TerjeFjern Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Første året med denne båten og har hatt ca 20 overnattinger og 65 timers motorkjøring. Har hatt masse dagsturer og storfornøyd. Skulle bare hatt noe mer sommervær uten all vinden. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Ble 23 overnattinger, 80 timer og rundt 700 nm i år. Rekordfå overnattinger blant annet fordi vi vant trekninga på jobbhytta ei uke. Neste år blir ikke bedre, så vi får ta igjen i 2019. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Det ble 35 overnattinger, ca 900Nm. I tillegg mange ettermiddagsturer i tillegg til overnattingsturer. Det ble også noen onsdags seilaser i en annen båt, Hanse40 Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Skal vel ikke klage på årets sesong. litt nedgang i bruken sammenlignet med toppåret i fjor, men vi fikk da våre drøyt fem uker i Danmark. I år utforsket vi det Syd Fynske øhav, noe som virkelig kan anbefales Fant vel ut her for leden at vi har vært innom over 31 steder i de snart 10 år vi har vært i Danmark på sommeren. Kan vel kanskje da si at vi begynner så smått å bli kjent Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Altfor lite! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Overnattingsdøgn denne sesongen vet jeg ikke men det kan vel dreie seg om 35-40 tenker jeg. Båten ble satt på havet 26. mai og løftet på land og satt inn i varmhallen igjen 16. oktober. Fasiten for 2017 ble 921 Nm, 63 gangtimer og 3296 liter diesel. Lavest på alt i år ser det ut som men alikevel en fin sesong. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Båten har blitt for lite brukt i år! har jobba hele sommeren og ikke hatt ferie! Har vært få helger på hytta, og har ikke båten liggende der jeg bor dessverre.. Skulle jo egentlig hatt en båt hjemme og, men synes Orkdalsfjorden/Trondheimsfjorden er lite spennende Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
GunR Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Absolutt ikke fornøyd. Etter å ha fått fartøyet hjem i pinsen, har vi hatt 3 overnattingsturer og 5 dagsturer. Har utbedret lekkasje på kabelgjennomføringer i taket, ug små utbedringer ellers, båten har stort sett vært klar til bruk. Men sånn blir det, når en skal bruke en campingplass plass også, og madammen jobber 5 - 5 på sjøen.. Men har fått ordnet lettbåt og lading og plotter, så håper sesongen varer lenge ennå.. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 25.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2017 1515 nm hittil i år og drøyt 2200 liter bensin ca. Gjenstår endel før 2017 er forbi :) Har vel mellom 5 overnattingsdøgn i ribben. Alt i alt fornøyd, til tross for litt lite fritid og kort ferie. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Astor Svart 26.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2017 Fører hverken loggbok eller oversikt over overnattinger. Men jeg tipper vi ligger på halvparten av hva vi gjorde tidligere. Rundt 50-60 overnattinger vil jeg tro. Bytte av bolig og oppussing får ta det meste av skyldenb. Fy og det tar tid. Men når det er sagt så har jeg trolig over 300 dager med besøk/jobbrelaterte oppdrag ombord. Nesten hver dag er det et eller annet som gjør at jeg trenger å komme meg ombord noen timer. Båtlivet ruler fortsatt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pequod Svart 26.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2017 (redigert) Jeg fører logg for moro skyld, men summerer ikke opp året før i januar siden jeg bruker båten hele året. Men status så langt er at jeg dessverre har brukt båten noe mindre enn ønsket i år. Det er mange årsaker til det, både jobb og vær, men også at jeg dessverre ikke har vært helt i form i år med mye sykdom. Men samtidig har jeg hatt veldig mange fine turopplevelser, med Sverigeturen i august som en overlegen "höjdare". Hittil ligger jeg på 75 turer og 35 overnattinger. Har ikke summert motortimer og antall nautiske mil ennå, men passerte 1.000 nautiske på sensommeren. Redigert 26.Oktober.2017 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ms Fortuna Svart 26.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2017 Hva er båtlivet over for i år ? Hvorfor har ingen fortalt meg det humrehumre..... Jaja jeg får komme meg hjem da etter et par dager i Sætre og legge skuta i opplag for i år. Når man har mulighet til å ta seg noen midtuketurer så er jo det helt nydelig. Men for oss med åpen båt så er man nesten avhengig av strøm for å kunne holde varmen ombord. Teltduken overakterenden holder ikke mye kulde ute dessverre. Javel takk for denne sesongen da, kursen settes mot Oksenøya for siste fylling og tømming, sukk, stønn.