Flid Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Maika skrev On 26.10.2017 at 14.18: Det var en idyllisk kveld, inntil vi var tilbake på båten og det begynte å boble rundt oss , og vi skjønte at vi svaiet nøyaktig over utløpet til øyas kloakkledning. Sikkert en del som kan gjette hvor. Vesterø på Læsø. Vi så at dere lå Der og lurte på hvor lenge det ville gå før dere oppdaget hvor dere hadde ankret opp. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Flid skrev 6 minutter siden: Vesterø på Læsø. Vi så at dere lå Der og lurte på hvor lenge det ville gå før dere oppdaget hvor dere hadde ankret opp. Pleier å være godt fiske på sånne plasser Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Lite bruk i år pga forberedelse til flytting. (Oppussing) Rundt 50 overnattinger og 60 motortimer. Ombord er jeg heldigvis omtrent hver eneste dag sommer som vinter. Alltid noe å pusle med. Nå flytter jeg til leilighet bare 200 meter fra havna. Det skal bli herlig. Alt til sin tid i livet er det noen som sier... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Maika Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 (redigert) Flid skrev for 13 timer siden: Vesterø på Læsø. Vi så at dere lå Der og lurte på hvor lenge det ville gå før dere oppdaget hvor dere hadde ankret opp. Hehe, vi har nå skjønt hva stiplete linjer på kartet som plutselig stopper betyr:) Det ble jo litt vind i de påfølgende dagene, så det var uansett helt ok å legge oss inn i havna...tilsvarende som vi ble nødt til på Østerby...så litt rett skal jeg gi Pinkvin : litt for mye vind i Danmark mens vi var der til å ligge på svai hele tiden, noe vi definitivt foretrekker. (Men det er da heller ikke uavnlig der nede.) Redigert 31.Oktober.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Det er avløpet fra renseanlegget vi snakker om, er vel ikke rein møkk som kommer ut derfra? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Maika, er det dere som ligger på svai her. Dato er 15 juli på morgenkvisten. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 60 overnattinger så langt, og maaaange dagsturer. Neste uke blir det tur til Sagatreff i Strusshamn :-) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Tok min båt ut av nauset, kjørte den direkte til Leverandøren for å få utført 3-års service, der ble båten solgt, den kom aldri hjem. Det var årets båtsesong.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
espenchr Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 (redigert) Det ble 180 motortimer med den nye båten i år. Det hele startet den 25. april på Selje, og ble avsluttet i dag i boblehavn på Skarpsno. Jeg synes det har vært en fantastisk sesong, og Sagaen har innfridd som bare det. Den har vært langs hele Vestlands- og Sørlandskysten og deretter trålet hver krok i Oslofjorden. Ingenting slår båtlivets gleder, og jeg merker at jeg savner det allerede. Men om under fem måneder er det i gang igjen, og jeg merker at jeg gleder meg allerede. Skudeneshavn, april 2017 Lindøya, oktober 2017, 180 motortimer senere Redigert 31.Oktober.2017 av espenchr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 (redigert) espenchr skrev for 7 timer siden: Det ble 180 motortimer med den nye båten i år. Det hele startet den 25. april på Selje, og ble avsluttet i dag i boblehavn på Skarpsno. Jeg synes det har vært en fantastisk sesong, og Sagaen har innfridd som bare det. Den har vært langs hele Vestlands- og Sørlandskysten og deretter trålet hver krok i Oslofjorden. Ingenting slår båtlivets gleder, og jeg merker at jeg savner det allerede. Men om under fem måneder er det i gang igjen, og jeg merker at jeg gleder meg allerede. Skudeneshavn, april 2017 Lindøya, oktober 2017, 180 motortimer senere Wow, du er den enste jeg har sett som har hatt flere motortimer enn meg (170) :) Båten var en god investering med andre ord? Kjøpt fabrikkny? Redigert 1.November.2017 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 2 måneder igjen av året mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Elsi har hatt 82 timer på motor i år, vi har hatt 25 overnattinger og flyttet oss drøyt 480 nautiske mil. I fjor hadde vi kun drøyt 50 timer så er godt fornøyd med å få brukt båten litt mer i år. Flaps på roret har knekt tvers av på ene siden og andre siden bøyd kraftig oppover og sprekker i bøyen. Ellers ingen problemer. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Maika Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Flid skrev for 14 timer siden: Maika, er det dere som ligger på svai her. Dato er 15 juli på morgenkvisten. Der er vi, ja. Moro å ha, takk! (Kona derimot var ikke så fornøyd da jeg viste henne dette "overvåkningsbildet", så neste gang får hun ikke se:) Jeg forstod på havnesjefen som at kloakken det ble pumpet rett ut, men ikke sikkert at jeg forstod han rett eller at han har helt greie på det. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Da var båten vel på land, konservert og pakket godt inn. Sesongen 2017 kan vel oppsummeres som preget av dårlig vær. Sommerferien som var planlagt til Danmark ble rutet om til Sørlandet pga. mye vind og dårlig vær i Danmark. Relativt mye kald vind på Sørlandet også, og kaldt i vannet. Et par bra dager på slutten av ferien. Total distanse 845 nm, 648 av disse for seil (77%). Ute på tur til sammen 49 dager, 26 overnattinger. Satser på bedre vær neste sesong, flere overnattinger, lengre ferietur (prøver vel Danmark igjen), mer nattseiling - og kanskje vi prøver oss på litt regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Pinkvin skrev On 30.10.2017 at 16.39: Nja.. jo, overdreven negativ, merker det ;-) Vi seilte fra Singlefjorden og ned til Gøteborg og retur på de tre ukene. Dvs vi tok hele returen på to dager. Mao så tok vi oss god tid på vei nedover. Om du fant 20 grader i vannet så vil jeg gjerne vite hvor du lå ;-) Men seriøst, det er grenser for hvor lenge familien lever på minnene om de perfekte sommerdagene når det begynner å bli år mellom hver gang :-) Båten er stor nok, litt for stor syns jeg mtp kostnader og arbeid involvert. 39 fot holder. Ser egentlig litt frem til å kunne gå ned i størrelse når ungene melder seg mer ut av båtlivet etterhvert. Type 30-34 fot er en genial størrelse på alle måter. Plass nok, lett å håndtere, og også "lettere" økonomisk og ifht arbeidsmengde. Så "time vill sjov", jeg gir det et par år. Da tar jeg/vi en avgjørelse. Mente at temperaturmåleren stadig vekk sto på 20 grader, men når jeg sjekker de få bildene jeg jeg har der bilde av måleren er med ser jeg for det meste rundt 18, så mulig snittet var litt lavere enn det jeg husker:) Perfekte sommerdager syns nå jeg det uansett var mange av! Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Pinkvin skrev On 2017-10-29 at 23.33: Jeg er gammel nok til å ha sett at klimaet har endret seg mye både sommer og vinter nå. Er også gammel nok til å skjønne at jeg ikke kommer til å leve evig. Tror tålmodigheten min i forhold til å oppleve barndommens sommer med tilsynelatende "evig sommer" og varme er over. Jeg er også gammel nok til å skjønne jeg ikke lever evig. Har hatt mange fine turer langs sørlandskysten og bohuslän. Veldig mange fine plasser der. Vi trivdes godt med sånne turer. Sommer etter sommer. Men etter jeg ble pensjonist og enkemann solgte jeg seilbåten. Den ble som en kjetting rundt foten. Nu har jeg hatt 2 år uten regninger , og har utvidet min horisont. Var på romfarts centret på Andøya og fikk tatt en simulator tur med et romskip ut i verdensrommet. Studerte nordlyset (Aurora Borealis). Måtte navigere tilbake så vi fant frem til Andøya igjen. Forrige tur hadde noen landet i Afrika. Uka etter dro jeg til USA. Leide bil (Two door, full size ) og kjørte rundt i Tennessee og Luisiana. 35gr C hele tiden!! Blyfri bensin 3,25/ltr. Har virkelig utøket "selingsområdet" mitt nu. Men som gammel sjømann, ønsker jeg dere mange fine båtturer fremover. Og lykke til med vineropplaget!! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Maika skrev for 4 timer siden: Mente at temperaturmåleren stadig vekk sto på 20 grader, men når jeg sjekker de få bildene jeg jeg har der bilde av måleren er med ser jeg for det meste rundt 18, så mulig snittet var litt lavere enn det jeg husker:) Perfekte sommerdager syns nå jeg det uansett var mange av! Varmere vintre, varmere somre, mer regn. En høy snitt- temperatur for hele sommeren forteller lite. Alle husker sommeren 97, da var det rekordmange tropenetter på Færder fyr. Sommeren 2017 var det ingen. To i 2016, ingen i 15 og over 10 i 2014, som jeg husker som en veldig god sommer. Så må en helt tilbake til 2010 for å finne tropenetter igjen. Sommerne mellom 2001 og 2009 hadde en skjerv tropenetter alle sammen, med unntak for 2007. Før så var det unntaket at det kom en sommer eller to uten tropenetter. Nå er det unntaket at det kommer en sommer med tropenetter. --- Sommere med de virkelig varme dagene har blitt unntaket, og trenden i klima tyder ikke på at det kommer til å bli noe bedre. --- Men er selvfølgelig enig, en "perfekt sommerdag" har ikke noe med temperatur i sjøen eller lufta å gjøre. Men jeg innser at det har vært ett av flere viktige komponenter, særlig for ungene og fruen. Og når det går tre uker i strekk uten en eneste "badedag" så får det en betydning, særlig hvis det skjer for andre, tredje, fjerde sommeren på rad. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 Vi har ikke hatt den siste gode sommer eller kalde vinter. Alt går i sykluser. Før var været somdet var, ingen grublet på hvorfor badevannet var kaldt. Nå er hver deviasjon en klimakrise. Nå nærmer sesongen seg slutten, før den begynner igjen 1 jan. 2018 vel møtt.. Sitér dette innlegget Link to post
espenchr Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 jotto skrev On 01.11.2017 at 7.35: Wow, du er den enste jeg har sett som har hatt flere motortimer enn meg (170) :) Båten var en god investering med andre ord? Kjøpt fabrikkny? Ja, jeg hentet den fabrikkny i Selje, og 50 av timene kan tilskrives henteturen. Men tross det, har jeg aldri hatt så mange motortimer i løpet av en sesong noen gang. Jeg tror det har å gjøre med at det er så lavterskel, praktisk og problemfritt å dra på tur med den. Da løper timene! Jeg skal få tatt et bilde av timetelleren ved neste inspeksjon og postet det, sånn at dokumentasjonen også er på plass :-) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 3.November.2017 Link til dette innlegget Svart 3.November.2017 I år ble det 61 overnattinger - 810n.mil Litt mindre enn normalen, men "bare" 133 dager til sjøsetting Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.November.2017 Link til dette innlegget Svart 3.November.2017 Hittil Iår er det blitt 84 overnattinger,og ca100 motortimer. Vil tro at ca84 sixpacks er i nærheten,men dette registreres ikke. Håper på noen turer til i år. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 3.November.2017 Link til dette innlegget Svart 3.November.2017 Vi har siden nyttår lagt rundt 11000 nautiske mil bak oss. Rundt 90 døgn underveis, og drøyt 90 døgn til der vi var ombord mens båten var knytt fast i land. Omtrent 600 motortimer, om jeg ikke husker helt feil. Alt for mange nattevakter, litt for mange våkenetter. Én dasskrise, tøvete langvarige perioder med tåke. En drøss hval observert, mange døgn med kontinuerlig følge av sel og delfiner. Ett tilfelle av krigføring mot fugleflokk (øst for Brasil), ett ublidt møte med Golfstrømmen (øst for New England). Sydligste punkt var Kapp det Gode Håp (35S 18Ø), vestligste Halifax (45N 64V), nordligste Tønsberg (59N, 10Ø). Så det får vel være greit. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 3.November.2017 Link til dette innlegget Svart 3.November.2017 Euklid skrev for 2 timer siden: Vi har siden nyttår lagt rundt 11000 nautiske mil bak oss. Rundt 90 døgn underveis, og drøyt 90 døgn til der vi var ombord mens båten var knytt fast i land. Omtrent 600 motortimer, om jeg ikke husker helt feil. Alt for mange nattevakter, litt for mange våkenetter. Én dasskrise, tøvete langvarige perioder med tåke. En drøss hval observert, mange døgn med kontinuerlig følge av sel og delfiner. Ett tilfelle av krigføring mot fugleflokk (øst for Brasil), ett ublidt møte med Golfstrømmen (øst for New England). Sydligste punkt var Kapp det Gode Håp (35S 18Ø), vestligste Halifax (45N 64V), nordligste Tønsberg (59N, 10Ø). Så det får vel være greit. Det høres jo ut som et eventyr av en annen verden. Selv logget jeg rundt 25t motordrift rundtom i den lokale skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 3.November.2017 Link til dette innlegget Svart 3.November.2017 Litt statistikk: 109 overnattinger 48 i hjemmehavn 61 på tur 39 netter for anker 22 netter ved gjestebrygge 1116 nautiske mil Alt i alt en normal sesong. Blir nok noen flere overnattinger i hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
jupiter40 Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Sesongen er ikke over ennå , er jo nå det er finest på fjorden ? har ca 110 døgn siden slutten av mai. Da båten ikke var klar pga oppussing av båten . Og har 120 timer på motor , enn så lenge ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.