Jump to content

Edit History

Ingper

Ingper

Håller i stort sett med alla övriga.

Har haft en 870 sedan 2003 (tror det är den tredje som tillverkades), senare uppgraderad till nya skrovet *). Fram till i vintras med 222/230hk-motorn men nu utbytt mot 290/315hk. Ja, 222/230hk är en bra och pålitlig motor som fungerar i NB870. Men 290/315 är ännu bättre. Jag har som sagt haft möjligheten att prova båda - i samma båt.

 

  • Titta efter en med förbättrat skrov (du ser det på dörr till badbryggan), från 2006-2007 någon gång. Det skrovet fungerar fint även i 25 knop och har en mycket bättre bärighet i akterm - oavsett motor.
  • Välj helst 290/315hk-motorn, även om 222/230hk fungerar. Men absolut inte mindre motor.
  • Under en period provade NB med inredning i bl.a. körsbärsträ och balsalaminat. Skruvarna fäste dåligt i balsaträet och inredningen lossnade. Köp inte en sådan.
  • Som nämnts finns olika leverantörer av kapell, med olika lutning på akterväggen. Helt rak bakvägg (finns också) är inte snyggt, men välj en där du kan sitta hyggligt på akterbänken.
  • Kontrollera gelcoat och yta, finish och installation. Knacka på skrovet under vattenlinjen efter luftblåsor från plastningen. Min erfarenhet är att kvaliteten på plastningen tyvärr varierade mycket redan vid leverans från varvet, och en begagnad båt kan ju också ha haft flera ägare som gjort "förbättringar" :wink:
  • XL-paketet innebar inte mycket på själva båten, utan bara att mycket som vi tycker borde vara standardutrustning medlevererades redan från början. Eftersom du tittar på en begagnad båt kan säkert en utan XL-paket ha minst lika mycket utrustning - fast som ägaren eftermonterat.
  • Vattentanken (och ibland VVB) kan vara placerad i "maskinrummet" på BB sida eller framme i det stora stuvutrymmet under salongen. Jag personligen föredrar monteringen på BB sida i "maskinrummet", även om det gör tillgängligheten till motorn lite sämre (men inte dålig alls). Då har du hela utrymmet under salongen fritt att använda till annat. Men det är kanske mer en smaksak.

 

Titta gärna på min hemsida för mer NB870, http://www.nbmarine.se

 

*) NB hade en något märklig idé om att skrovet skulle sluta en bit innanför aktern under vattenlinjen "för att ge mindre våt yta" som man motiverade det med på en återförsäljarträff. Men det gjorde också båten lätt instabil med större motorer och farter över 20 knop. Jag vet en som monterade QL:s "trimplan" på sin 870 (som är en "ridå" som går ner istället för plåt), och den båten tenderade att lägga sig på sidan i vissa högre farter. Efter ett par år förlängde NB skrovet även under vattenlinjen, vilket gav en betydligt bättre bärighet i aktern i planingsfart, och problemen försvann i stort sett - utan att förbrukningen ökade.

Ingper

Ingper

Håller i stort sett med alla övriga.

Har haft en 870 sedan 2003 (tror det är den tredje som tillverkades), senare uppgraderad till nya skrovet *). Fram till i vintras med 222/230hk-motorn men nu utbytt mot 290/315hk. Ja, 222/230hk är en bra och pålitlig motor som fungerar i NB870. Men 290/315 är ännu bättre. Jag har som sagt haft möjligheten att prova båda - i samma båt.

