Jump to content

NB 870 -Erfaringer?

OysteinE

Recommended Posts

Vurderer sterkt NB870 som min neste båt, og er på jakt etter noen tips og erfaringer.

- Noen annonserer at båten har XL-pakke - hva innebefatter dette?

- Noen annonserer at skroget er vinterisolert - er ikke alle NB870 det? Hvordan kan jeg se om det er isolasjon i skrogsidene?

- Er det stor forskjell på det gamle skroget, i forhold til det nye med forlenget undervanns-skrog? 

- Jeg anser 184 hk som for liten, men tror 222hk er tilstrekkelig for denne båten..?

- Er det noen kjente problemer og feil ved disse båtene, som jeg bør være obs på ved besiktigelse og prøvekjøring?

Er takknemlig for synspunkter og erfaringer!

Hei.

Har ikke så mye nyttig å komme med. Jeg har selv en NB870 på fjerde sesongen. Liker båten bedre og bedre,men det forteller jo ikke deg så mye.Det er en 07 mod.med det nye skroget.Har ikke prøvd det gamle ,så kan ikke uttale meg om evt.forskjell.Jeg bruker båten mye alene,og til tider er vi to.Når vi er to,kunne jeg ønsket en bedre dobbeltseng. Stikkabinen blir litt smal,og fremme er det to benker i v-fasong. Disse er ikke  spesielt komfortable.Heller litt opp mot skrogsiden,og fra stikkabinen må man krype ut. Om man er en familie på 4, så kan alle holde hverandre i hånden når de ligger. Vet ikke om dette er noe negativt som kan tilskrives båten.Om man vil ha mer plass er det jo bare å kjøpe større båt.

Jeg har en yanmar 290 hk motor i min båt. Den gjør nytten,og jeg føler aldri at jeg presser motoren. Merker ikke forskjell om jeg er tungt eller lett lastet. Har som regel fulle tanker,maks stor jolle og tung 9,9 firetakter jollemotor samt garn og teiner.Dette er problemfritt,men usikker på om det hadde gått like greit med mindre motor. En bør være obs på at det er forskjellige kalesjer levert til disse båtene. Den jeg har ,er direkte tåpelig designet. Skrår fra midt på akterdekket og bakover. Blir å sitte med knekk i nakken om en sitter bakerst,samtidig som det blir vått langt inn på dekk i regnvær når luken er åpen.Om en vil gå ut av båten i siden på kalesjen ,var det mye og tungvint oppknapping for å komme ut,men jeg har fått satt i en ekstra glidelås fremst på siden,og det gjorde åpningen mye enklere. Bruker båten mye om vinteren,og det er ikke noe problem å holde den varm og duggfri i kuldegrader.Vet jeg har  xl-pakke,men har ikke brydd meg med å finne ut hva det går ut på. Angrer ikke på båtkjøpet.Virker som det er god kvalitet på de komponentene som er brukt,og jeg ser at disse båtene er preget av lite bruksslitasje. Var vel ikke så mye nyttig,men det er det jeg kommer på.

• 5 uker senere...

Har selv en 870 på tredje året. Den er 2011 modell med 222hk. Motor passer båten veldig fint og marsjer på 16-17 uten å presses. Mindre maskin ville jeg unngått. 

Som andre har nevnt, blir mer og mer glad i båten. Den er ujålete og funksjonell og gir grei valuta for pengene. Har en veldig grei kalesje samt varme på akterdekk, uunnværlig på vestlandets sommerferier :-)

Defroster mot rutene kunne vært kraftigere, blir noe dugg med alt lukket og flere i båten. Køyeløsningene og bad er knepet litt på men fungerer helt fint for oss, til gjengjeld får man stor salong og enormt akterdekk. Passer oss fint. 

lykke til med båtkjøp!

EB54BAE2-D7EF-4BC4-801A-ABEC63AF0895.jpeg

Håller i stort sett med alla övriga.

Har haft en 870 sedan 2003 (tror det är den tredje som tillverkades), senare uppgraderad till nya skrovet *). Fram till i vintras med 222/230hk-motorn men nu utbytt mot 290/315hk. Ja, 222/230hk är en bra och pålitlig motor som fungerar i NB870. Men 290/315 är ännu bättre. Jag har som sagt haft möjligheten att prova båda - i samma båt.

