Jump to content

Ibiza 26 TwinCab - hvordan få lukket luka i gulvet uten strøm?

Bent M

Recommended Posts

Hei

Da er en strålende første sesong som båteier over. Første gang jeg skal vinterdager båten. Hørt man helst må koble fra batteriene ved vinterlagring ute (og helst lagre de inne). Batteriene i båten er under en stor luke i gulvet som er motorisert med EL. Luka bør helst lukkes for å få stativet til presenningen til å stå skikkelig, men luka går på strøm. 

Noen som vet hvordan jeg lukker denne luka uten strøm? Kan jeg ev bare la batteriene stå i båten, men skru av alle hovedbrytere?

Bare la batteriene stå, det gjør vi. Lad de helt opp og koble av hovedbryteren. Lad opp en eller to ganger ila vinteren. Batterier har godt av å lagres kaldt. ?

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Eneste grunnen til å skulle koble fra er hvis du har noen forbrukere som trekker litt strøm selv om hovedbryter er av. Men har du da tilgang til lader er jo det problemet løst. Bare å lade litt. 

Eg har en gps alarm tilkoblet utenom hovedbryter til forbruk, denne ligger og trekker litt. I fjor vinter ladet eg et par ganger mest for samvittigheten. Hadde nok gått fint uten. 

Jeg har samme problem som deg og lar alle 5 batteriene stå tilkoblet slik "Sjøbliss" skriver. Sørg bare for at batteriene har riktig væskenivå og er fullt oppladet + at du forsikrer deg om at du ikke har noe tilkoblet som bruker strøm. Selv minnet på en radio kan vistnok være nok til å tappe batteriene i løpet av vinteren. 

Har lagret mine batterier slik de siste 4 årene. Jeg har normalt satt på laderen et døgn rundt begynnelsen av februar hvert år, men har aldri målt lavere enn 12,6 V før jeg satte på lading. Dette tar jeg som et godt tegn på at ubelastede, friske batterier holder seg best når de lagres kaldt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...