joelle Startet 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2017 Jeg sitter å ser litt på forskjellige alternativer til GPS antenne, og ser at det er mange produsenter. Det jeg lurer på er: Er det noen forskjell på disse antennene bortsett fra pluggen som går inn i plotteren? Nå er jeg enkel i hodet (er mann), å jeg kan ikke se at det er noen logisk forskjell. Signal er signal, og dem er bygget på samme grunn prinsipp. Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "GPS Antenne fra annet merke,hva kan brukes på plotter?". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 I prinsippet har du rett. Men det er forskjellige utgaver på signalet til plotteren. Du har NMEA 083, NMEA 2000, Seatalk, blant andre. Du må finne en som passer til plotteren, også pluggmessig. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
goggen000 Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Det er også en forskjell på lengden. Velg den lengste , ikke disse korte "moderne" antennene. Plassering så høyt som mulig , da får du de beste forholdene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Nei, en GPS skal ikke stå høyt. Da kan den risikere å ta imot reflekterte signaler fra sjøen. Dette kan gi feilvisning. Men den skal stå så fritt som mulig slik at den har fri sikt til hele "himmelhvelvingen". Hva mener du med lange GPS-antenner? En GPS-antenne har jo form av en sopp, og ikke en pisk som en VHF-antenne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
joelle Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Jeg ser at jeg har en utfordring med overganger. Hva jeg ser på min plotter så har den en NMEA 0183 kabel, hvis jeg kan få fatt i kontakten så burde det være en enkel sak at bruke hvilken som helst NMEA antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Det er også forskjell på hvilke satellitt-system som støttes: GPS, Galileo, Glonass, Beidou, hvor ofte signaler tas inn m.m. Forøvrig burde du endre på emnetittelen på tråden før den stenges: https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Kan ikke se at emne tittelen er misvisende siden denne tråden omhandler både forskjellige typer av satellitt systemer, kommentarer om plassering osv. Har spisset emne tittelen nå så slipper jeg at tråden blir låst ;-) Kommentar fra moderator: Fra reglene:Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 joelle skrev for 1 time siden: Er det noen forskjell på disse antennene bortsett fra pluggen som går inn i plotteren? Det er to hovedtyper, aktiv og passiv antenne. Den aktive inneholder en forforsterker som blir forsynt med 5V via antennekabelen. goggen000 skrev 1 time siden: Velg den lengste , ikke disse korte "moderne" antennene. Plassering så høyt som mulig , da får du de beste forholdene. Betyr lite. Selve antenna er ei patch antenne som ligger flatt. Maika skrev 16 minutter siden: Det er også forskjell på hvilke satellitt-system som støttes: GPS, Galileo, Glonass, Beidou, De mottar alle i samme frekvensbåndet. GPS og Galileo bruker samme frekvens. Glonass litt høyere, Bei Dou litt lavere. Samme antenna kan brukes til alle. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Ja her var det mye rart.... det Mulligan skriver er helt riktig. Eneste forskjellen er aktiv og passiv, ingen ting annet. Finnes overganger til de fleste plugger. Ang plassering skal antenne plasseres med fri sikt oppover, ognikke inntil konstruksjoner. Da vil signalet sprette av denne og gi feil posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Mulligan skrev 17 minutter siden: ... De mottar alle i samme frekvensbåndet. GPS og Galileo bruker samme frekvens. Glonass litt høyere, Bei Dou litt lavere. Samme antenna kan brukes til alle. Skjer utregningen av posisjonen i software-en på selve antennen eller videresendes tidspunktene fra satellittene rått fra antennen, slik at det feks er plotteren som regner dette ut? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Hvis den kobles til NMEA 0183 så er det en GPS-mottaker, og ikke bare en antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 (redigert) Så skal man ha en antenne for å motta GNSS-signaler (som vel er riktig ord) med coaxialplugg til å sette rett i plotteren, AIS-senderen o.l., så har den ingen chip for å beregne posisjon, og evnen/begrensningen til å beregne posisjon ligger i mottaksutstyret. Skal man ha en antenne for å koble til NMEA (den man vil kalle en GNSS-mottaker), så har den en chip for å beregne posisjon, og dermed har eventuelle begrensninger i hvilke satelitt-systemer den kan beregne fra. Videre styrer vel da den chip-en hvor mange satelitter den kan motta fra samtidig, oppdateringsfrekvens, korreksjon etc. Blir dette riktig? Redigert 19.Oktober.