Hulda
En måte og gjøre det på, blant et utall andre:
Bryteren nederst på bildet styrer plusskablene. Nederst kommer lading/start fra motor inn, sammen med sense fra dynamo. Ladekablene fra dynamoen er koblet til denne nede på motoren. Slik man gjør på bil, og slik Volvo gjør det på marine. Ut til høyre går tunge brukere som skøtewincher etc. Den sorte ledningen med rød tape ut fra bryter på oversiden er plussen som forbinder baugbatteriet til systemet. Det er hva denne bryteren gjør. Stilligene er 1 (forbruksbank som er avbildet her), 2 er kun baugbatteri (som kan starte motoren) og 1&2 som kobler sammen begge batteribanker. Den sorte minuskabelen fra batteriene går under plusslederen til baugbatteriet, under trebjelken og inn til shunt. Deretter som Lars H tegnet. Shunten går til BEP batterimonitor. Jeg måler også spenning på baugbatteriet på BEP batterimonitor. Men skal jeg vite hvor mye strøm det er på dette batteriet, må også dette batteriet ha en shunt. Baugbatteriet står stort sett fulladet (det ser jeg av spenningen).
Landstrøm lader nr. 1 er en Stirling kjøpt av Jörg Becker. Den gir maks 50 A og har tre utganger:
De tre utgangene er lasket sammen og dedikert til forbruksbanken. Så når forbruksbanken er nede på, la oss si 80 %, gir Stirling iflg. BEP batterimonitor 48 A input. Baugbatteriet har sin egen vedlikeholdslader, som er en slik:
Skriver dette kun for å anskueliggjøre på en praktisk måte hvordan saker kan legges opp og få det til å fungere.
Jeg er klar over at menigheten grøsser til langt inn i margen grunnet mangelende VSR'er, diodeskiller og alt mulig fancy greier.
Disse sakene er koblet opp slik som beskrevet i koblingsskjemaet jeg har referert til tidligere i denne tråden.