg fint, men ser tydelig at det lekker olje fra sim-ringen på propellakselen. Jeg måtte kjøre ca 2,3 nm fra hjemmehavn til båtslipp/opplagg. Gikk da i 1600 rpm. Ingen andre symptomer enn kraftig dunk ved innslag av babord drev på 1400 rpm. 

Noen som tør gjette skadeomfang eller takst? Etter vanninntrengning har påbegynt har båten gått 10-12 timer i 1600 rpm og 3400 rpm, 50/50 fordelt. Så har den nok ligget 6-8 uker ubrukt på vannet før den ble tatt opp. Tar nok en uke eller to før rapport foreligger.

Redigert av diaX (see edit history)

Denne skal jeg følge for vi har hatt samme symptomer, dog bare det ene drevet. Fikk "Baileys" ut av drevet midt på sommern, båten opp og skiftet clutchen erogda. Kjørte sikker 3-4 timer med vann i oljen.

Svart olje forbauser meg litt. det betyr vel at clutchen har sluret mye?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev 59 minutter siden:

Svart olje forbauser meg litt. det betyr vel at clutchen har sluret mye?

Er din årsak også gress? 

Siden jeg tappet av helt klart vann tenker jeg at det vannet har kommet inn mens båten har ligget stille. Og når det kom olje så skrudde jeg i pluggen igjen med en gang for jeg hadde ikke noe kar å sette under. Så selv om det kom hva som så ut som svart olje så kan det være rester av film som har samlet seg. Dermed spekulerer jeg i om jeg rett og slett har kjørt drevet tilnærmet tomt for olje. Og så har vannet siget inn. Blir spennende å se hva verkstedet finner ut. En kon som er "tørr" eller går i vann vil nok gå varm og slure side.

Forsikringsselskapet sender muligens takstmann når rapporten foreligger fra verkstedet. Dialog hittil har vært utmerket.

Tro skal man bare gjøre i kirka. Men det går fort 25-30k hvis en av tannhjulsatsene må skiftes. Bytte av kon/clutch ca 10k.

Svart olje kombinert med den sluringa du beskriver tyder på at konen din er gåen. Du kan også kjenne om olja lukter svidd og brent.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...