trydis Startet 21.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2017 (redigert) Urutinert som jeg er, sjekket jeg ikke posisjonen på tappeskruen før jeg begynte. Fikk ut en liten skvett vann før det var ren diesel. Strammet så til skruen igjen, men kom ikke lenger enn man ser i vedlagt bilde, før det sa stopp. Syntes det virket litt merkelig og gjentok hele "operasjonen". Det sa stopp før skruen var helt inne denne gangen også. Er det sannsynlig at den ikke skal lenger inn enn dette? Redigert 21.Oktober.2017 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 hvis det ikke lekker er det nok helt i orden. Jeg har slike på mine vannutskillere og slipper verktøy :) https://www.maritim.no/kuleventil-forkrommet-3-8-#.Wes4hdNJbBI Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Ja, det ser ut til å være BSP-gjenger som er litt koniske. Da vil det stoppe når du har skrudd nok inn. Presser du skruen lenger inn, så kan du risikere å sprenge godset i utskilleren. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 (redigert) BSP er ikke koniske, men NPT er det :) Hvordan du klarer å se det på bildet er forøvrig imponerende? Var det noen pakning på skruen? Hvis det er NPT burde gjengene være satt inn med noe, og er det BSP skal det være en form for pakning eller dofty ring. Redigert 21.Oktober.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Beklager, mente så klart Ntp. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Regnet med det :) Men det er ikke lett å se det på bildet. Da må det sjekkes på skruen. Og hvis det var en form for pakning etc så skal den bunnes. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Tok noen flere bilder da jeg gjorde det, men dårlig kvalitet. Ser ikke ut til å være en pakning der, kan heller ikke huske å ha sett det. Om den fortsetter å være tett gjør jeg uansett ikke mer før til våren. Eventuelt en rask telefon til den lokale VP-mekanikeren, som monterte den på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Jeg har byttet til kuleventil på mitt Racorfilter som er standard på VPs D6 installasjoner. Anbefales, du slipper å styre med denne tappepluggen med tilhørende søl hver gang filteret/vannutskilleren skal dreneres. Mens jeg enda brukte tappepluggen så der likedan ut som på bildene over. Pluggen kom ikke helt inn med forsvarlig kraft på nøkkelen. Men er det tett er der greit, tenker jeg. Ingen grunn til å tvinge pluggen helt inn mot sin vilje. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Den har ingenting helt inne å gjøre. Det er derfor den er konisk, du strammer til det er tett Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joltus Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 (redigert) Men man skal da ikke bruke koniske gjenger uten noen ting på gjengene? Silver seal.... Det hullet i bunn der er ikke laget for å åpnes hele tiden. Det er laget for å montere på. En ventil. Og i tillegg er det ikke brukt noe på gjengene.... Redigert 21.Oktober.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Ikkje unormalt at det kan være pen anlegsflate i enden av skruen som tetter mot tilsvarande flate i filterkoppen når skruen bunner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joltus Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 (redigert) Aldri sett på npt gjenger. Skal det være pakning der da? Er det kun i denne flaten det tetter da siden gjengene overhode ikke tetter hvis den bunner før gjengene låser seg? Redigert 21.Oktober.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 NPT skal ikke bunne. Litt gjengetape på er ikke dumt, men den vil som regel tette godt uten også. Ingen krise, du ser om det blir fuktig.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joltus Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Tette på lave trykk ja... Med stor fare for at den skjærer seg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 I et dieselfilter er det lavt trykk og god smøring. Jeg ville ikke vært spesielt bekymret. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Jeg har lært at man ikke skal bruke gjengetape på koniske gjenger. Har skruet sammen utallig mange rørfittings med denne type gjenge på, og aldri opplevd at det har lekket. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Hehe.... Vel det strider mot alt vi bruker på olje og gass. Silver seal brukes, kun det, på npt koblinger. Å kjøre uten på litt trykk er hvertfall ikke bra. Den gamle leksa med ikke bruke gjengetape er fra før Silver seal tiden. Lenge var Det forbudt i selskapet eg jobber i. Når det er sagt har heller ikke eg talt antall koblinger, men eg har opplevd nok koblinger MED tetningsmiddel som lekker til at eg kjører ikke uten. Foretrekker andre koblinger enn npt. Merkelig at en så "dårlig" kobling har så stor utbredelse igrunn. index skrev 54 minutter siden: I et dieselfilter er det lavt trykk og god smøring. Jeg ville ikke vært spesielt bekymret. Ja enig i det i dette tilfellet. Men syns det er greit å nevne slik at folk ikke tror dette gjelder alltid. Silver seal vil hvertfall svært sjeldent gjøre skade hvis brukt riktig. Og i de fleste tilfeller være nødvendig. Hvis den ikke kan brukes må man jo til med andre sealants. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 jeg bruker gjengetape på alle mine NPT greier, funker så det suser har never sett en dråpe komme ut Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.