Jump to content

Raymarine C80 plotter, kan jeg bruke GPS-antenne fra et annet merke?

joelle

Recommended Posts

Postet den før men kan være morro og litt relevant å se igjen. Go9 som har innebygd antenne og er plassert inne i styrhuset uten fri sikt. De to dottene som kjører parallet er to stk RTKgnss mottakere klipset på siden og over styrehuset.

Gnss er koblet til simnet via nmea0183 adapteren simrad AT10. 

Redigert av TB22 (see edit history)
janet skrev for 1 time siden:

du snakker vel egentlig om bit rate nå og ikke baud rate

Nei, egentlig ikke. Jeg snakker om Baud rate.

Mener bestemt at datastrømmen på standard NMEA 0183 har en Baud rate på 4800, mens NMEA 0183HS skal ha en Baud rate på 38.400. Normalt sett vet jeg hva jeg snakker om, men det skal sies at jeg faktisk har tatt feil en gang tidligere. Hvor sikker er du på at vi snakker bit rate og ikke Baud rate?

Redigert av X10an (see edit history)
TB22 skrev 59 minutter siden:

Postet den før men kan være morro og litt relevant å se igjen. Go9 som har innebygd antenne og er plassert inne i styrhuset uten fri sikt. De to dottene som kjører parallet er to stk RTKgnss mottakere klipset på siden og over styrehuset.

Gnss er koblet til simnet via nmea0183 adapteren simrad AT10. 

imponert over det du fått til TB22..............:thumbsup:

S/Y Gunga Din

X10an skrev for 5 timer siden:

Nei, egentlig ikke. Jeg snakker om Baud rate.

Mener bestemt at datastrømmen på standard NMEA 0183 har en Baud rate på 4800, mens NMEA 0183HS skal ha en Baud rate på 38.400. Normalt sett vet jeg hva jeg snakker om, men det skal sies at jeg faktisk har tatt feil en gang tidligere. Hvor sikker er du på at vi snakker bit rate og ikke Baud rate?

hvor sikker? det er jeg heller usikker på

men før i verden snakket man aldri om baud over 5000, ble brukt om 4800 og nedover

opprinnelig var vel baud begrepet knyttet til menneskelig tale og skapelig båndbredde for å flytte menneskelig tale med høvelig kvalitet

dvs forståelig plapring i analog telefon

da snakker vi om under4-5000 (Hz altså) i hvert fall, utover det; bit rate

(og så var det noe med telex overføring oppi dette, som jeg har glemt)

(men jeg ser at baud brukes noe annerledes av en del, nå)

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

Baud rate etter oppfinneren Emile Baudot. Levde på siste halvdel av 1800 tallet.

Han tok fram en kode som lot bokstaver, tall og tegn bli representert av digital kode i et 5 bits ord.

Baud rate sier hvor fort dette 5 bits ordet kunne bli overført. Papirremsa på gamle telexmaskiner viser dette ganske godt. Telex var synket til strømnettet. Derav 50 Baud.

NMEA 0183 bruker et 8 bits ord (byte).

Hastigheten kan være hva som helst. Fra 50 Baud på telexmaskiner til 115 kBaud på dataoverføringer.

Bitrate er informasjonsrate, bit per sek. Baudrate er modulasjonsrate, altså antall tilstandsendringer per sek for signalet.

På tradisjonelle telfonimodem var baudrate ikke over ca 3000 baud, men bitrate kunne komme opp i ca 32 kb/s, fordi det ble sendt flere bit per tilstandsendring.

Så lenge vi holder telfonlinjer utenfor er det absolutt mulig å operere med langt mer enn 3000 Baud.

Når det gjelder NMEA 0183 er jeg rimelig sikker på at Baud og bit/sek er like, siden det der opereres med bare to tilstander, 0 og 1.

Jeg byttet antennen til vår Raymarine C120 tidligere i år, til en Garmin 19x (https://seatronic.no/garmin-gps-19x-hvs-antenne-nmea-183-10-hz).

Det følger med en motstand som kan kobles mellom to ledninger, slik at baud rate reduseres til 4800, fra default 38400.

Dette fungerte utmerket. Må inn i meny på plotteren om man ønsker å bruke 38400, men bruker man motstanden (for 4800) så skal det være plug-and-play.

Bare en liten advarsel, "plug-and-play" krever at du faktisk har pluggen som skal inn i NMEA0183 kontakten bak. Den er utgått, og om du greier å finne en butikk som har den, så er den kostbar. Ebay er kanskje stedet å lete...

Min løsning var å bruke "crimp"-pinner som gjerne sitter i diverse elektroniske kontakter, sette dem individuelt inn i kontakten og lime dem fast med limpistol. På ingen måten perfekt løsning, men sitter godt nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...