Jump to content

Har dere fått brukt båten mye i år? Jeg er i hvert fall fornøyd med min bruk.

Lars H.

Recommended Posts

Og så er årets båtsesongen over for min del.

Jeg sjøsatte 22. mars, og på tirsdag er det opptak. Da mangler jeg kun 2 dager på at sesongen blir 7 måneder.

Vi har hatt 104 dager med overnatting i båten, av dette er 45 dager sammenhengende ferie fra 22. mai.

Det har blitt 601Nm og 87 motortimer.

Her oversikt over bruk fra 1988. i 2011 er det en 'dipp', da måtte vi tidlig opp da propellen falt av (dykker fra RS fant den heldigvis)

i 2005 ble jeg pensjonist, da er det en økning av bruken, og i 2015 var også fruen blitt pensjonist, så da økte det videre med

mulighet for ordentlig lange ferier, først en lang ferie før fellesferien, og en kortere i august.

dogn_overnatting_1988_2017.gif.ec7b4804ffe0629233b09f430a681139.gif

dogn_ferie_1988_2017.gif.f7703fba5dbdc1aa6b1fe507ff1d7725.gif

nautiske_mil_1988_2017.gif.e5f8edf7209cef6146ac4797374634c8.gif

motortimer_1988_2017.gif.e72a9800c1938ffb179d8c65337d5f87.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har vært litt for lite i år. Slet med lekkasje i undervannshuset på påhengeren tidlig i sesongen, og sommeren har vært forholdsvis fraværende den tiden jeg har vært hjemme fra sjøen. Nå har jeg ikke tatt opp båten enda så det kan no bli noen småturer til. Har også invistert i en daycruiser i år som jeg har pusset og gnikket på som nå er klar til sjøsetting, så neste år kan det hende vi prøver oss  på overnatting i båt for første gang.

Sitat

Har nok brukt over 4500 l diesel

.

Jeg bruker rundt 530 liter diesel i året. Det betyr 0,88 liter pr. Nm og 5,7 liter pr. time. Med dagens dieselpris blir det 5200 kroner året. Den prisen er ikke så ille synes jeg, men det er verre med det vi har betalt i havneavgifter. I år har vi kun ligget i gjestehavner. Det er jo litt greit når en trekker på årene. Så da har det gått med 104 × 220(?) = ???

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skal godt gjøre å bruke den mer enn vi har gjort i år. Da måtte vi i så fall flytte ombord.

Det har blitt et sted mellom 1500 og 2000 nm. vil jeg anta, og overnattingene har jeg ikke talt.

Har opplevd kanalferie,nye havstrekk og nye land, så det har vært en knall sesong.

Det blir noen helger til før båten blir lagt i vinteropplag.

Neste år blir sommerhavnen Sand Marina,så da blir det nye plasser å besøke utenom ferien også.

Ble en del fine turer i løpet av senvåren og sommeren, men måtte dessverre legge inn årene (bokstavlig talt) da blindtarmen sprakk i slutten av august. Skikkelig utgjort dårlig opplegg, det var to fine uker med en del sol og passende vind da jeg var sykemeldt. Etter den tid har det enten blåst stikker og strå eller regnet så mye at det ikke er trivelig. Er forsåvidt ikke helt i slaget enda, men satser likevel på at formen snart er på plass og at det blir flere fine dager utover høsten og vinteren. Klart, er jo kjekkest i sommerhalvåret med greiere temperaturer, men rolige vinterdager har også sin sjarm :yesnod:

Har aldri ført statestikk over hvor mye   diesel, vann, olje, frostvæske, overnattingsdøgn , antall timer på motoren eller kjørte nautiske mil. Mulig noen bruker disse dataene for å forsvare det enorme pungesluket båt er eller at man vil bekrefte at man er litt mer entusiast  enn båtfolk flest?

Tenker mange ganger tilbake på gode opplevelser i båt  . Det var en veldig fin periode fra 20 juli , siste uka i august og litt ut I september. Som sikkert alle vet slår det til nesten hvert år pga månefasen  .Rolige vindforhold , sol og gode badetemeraturer. Når man kombinerer det med god mat  og drikke trenger man ingen statestikk for å forsvare pengerbruken. 

UGLESETT skrev 10 minutter siden:

Har aldri ført statestikk over hvor mye   diesel, vann, olje, frostvæske, overnattingsdøgn , antall timer på motoren eller kjørte nautiske mil. Mulig noen bruker disse dataene for å forsvare det enorme pungesluket båt er eller at man vil bekrefte at man er litt mer entusiast  enn båtfolk flest?

Tenker mange ganger tilbake på gode opplevelser i båt  . Det var en veldig fin periode fra 20 juli , siste uka i august og litt ut I september. Som sikkert alle vet slår det til nesten hvert år pga månefasen  .Rolige vindforhold , sol og gode badetemeraturer. Når man kombinerer det med god mat  og drikke trenger man ingen statestikk for å forsvare pengerbruken. 

Godt sagt !

Nyter seiling og opplevelser. Vasker og pusser båten en gang på våren og fyller diseltanken (60 l) 2 ganger i året.

UGLESETT skrev for 1 time siden:

Jeg fører logg av forskjellige årsaker. Det kan jo være greit å følge litt med på feks. dieselforbruk for å få en ide om motortilstanden? Men det viktigste er at det blir som en "hyttebok" der jeg kan bla tilbake og mimre. Med 30 år med båt, er det ikke alt en husker. Her et utsnitt av loggen fra 2001.

logg_utdrag.gif.8f746b2c879119c249a61bf3853b1739.gif

Ikke en eneste overnatting her, men båten har vært I bruk omtrent hver dag! Faktisk så ofte at jeg ikke har hatt tid til å ha den på land på flere år. Så da jeg omsider fikk den opp for en måneds tid siden var det som et eget økosystem under der! Og til og med flattjernet gjennom anodene var tært av, det har jeg ikke opplevd før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...