 

  • Titta efter en med förbättrat skrov (du ser det på dörr till badbryggan), från 2006-2007 någon gång. Det skrovet fungerar fint även i 25 knop och har en mycket bättre bärighet i akterm - oavsett motor.
  • Välj helst 290/315hk-motorn, även om 222/230hk fungerar. Men absolut inte mindre motor.
  • Under en period provade NB med inredning i bl.a. körsbärsträ och balsalaminat. Skruvarna fäste dåligt i balsaträet och inredningen lossnade. Köp inte en sådan.
  • Som nämnts finns olika leverantörer av kapell, med olika lutning på akterväggen. Helt rak bakvägg (finns också) är inte snyggt, men välj en där du kan sitta hyggligt på akterbänken.
  • Kontrollera gelcoat och yta, finish och installation. Knacka på skrovet under vattenlinjen efter luftblåsor från plastningen. Min erfarenhet är att kvaliteten på plastningen tyvärr varierade mycket redan vid leverans från varvet, och en begagnad båt kan ju också ha haft flera ägare som gjort "förbättringar" :wink:
  • XL-paketet innebar inte mycket på själva båten, utan bara att mycket som vi tycker borde vara standardutrustning medlevererades redan från början. Eftersom du tittar på en begagnad båt kan säkert en utan XL-paket ha minst lika mycket utrustning som ägaren eftermonterat.
  • Vattentanken (och ibland VVB) kan vara placerad i "maskinrummet" på BB sida eller framme i det stora stuvutrymmet under salongen. Jag personligen föredrar monteringen på BB sida i "maskinrummet", även om det gör tillgängligheten till motorn lite sämre (men inte dålig alls). Då har du hela utrymmet under salongen fritt att använda till annat. Men det är kanske mer en smaksak.

 

Titta gärna på min hemsida för mer NB870, http://www.nbmarine.se

 

*) NB hade en något märklig idé om att skrovet skulle sluta en bit innanför aktern under vattenlinjen "för att ge mindre våt yta" som man motiverade det med på en återförsäljarträff. Men det gjorde också båten lätt instabil med större motorer och farter över 20 knop. Jag vet en som monterade QL:s "trimplan" på sin 870 (som är en "ridå" som går ner istället för plåt), och den båten tenderade att lägga sig på sidan i vissa högre farter. Efter ett par år förlängde NB skrovet även under vattenlinjen, vilket gav en betydligt bättre bärighet i aktern i planingsfart, och problemen försvann i stort sett - utan att förbrukningen ökade.

Ingper

Ingper

Håller i stort sett med alla övriga.

Har haft en 870 sedan 2003 (tror de är nr 3 som tillverkades), senare uppgraderad till nya skrovet *). Fram till i vintras med 222/230hk-motorn men nu utbytt mot 290/315hk. Ja, 222/230hk är en bra och pålitlig motor som fungerar i NB870. Men 290/315 är ännu bättre. Jag har som sagt haft möjligheten att prova båda - i samma båt.

 

  • Titta efter en med förbättrat skrov (du ser det på dörr till badbryggan), från 2006-2007 någon gång. Det skrovet fungerar fint även i 25 knop och har en mycket bättre bärighet i akterm - oavsett motor.
  • Välj helst 290/315hk-motorn, även om 222/230hk fungerar. Men absolut inte mindre motor.
  • Under en period provade NB med inredning i bl.a. körsbärsträ och balsalaminat. Skruvarna fäste dåligt i balsaträet och inredningen lossnade. Köp inte en sådan.
  • Som nämnts finns olika leverantörer av kapell, med olika lutning på akterväggen. Helt rak bakvägg (finns också) är inte snyggt, men välj en där du kan sitta hyggligt på akterbänken.
  • Kontrollera gelcoat och yta, finish och installation. Knacka på skrovet under vattenlinjen efter luftblåsor från plastningen. Min erfarenhet är att kvaliteten på plastningen tyvärr varierade mycket redan vid leverans från varvet, och en begagnad båt kan ju också ha haft flera ägare som gjort "förbättringar" :wink:
  • XL-paketet innebar inte mycket på själva båten, utan bara att mycket som vi tycker borde vara standardutrustning medlevererades redan från början. Eftersom du tittar på en begagnad båt kan säkert en utan XL-paket ha minst lika mycket utrustning som ägaren eftermonterat.
  • Vattentanken (och ibland VVB) kan vara placerad i "maskinrummet" på BB sida eller framme i det stora stuvutrymmet under salongen. Jag personligen föredrar monteringen på BB sida i "maskinrummet", även om det gör tillgängligheten till motorn lite sämre (men inte dålig alls). Då har du hela utrymmet under salongen fritt att använda till annat. Men det är kanske mer en smaksak.