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2017 1 overnatting Ca 10 turer i båten i år. Flotte alle sammen. En del test-turer i forbindelse med sjekk av motor Ca 160 l diesel Hentet båten hjem i juli. Fant feil på motor og har skrudd en del til og fra i august/ sept. Regner med mer bruk neste år :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Maika Svart 26.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2017 (redigert) Det var en idyllisk kveld, inntil vi var tilbake på båten og det begynte å boble rundt oss , og vi skjønte at vi svaiet nøyaktig over utløpet til øyas kloakkledning. Sikkert en del som kan gjette hvor. Redigert 26.Oktober.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 (redigert) 45-50 døgn + noen dagsturer. 23dager sammenhengende i ferien. Godt fornøyd med tanke på at det lenge til jeg er pensjonist og "vær og vind" ikke alltid var med oss denne sommeren Ca 100motortimer og 1500+ish liter diesel... ser jeg har en vei å gå når det gjelder loggføring ala Lars H. Har nå 4 sommere på rad ned til Gøteborg i ferien, neste år blir det norskekysten, Langesund-Mandal + Redigert 27.Oktober.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Nå er jo båten kommet på land og må snart pakkes inn. Men det ble da en bra høst, bruksmessig? Litt lite bruk i uke 36, men da hadde både fruen og jeg diverse lege- optiker- og tannlegeavtaler. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mummipappa Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Ålesund-Trondheim i januar var en opplevelse. To ukers sommerseilas i havgapet i Trøndelag var flott. Men årets store beholdning var Shetlandsturen i mai. Og så har vi reparert og reparert og reparert. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Har fått brukt båten mye. Husker ikke motortimer eller antall dager, man har i allefall fått igjennom mange tanker med drivstoff. I og med at jeg nå har en godværsbåt så blir den stort sett bare brukt når det er godt vær. Vi var heldig i år, når vi planla tur så vår det stort sett godt vær. Må legge til at det var en del humpete føre, men en kan kanskje ikke forvente noe annet når det er skjærgården runt Hvaler som kjerneområdet for oss. Her fra Tordenskjoldsbukta. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
lurvetass Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Oppsummering av årets båtsesong. Etter hentetur fra helv.... og heving av båtkjøp kom vi seint igang med ny båt. Men vi fant omsider drømmebåten. Vi overtok båten 21 juli så ble jo bare halv sesong. Men vi fikk 13 netter i båten og har vært på tur 28 dager. Det har blitt 58 motortimer og har endt på et snittforbruk på ca 11 l pr time. Ikke så dårlig synes vi med 30 fot båt og VP D4 300 HK. Nå er den på land og det er bare litt høstvask før å pakke den inn for vintern som står igjen Gleder oss allerede til neste vår. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Princess V48 Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Startet sesongen med en 23 fot daycruser, som ble solgt i April. Dagen etter skrev vi kontrakt på en Scand Baltic. 30 overnattinger og 2 barn (3 og 5år) mor og far) super happy med båtferie og ville ikke hjem etter 3 uker. Så da ville vi prøve større båt. Baltic solgt tidlig september og ny (brukt) Windy 37 GM kjøpt i September. 3 overnattinger klarte vi før båten er satt på land. Dette blir en lang vinter! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Nei, har ikke fått brukt den mye i år men har aldri tenkt på båtbruken på den måten utover at det er ett økonomisk regnskap som må med. Båten koster penger å ha og det må være ett visst bruk for å rettferdiggjøre å ha den. Har ei hytte uten strøm og vann som ikke koster mer enn forsikringa om vi ikke bruker den ett år. Det gjør det lettere de årene den brukes mindre. --- Helt ærlig så syns jeg de tre siste somrene har vært elendige. Brukte båten en del alene i våres, hyggelig det. Men tre uker på svenskekysten i sommer med familien, som burde bli en drømmeferie. Men neida. Ok, det regnet ikke, sola skinte faktisk mye. Ingenting å si på seilvinden. Men det var jo fa... meg ikke en eneste, ikke en ordentlig sommerdag i løpet av tre uker! Bada to ganger, en gang med våtdrakt på, iskaldt! En annen gang på ei strand med