• Titta efter en med förbättrat skrov (du ser det på dörr till badbryggan), från 2006-2007 någon gång. Det skrovet fungerar fint även i 25 knop och har en mycket bättre bärighet i akterm - oavsett motor.
  • Välj helst 290/315hk-motorn, även om 222/230hk fungerar. Men absolut inte mindre motor.
  • Under en period provade NB med inredning i bl.a. körsbärsträ och balsalaminat. Skruvarna fäste dåligt i balsaträet och inredningen lossnade. Köp inte en sådan.
  • Som nämnts finns olika leverantörer av kapell, med olika lutning på akterväggen. Helt rak bakvägg (finns också) är inte snyggt, men välj en där du kan sitta hyggligt på akterbänken.
  • Kontrollera gelcoat och yta, finish och installation. Knacka på skrovet under vattenlinjen efter luftblåsor från plastningen. Min erfarenhet är att kvaliteten på plastningen tyvärr varierade mycket redan vid leverans från varvet, och en begagnad båt kan ju också ha haft flera ägare som gjort "förbättringar" :wink:
  • XL-paketet innebar inte mycket på själva båten, utan bara att mycket som vi tycker borde vara standardutrustning medlevererades redan från början. Eftersom du tittar på en begagnad båt kan säkert en utan XL-paket ha minst lika mycket utrustning - fast som ägaren eftermonterat.
  • Vattentanken (och ibland VVB) kan vara placerad i "maskinrummet" på BB sida eller framme i det stora stuvutrymmet under salongen. Jag personligen föredrar monteringen på BB sida i "maskinrummet", även om det gör tillgängligheten till motorn lite sämre (men inte dålig alls). Då har du hela utrymmet under salongen fritt att använda till annat. Men det är kanske mer en smaksak.

Titta gärna på min hemsida för mer NB870, http://www.nbmarine.se

*) NB hade en något märklig idé om att skrovet skulle sluta en bit innanför aktern under vattenlinjen "för att ge mindre våt yta" som man motiverade det med på en återförsäljarträff. Men det gjorde också båten lätt instabil med större motorer och farter över 20 knop. Jag vet en som monterade QL:s "trimplan" på sin 870 (som är en "ridå" som går ner istället för plåt), och den båten tenderade att lägga sig på sidan i vissa högre farter. Efter ett par år förlängde NB skrovet även under vattenlinjen, vilket gav en betydligt bättre bärighet i aktern i planingsfart, och problemen försvann i stort sett - utan att förbrukningen ökade.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Har selv en NB 870 Ardea 2008 med Yanmar 4LHA-STP (222hk) på fjerde året. 

Enig med det som er nevnt tidligere:

- Litt trange køyer.

- Litt trangt toalett, som er uegnet for dusj.

- Irriternede skrå bak på kalesjen.

Men veldig stor og fin salong og bakdekk, og bred og stødig båt sammenlignet med noen av konkurrentene.

Båten gjør 22 knop på max turtall, som er 3300 rpm. Marsjfart er ca 18 knop på 3000 rpm.

Da bruker den ca 33 liter diesel i timen, eller ca 1,85 liter pr nautisk mil. Denne motoren  er veldig solid (har ikke registerreim). 

Merker ikke så veldig stor forskjell i fart om båten er lastet for langtur, men har montert Zipwake.

Ville ikke ha kjøpt 184hk, med mindre du bare vil gå i skrogfart.

Gjennom Tjeldsundet i sommer, med straum og tidevann "i rygggen", logget jeg 23,5knop på max turtall. Da ligger båten veldig fint i vannet og det er nesten ikke bruk for trimplan/interceptorer. Altså, 290hk ++ gir mer optimal marsjfart.

290hk (kallad 315hk i länder utan hk-avgift) väger faktiskt också  bara 40kg mer än 222/230hk.

Jag känner igen förbrukning (1,8) och maxfart (22) från när vår båt var nyare och utan all utrustning man har eftermonterat. Men senare, med fulla tankar, gummijolle, extra utombordare och allt annat inför ferien toppade min 222/230hk i värsta fall bara 17-18 knop. Och drog då 2,6-2,8 l/nm.

Nu med 290/315hk och exakt samma förhållanden (dvs tungt lastad båt !) toppar den ändå 24-25 knop och jag kan ligga i behaglig marschfart på 20-21 knop med betydligt lägre 2,3l/nm - utan att pressa motorn.

Jag gillade 222/230hk (4LHA-STP) väldigt mycket, det är inte det. Men 290/315 (6LPS-STP2) är ännu bättre anpassad för båten.

Ingemar E.

NB Forum

Har selv en 820Combi men har vært en del med i en 870, men må si jeg blir mer og mer imponert over båtene fra NB. Det som de andre skriver om motorstørrelser, køyer og toalett er jeg helt enig i. Men du verden for en båt. Helt ujålete, med et solid akterdekk og sjøegenskaper som er veldig, veldig gode. Bor i Nord-Norge og har vært ute med begge båtene i en god kuling både fra siden, bak og forfra. Du merker med en gang hvilken fart den liker seg i uansett vær. Lek litt med spaken og føl deg fram. Det eneste jeg kan si negativt er at den originale ladeløsningen for 2 batteribanker er snau. Den må bygges om om det ikke allerede er gjort. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...