 

Titta gärna på min hemsida för mer NB870, http://www.nbmarine.se

 

*) NB hade en något märklig idé om att skrovet skulle sluta en bit innanför aktern under vattenlinjen "för att ge mindre våt yta" som man motiverade det med på en återförsäljarträff. Men det gjorde också båten lätt instabil med större motorer och farter över 20 knop. Jag vet en som monterade QL:s "trimplan" på sin 870 (som är en "ridå" som går ner istället för plåt), och den båten tenderade att lägga sig på sidan i vissa högre farter. Efter ett par år förlängde NB skrovet även under vattenlinjen, vilket gav en betydligt bättre bärighet i aktern i planingsfart, och problemen försvann i stort sett - utan att förbrukningen ökade.

Ingper

Ingper

Håller i stort sett med alla övriga.

Har haft en 870 sedan 2003 (tror de är nr 3 som tillverkades), senare uppgraderad till nya skrovet *). Fram till i vintras med 222/230hk-motorn men nu utbytt mot 290/315hk. Ja, 222/230hk är en bra och pålitlig motor som fungerar i NB870. Men 290/315 är ännu bättre. Jag har som sagt haft möjligheten att prova båda - i samma båt.

 

- Titta efter en med förbättrat skrov (du ser det på dörr till badbryggan), från 2006-2007 någon gång. Det skrovet fungerar fint även i 25 knop.

- Välj helst 290/315hk-motorn, även om 222/230hk fungerar. Men absolut inte mindre motor.

- Under en period provade NB med inredning i bl.a. körsbärsträ och balsalaminat. Balsan höll dåligt och inredningen lossnade. Köp inte en sådan.

- Som nämnts finns olika leverantörer av kapell, med olika lutning på akterväggen. Helt rak bakvägg (finns också) är inte snyggt, men välj en där du kan sitta hyggligt på akterbänken.

- Kontrollera gelcoat och yta, finish och installation. Knacka på skrovet under vattenlinjen efter luftblåsor från plastningen. Min erfarenhet är att kvaliteten på plastningen tyvärr varierade mycket redan vid leverans från varvet, och en begagnad båt kan ju också ha haft flera ägare som gjort "förbättringar" :wink:

- XL-paketet innebar inte mycket på själva båten, utan bara att mycket som vi tycker borde vara standardutrustning medlevererades redan från början. Eftersom du tittar på en begagnad båt kan säkert en utan XL-paket ha minst lika mycket utrustning som ägaren eftermonterat.

- Vattentanken (och ibland VVB) kan vara placerad i "maskinrummet" på BB sida eller i det stora stuvutrymmet under salongen. Jag personligen föredrar monteringen på BB sida i "maskinrummet", även om det gör tillgängligheten till motorn lite sämre (men inte dålig alls). Då har du hela utrymmet under salongen fritt att använda till annat. Men det är kanske mer en smaksak.

 

Titta gärna på min hemsida för mer NB870, http://www.nbmarine.se

 

*) NB hade en något märklig idé om att skrovet skulle sluta en bit innanför aktern under vattenlinjen "för att ge mindre våt yta" som man motiverade det med på en återförsäljarträff. Men det gjorde också båten lätt instabil med större motorer och farter över 20 knop. Jag vet en som monterade QL:s "trimplan" på sin 870 (som är en "ridå" som går ner istället för plåt), och den båten tenderade att lägga sig på sidan i vissa högre farter. Efter ett par år förlängde NB skrovet även under vattenlinjen, vilket gav en betydligt bättre bärighet i aktern i planingsfart, och problemen försvann i stort sett - utan att förbrukningen ökade.



×
×
  • Create New...