piskende vind i fjeset, iskaldt! Å våkne på svai og ta seg et morgenbad mens sola begynner å varme opp, skjedde aldri. Å sitte solbrent i cockpit utover en varm sommerkveld og kose seg, skjedde aldri. På med votter og lue, skjedde flere ganger. Nei, helt ærlig, om det ikke var for langturplaner om et par år så hadde jeg vært i modus for å shine opp skuta og legge den til salg til våren. Så kunne jeg brukt noe av pengene på en mindre og mer leken seilbåt som jeg bare kunne ha det gøy med av og til. Kanskje til og med noe jeg kunne dra med på henger hjem når sesongen var over... Og det jeg sparte kunne jeg lagt av til å leie båt i middelhavet av og til i stedet ;-) --- Kjennes ut som hele båtgreiene er alvorlig på hell. Jeg er gammel nok til å ha sett at klimaet har endret seg mye både sommer og vinter nå. Er også gammel nok til å skjønne at jeg ikke kommer til å leve evig. Tror tålmodigheten min i forhold til å oppleve barndommens sommer med tilsynelatende "evig sommer" og varme er over. Jeg har virkelig mista trua på at vi kommer til å få varme og gode sommere fremover. Kan hende det slenger en av og til, men nei, som familieprosjekt tror jeg dette må rundes av. Så får jeg heller få meg en seilbåt til å leke med, kanskje seile noe regatta nå og da, bare fokusere på selve seilopplevelsen. Jeg driter i hvordan været er når seilinga er bra. Kanskje det holder med å få ei laserjolle på vannet rett nedenfor huset. Så kan jeg rigge den og hive meg utpå når kulingen uler rundt hushjørnene, som i dag. Har ikke brukt båten ett sekund etter årets sommerferie :-/ Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 nei, ikke stort, det har vært et år fyllt med mye og tidkrevende arbeid, mest kjøring i brygga imidlertid begynner det å lysne nå Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bent M Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Første år som båteier. Fikk den sent i mai Brukt båten på mange turer. Ikke sovet i den enda dessverre. Blitt veldig mange dagsturer for å bli kjent i området, og bli trygg på å ratte noe stort og ikke 12-fot. Motoren hadde 211 timer når jeg fikk den. Har 273,5 nå. Så noe kjøring har det blitt. Til neste år planlegges en ukes tur i skjærgården. Redigert 30.Oktober.2017 av Bent M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Det var da svært til negativitet, Pinkvin:) Enig i at de siste par sommerene ikke har vært helt syden-feeling, men jeg syns det har vært mange fine dager også. (Og i juli var det jamt rundt 20 grader i vannet nedover i Sverige og Danmark.) Du trenger bare en større båt, slik at komforten øker litt på de mer rufsete dagene, og så er familieprosjektet berget! Unga våre pleier å håpe at det skal regne, så vi kan sitte inne og spille spill og drikke kakao, men det har jo nesten ikke vært tilfelle de siste årene. Derimot har jeg en sprayhood i bestilling, slik at det blir litt lunere ute på de blåsete dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Maika skrev for 5 timer siden: Det var da svært til negativitet, Pinkvin:) Enig i at de siste par sommerene ikke har vært helt syden-feeling, men jeg syns det har vært mange fine dager også. (Og i juli var det jamt rundt 20 grader i vannet nedover i Sverige og Danmark.) Du trenger bare en større båt, slik at komforten øker litt på de mer rufsete dagene, og så er familieprosjektet berget! Unga våre pleier å håpe at det skal regne, så vi kan sitte inne og spille spill og drikke kakao, men det har jo nesten ikke vært tilfelle de siste årene. Derimot har jeg en sprayhood i bestilling, slik at det blir litt lunere ute på de blåsete dagene. Nja.. jo, overdreven negativ, merker det ;-) Vi seilte fra Singlefjorden og ned til Gøteborg og retur på de tre ukene. Dvs vi tok hele returen på to dager. Mao så tok vi oss god tid på vei nedover. Om du fant 20 grader i vannet så vil jeg gjerne vite hvor du lå ;-) Men seriøst, det er grenser for hvor lenge familien lever på minnene om de perfekte sommerdagene når det begynner å bli år mellom hver gang :-) Båten er stor nok, litt for stor syns jeg mtp kostnader og arbeid involvert. 39 fot holder. Ser egentlig litt frem til å kunne gå ned i størrelse når ungene melder seg mer ut av båtlivet etterhvert. Type 30-34 fot er en genial størrelse på alle måter. Plass nok, lett å håndtere, og også "lettere" økonomisk og ifht arbeidsmengde. Så "time vill sjov", jeg gir det et par år. Da tar jeg/vi en avgjørelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.