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Det høres riktig ut for meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 (redigert) Mjaaa. er mye rart å velge mellom men når man opprerer med +/-5m eller deromkring så hjelper det lite å ha en god antenne når man ikke vet om den viser rett plassering. Tror det blir mer rellevant om man opererer med DGPS eller i området +/- 1m avvik. Men god plassering er vel så viktig. Skjerme antenne mot støy og refleksjoner. En metallplate under hvis den ikke har det innebygd. Samt fri sikt fra ca 15-20grader og oppover. Redigert 19.Oktober.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Bonus Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 (redigert) Nå er det vel få moderne kartplottere som har rene, frittstående antenner lenger. "Gamle" Simrad CX44 hadde det. Antenne med coax kabel og std. BNC connector. I dag har mange av de mest solgte kartplotterne enten innebygget antenne eller løs antenne med mottager sammen som en integrert enhet. Denne kobles da som regel direkte til plotteren (NMEA0183) eller til nettverket rundt plotteren (NMEA2000). Selv har jeg i dag Simrad NSS16 evo2 kartplotter. Den har egen innebygd antenne, men jeg har valgt å installere egen mottager på taket med fri sikt oppover. Innmaten i denne mottageren er eksakt den samme enheten som sitter i plotteren. Jeg kan da, via plotterens menysystem, velge hvilken jeg vil bruke. Hos meg gir den eksternt monterte mottageren klart bedre signaler. Redigert 19.Oktober.2017 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 For å bidra ytterligere til forvirringen kan jeg også legge til at en "antenne" som sender ut NMEA0183 også inneholder mottaker og prosessor. Det serielle signalet den da gir ut kan variere i både hastighet (der 4800 baud bør være normalen selv om det også finnes enheter med 9600 som default), oppdateringsfrekvens (1, 5, 10Hz, der alle bør gå om hverandre dersom mottakeren klarer å holde unna uten å overfylle bufferen sin), samt hvilke NMEA-setninger som faktisk sendes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Så konklusjonen er at dersom OP skal koble antennen til en coaxial-port, er det først og fremst de fysiske kvalitetene på produktet som skiller dem akkurat som andre antenner. Dersom han skal koble til NMEA er det mange forskjeller på produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Ja og nei. Hvis du kobler til en antenne med preamp til en inngang som ikke gir ut 5V vil det ikke virke. Omvendt funker det helt OK. Når du kobler til i nettverk blir det straks verre. Produsentene tyr til mange tjuvtriks for at du ikke skal shoppe fritt. Jeg har en Simrad vindmåler i båten. Den vil ikke vise sann vind uten at jeg kobler til en Simrad kursgiver. Den ser etter en proprietary setning. Det hjelper ikke om jeg kobler til en S. G. Brown gyro til flere hundre tusen. Noen produkter har NMEA 0183 port. Da blir det lettere. Da finnes det standarder. Plotteren min bruker en Trimble DSM132 som posisjonsensor via NMEA 0183. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Mulligan skrev for 4 timer siden: Det er to hovedtyper, aktiv og passiv antenne. Den aktive inneholder en forforsterker som blir forsynt med 5V via antennekabelen. Betyr lite. Selve antenna er ei patch antenne som ligger flatt. De mottar alle i samme frekvensbåndet. GPS og Galileo bruker samme frekvens. Glonass litt høyere, Bei Dou litt lavere. Samme antenna kan brukes til alle. samme bånd, ikke samme frekvens Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Om du ikke vil bli direkte flådd så sjekk ut på ebay. Stort utvalg i gps antenner der til plottere, også type "universell". Men om du er villig til å røpe hvilken plotter du har så får du kanskje mer hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 ?ikke noen hemlighet det. Er en Raymarine C80 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 https://www.ebay.com/itm/Marine-GPS-RECEIVER-Antenna-Raymarine-Raytheon-C80-Chartplotter-/112051960259 Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 (redigert) Pinkvin skrev 15 minutter siden: https://www.ebay.com/itm/Marine-GPS-RECEIVER-Antenna-Raymarine-Raytheon-C80-Chartplotter-/112051960259 Mens noe av det absolutt billigste som er mulig å benytte er denne: https://www.ebay.com/itm/253043751030 Anbefales definitivt ikke til trådstarter altså, men bare for å poengtere hva som faktisk er mulig å benytte om man tøyer strikken litt, og da må man dessuten takle å skifte baudrate til 4800... :-) Redigert 19.Oktober.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 du snakker vel egentlig om bit rate nå og ikke baud rate Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Lazyjack Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 9 hours ago, goggen000 said: Det er også en forskjell på lengden. Velg den lengste , ikke disse korte "moderne" antennene. Plassering så høyt som mulig , da får du de beste forholdene. Hvorfor svarer du når du ikke har peiling på det som det spørres om? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.