Lars H. Startet 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2017 Og så er årets båtsesongen over for min del. Jeg sjøsatte 22. mars, og på tirsdag er det opptak. Da mangler jeg kun 2 dager på at sesongen blir 7 måneder. Vi har hatt 104 dager med overnatting i båten, av dette er 45 dager sammenhengende ferie fra 22. mai. Det har blitt 601Nm og 87 motortimer. Her oversikt over bruk fra 1988. i 2011 er det en 'dipp', da måtte vi tidlig opp da propellen falt av (dykker fra RS fant den heldigvis) i 2005 ble jeg pensjonist, da er det en økning av bruken, og i 2015 var også fruen blitt pensjonist, så da økte det videre med mulighet for ordentlig lange ferier, først en lang ferie før fellesferien, og en kortere i august. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Har vært litt for lite i år. Slet med lekkasje i undervannshuset på påhengeren tidlig i sesongen, og sommeren har vært forholdsvis fraværende den tiden jeg har vært hjemme fra sjøen. Nå har jeg ikke tatt opp båten enda så det kan no bli noen småturer til. Har også invistert i en daycruiser i år som jeg har pusset og gnikket på som nå er klar til sjøsetting, så neste år kan det hende vi prøver oss på overnatting i båt for første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Fører ikkje logg,men bruker båten heile året. Heile påsken og sommerferien, samt helger det har vært mulighet å bruke båten. Har nok brukt over 4500 l diesel. Fornøyd med bruken så langt, sesongen fortsetter jo ei stund til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 38 netter så godt fornøyd:-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 (redigert) Sitat Har nok brukt over 4500 l diesel . Jeg bruker rundt 530 liter diesel i året. Det betyr 0,88 liter pr. Nm og 5,7 liter pr. time. Med dagens dieselpris blir det 5200 kroner året. Den prisen er ikke så ille synes jeg, men det er verre med det vi har betalt i havneavgifter. I år har vi kun ligget i gjestehavner. Det er jo litt greit når en trekker på årene. Så da har det gått med 104 × 220(?) = ??? Redigert 22.Oktober.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Altfor lite for mitt vedkomande i år og. Ikkje mykje å skryte av her altso. Men har vore tilsvarande snill med miljøet, det kan eg då skryte av. Ikkje mykje co2 i atmosfæren her nei. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Knapt 90 overnattings døgn om bord, så det får holde... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Det skal godt gjøre å bruke den mer enn vi har gjort i år. Da måtte vi i så fall flytte ombord. Det har blitt et sted mellom 1500 og 2000 nm. vil jeg anta, og overnattingene har jeg ikke talt. Har opplevd kanalferie,nye havstrekk og nye land, så det har vært en knall sesong. Det blir noen helger til før båten blir lagt i vinteropplag. Neste år blir sommerhavnen Sand Marina,så da blir det nye plasser å besøke utenom ferien også. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 (redigert) Har blitt ca 30 overnattinger på oss, ca 80 motortimer og ca 1000 l diesel. Ble litt lite bruk i år, satser på mer bruk neste sesong. Har ca 3600 motortimer på de to grønne nå. Redigert 22.Oktober.2017 av Nimbus4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Ble en del fine turer i løpet av senvåren og sommeren, men måtte dessverre legge inn årene (bokstavlig talt) da blindtarmen sprakk i slutten av august. Skikkelig utgjort dårlig opplegg, det var to fine uker med en del sol og passende vind da jeg var sykemeldt. Etter den tid har det enten blåst stikker og strå eller regnet så mye at det ikke er trivelig. Er forsåvidt ikke helt i slaget enda, men satser likevel på at formen snart er på plass og at det blir flere fine dager utover høsten og vinteren. Klart, er jo kjekkest i sommerhalvåret med greiere temperaturer, men rolige vinterdager har også sin sjarm Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Ingen kommentar....... ? trengte ikke vinterkonservere dassen engang. For det ble gjort i 2016.... Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Sjøsatte 30. mars. Ikke tatt opp ennå, men det nærmer seg pga isforholdene i Tvedestrandsfjorden. Fører logg, og kommer tilbake til detaljene. Men vet at jeg har ca 150 motortimer til nå i år. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Har ca 100 motortimer og 40 overnattinger i år. Sjøsatte i påsken og tok opp båten for 2 uker siden. Brukt ca 700 liter diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Våren gikk bort i oppussing av bad, sensommeren dom normalt i relativt varierende vær. Har bare en dc, men kunne tenkt meg noen flere overnattinger i år. Neste år ? Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Har aldri ført statestikk over hvor mye diesel, vann, olje, frostvæske, overnattingsdøgn , antall timer på motoren eller kjørte nautiske mil. Mulig noen bruker disse dataene for å forsvare det enorme pungesluket båt er eller at man vil bekrefte at man er litt mer entusiast enn båtfolk flest? Tenker mange ganger tilbake på gode opplevelser i båt . Det var en veldig fin periode fra 20 juli , siste uka i august og litt ut I september. Som sikkert alle vet slår det til nesten hvert år pga månefasen .Rolige vindforhold , sol og gode badetemeraturer. Når man kombinerer det med god mat og drikke trenger man ingen statestikk for å forsvare pengerbruken. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 UGLESETT skrev 10 minutter siden: Har aldri ført statestikk over hvor mye diesel, vann, olje, frostvæske, overnattingsdøgn , antall timer på motoren eller kjørte nautiske mil. Mulig noen bruker disse dataene for å forsvare det enorme pungesluket båt er eller at man vil bekrefte at man er litt mer entusiast enn båtfolk flest? Tenker mange ganger tilbake på gode opplevelser i båt . Det var en veldig fin periode fra 20 juli , siste uka i august og litt ut I september. Som sikkert alle vet slår det til nesten hvert år pga månefasen .Rolige vindforhold , sol og gode badetemeraturer. Når man kombinerer det med god mat og drikke trenger man ingen statestikk for å forsvare pengerbruken. Godt sagt ! Nyter seiling og opplevelser. Vasker og pusser båten en gang på våren og fyller diseltanken (60 l) 2 ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Mer seiling og overnattingsdøgn (og mindre diesel) enn i fjor:) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Vi er godt fornøyd med båtsesongen 2017! Tallene i loggen er følgende: - Antall overnattinger: 59 (nøyaktig det samme som i fjor) - Utseilt distanse: 569 nm - Antall motortimer: 83 - Dieselforbruk: Ca 800 liter Som det fremgår av tallene har vi ikke hatt det særlig travelt.... :-) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Ingen overnattinger (det skal godt gjøres i en 18' skjærgårdsjeep), men 170 timer på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 UGLESETT skrev for 1 time siden: Har aldri ført statestikk over hvor mye diesel, vann, olje, frostvæske, overnattingsdøgn , antall timer på motoren eller kjørte nautiske mil. Mulig noen bruker disse dataene for å forsvare det enorme pungesluket båt er eller at man vil bekrefte at man er litt mer entusiast enn båtfolk flest? Jeg fører logg av forskjellige årsaker. Det kan jo være greit å følge litt med på feks. dieselforbruk for å få en ide om motortilstanden? Men det viktigste er at det blir som en "hyttebok" der jeg kan bla tilbake og mimre. Med 30 år med båt, er det ikke alt en husker. Her et utsnitt av loggen fra 2001. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Ikke en eneste overnatting her, men båten har vært I bruk omtrent hver dag! Faktisk så ofte at jeg ikke har hatt tid til å ha den på land på flere år. Så da jeg omsider fikk den opp for en måneds tid siden var det som et eget økosystem under der! Og til og med flattjernet gjennom anodene var tært av, det har jeg ikke opplevd før... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaskazi Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 I år ble det mindre båtliv enn normalt. 20 fine overnattingsdøgn og 660 nm. 1500l diesel gikk med til foring av motorene i kjelleren. Neste år derimot skal antall overnattinger opp! Normalen ligger på ca 30 døgn i året pluss ganske mange ettermiddagsturer. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Jo, en dag i slutten av juni var jeg ute å dørjet makrell på innsiden av Revhaken her i Larviksfjorden. Det ble vel en drøy times tur. Det var årets båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Fører ikke noe regnskap med dette men da jeg så dette innlegget måte jeg sjekke hvor mye diesel jeg har kjøpt til nå i år og det var 4638 l. Motoren har vel gått litt over 100t i 2017. Skal aldri mer sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Nei, året i år har det ikke blitt nok bruk. Været har vært for kaldt og da blir det ikke til at man gidder å gå ut. Totalt 1 døgn overnatting og noe sånt som 80 timer. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.