Jump to content

Mulig å rense diesel med dieseldyr i?

willy kvalvær

Recommended Posts

hei lurer på om det er mulig og rense dieselen som jeg har tappet av dieseltanken på grund av dieseldyr måtte tappe av ca.70 liter diesel

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "disel dyr". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Hei. Emnetittelen din er for kort og beskriver ikke grundig nok hva du lurer på (se retningslinjene til forumet). Du bør derfor forandre overskriften til f.eks. "Mulig å rense diesel med dieseldyr i?".

Over til saken. Tilsett biocid og la tanken få stå en stund slik at urenheter får falle til bunns. Så suger du diesel fra toppen og unngår å la slangen få nærme seg bunnen av tanken. Bunnslammet må ikke suges ut, slammet tetter både filtre og dyser! Det er restene fra dieseldyrene (døde bakterier og bæsj) som tetter filteret, ikke dieselbakteriene i seg selv.

Har du mulighet for å filtrere dieselen gjennom et dieselfilter før bruk er det en fordel, men har selv brukt metoden som er beskrevet over til bruk på en gammel Perkins. Uten å filtrere gjennom eget dieselfilter først (har to dieselfilter til motoren, ingen av disse ble skitne i forbindelse med bruk av dieselen).

4 minutes ago, Fjordgubbe said:

Det er sikkert miljøvenleg det du gjer, men er det ikkje mykje styr for så lite?

Jeg styrer gjerne litt for å spare innpå en tusenlapp.

(Må bare ikke si det til kona, for da spør hun hva vi skal bruke tusenlappen til  . . . .)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...