Svein34 Startet 22.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2017 Er det slik det ser ut hvis det er vann i oljen på undervanshuset til påhengsmotorer? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Jepp, akkurat slik ser det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 22.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Legg oljen i en gjennomsiktig beholder i ca 2 dager. Skiller den seg er det vann. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Neppe bryet verdt i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 22.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Må det byttes tetninger rundt propellaksling for å få orden på dette da? Det er skifta olje ved sesongstart i vår og tetningsringer på oljepluggene i følge forige eier. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2017 Det er jo vanligvis der årsaken til utettheten er å finne. Den andre muligheten er tettingen under impellerhuset. I noen tilfeller kan det også sive inn vann dersom tettingen rundt oljeavtapping/påfyllingsskruen er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2017 Ser for meg at den tetninga rundt akslingen må byttes ja. Men hvor "skadelig" er det å kjøre med slik olje da? Vil de skape mye problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2017 (redigert) Om en bruker riktig type olje er den lagd slik at den oppretholder smøreevnen selv med ganske mye vann innblandet. Normalt sett blir ikke noe ødelagt om det kommer en del vann i oljen. Men en bør jo selvsagt trykkteste undervannshuset finne lekarsen og få den utbedret. Redigert 23.Oktober.2017 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2017 Bare husk å bytte olje hver høst, før vinterlagring.... Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 23.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2017 Når jeg hadde vann i drevet mitt, renset merkeverkstedet drevet med lampeolje. Dette anbefalte da lampeolje hadde en bedre evne til å fjerne vannrester enn andre metoder (f.eks rense med dieselolje). Nå har jo du utenbordsmotor, men skulle jo tro at det er viktig å få fjernet så mye vannrester som mulig der også og at tipset er det samme der. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Svein34 Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2017 Godt å høre at det ikke er noen umiddelbar fare da :-) Har skiftet olje på gearhuset nå, men på sikt så må jeg nokk skifte tetningsringene samt at finnen er bøyd etter grunnstøting å må kappes/sveises hvis det skal bli helt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.