Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Hvis du kjører shunten på forbruk så ville jeg valgt 600 A, i fall du kjører ankerwinch og baug/hekkpropell samtidig. 300 A vil jeg i alle fall anta blir for lite. 500 A (som Lars nevner) vil også holde. 

Som nevnt over kommer vel ladingen fra dynamoen inn via strømkabelen som går til selvstarter. Og ut fra det du har skissert, lader du kun startbatteriet fra motorens dynamo. Om det ikke sitter en forrigling et eller annet sted som du ikke har tegnet inn. 

Du har en del saker å rydde opp i her. Spørsmålet er om du ikke burde gjøre kort prosess. Fjerne alle de grove kablene og begynne på nytt. Se Hulda over. 

Når det gjelder strømskinner, her finner du vel en del leverandører i Danmark for den slags utstyr. Mener foretak som Blue Sea Systems har forhandler i Danmark. BEP Marine (som vel nå er kjøpt opp av andre), etc. Dyre og bra greier. Til Hulda lagde de 'tunge' strømskinnene selv. De 'lette' kommer stort sett fra BEP og Biltema.

Laderen din ser grei ut. Det kan virke som den er en slags kombinert lader og landstrømsaggregat. Ut fra beskrivelsen kan jeg ikke se hvordan den fungerer.

Når det gjelder lading av batterier, heller jeg vel en smule mot holdningen til Lars H. Men det gjelder kun om batteriene får tid nok til å jevne seg ut. Kjemien går langsomt. Men jeg hadde nok ikke blandet batterier med forskjellig Ah om bord i Hulda.

Hulda

Hulda

Hvis du kjører shunten på forbruk så ville jeg valgt 600 A, i fall du kjører ankerwinch og baug/hekkpropell samtidig. 300 A vil i alle fall anta blir for lite. 500 A (som Lars nevner) vil også holde. 

Som nevnt over kommer vel ladingen fra dynamoen inn via strømkabelen som går til selvstarter. Og ut fra det du har skissert, lader du kun startbatteriet fra motorens dynamo.

Du har en del saker å rydde opp i her. Spørsmålet er om du ikke burde gjøre kort prosess. Fjerne alle de grove kablene og begynne på nytt. Se Hulda over. 

Når det gjelder strømskinner, her finner du vel en del leverandører i Danmark for den slags utstyr. Mener foretak som Blue Sea Systems har forhandler i Danmark. BEP Marine (som vel nå er kjøpt opp av andre), etc. Dyre og bra greier. 

Laderen din ser grei ut. Det kan virke som den er en slags kombinert lader og landstrømsaggregat. Ut fra beskrivelsen kan jeg ikke se hvordan den fungerer.

Når det gjelder lading av batterier, heller jeg vel en smule mot holdningen til Lars H. Men det gjelder kun om batteriene får tid nok til å jevne seg ut. Kjemien går langsomt. Men jeg hadde nok ikke blandet batterier med forskjellig Ah om bord i Hulda.

• Create New...