Jump to content

Har dere fått brukt båten mye i år? Jeg er i hvert fall fornøyd med min bruk.

Lars H.

Recommended Posts

Pinkvin skrev On 11/1/2017 at 18.41:

...en "perfekt sommerdag" har ikke noe med temperatur i sjøen eller lufta å gjøre. Men jeg innser at det har vært ett av flere viktige komponenter, særlig for ungene og fruen. Og når det går tre uker i strekk uten en eneste "badedag" så får det en betydning, særlig hvis det skjer for andre, tredje, fjerde sommeren på rad.

Mesteparten av videoen mine fra i sommer er av at unga og kona bader, (kanskje ikke så rart når de gjør det flere ganger hver dag).

Disse blir på lokal PC ettersom kona fornuftig nok hegner om privatlivet, men denne sommeren var for oss bare en bekreftelse på at sommerferiene er best på båten. (At det noen ganger blåser 9-10ms som på slutten her, gjør jo som du sier at transportetapper tilbakelegges raskt):

Redigert av Maika (see edit history)
  • 4 uker senere...

vært ute og sjekket båten etter "Aina" har vært på besøk. Satt meg ned og gikk over loggboken. Kunne notere 700 nm, bunkret c 1140 liter som gir ca snittbruk på 1,6. Dette fordelt utover 78 motortimer. Endel enkeltturer og 25 overnattinger. Her er det rom for forbedring mtp antall døgn i et år. :)IMG_6976.JPG.36da1bbb6c9f25399e0e8b90ceb46ae2.JPG

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

De ble sjøsetting i Påsken 2017 og ca. 40 overnattinger i forbindelse med helger. 4 uker ferie i juli med lite regn, men noe lave temperaturer langs Sørlandet. Joda, det var en fin og innholdsrik sesong, men neste år håper vi på helårsplass i Holmestrand og bruk også på vinteren når været tillater det.

5a2d03b3a7b23_Lyngr.jpg.3a08e05b715c4b750055f593aeb97711.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

For meg ble det 3 uker under seil og nærmere 850 Nm med Havbraatt på vei til og på  Speiderleir i Bodø. Det er en 46 fot kutter eid av speiderforbundet.  Fikk også en tur fra Bergen og ned i en frisk kuling med Nilsen som er en 30 ft CA-kopi i plast.

Har blitt litt seiling i nærområdet også, så jeg har fått noen timer på skrå.

Sjøspeiderne i Søgne har avtalt med Flekkerøyspeiderne at vi skal seile litt sammen i vinter, så vi lar skøytene ligge med full rigg og litt varme på sjøen i år. Kanskje en romjulsseilas til Danmark?

Søgne Dykkerklubb har en Mørejet 30 som jeg har ansvaret for. Den er mer egnet på dager som i dag når vi hadde snøbyger, - 1 i lufta og 9 grader i vannet. Da går varmen hele tiden..

Ble kalt opp av en hyggelig skøyte fra Skjernøya. De lurte på om vi hadde dykkere i vannet. Bekreftet det og da ventet de med å sette bruk over området (utenfor ytre Udvår) til alle var kommet opp igjen.

Vi byttet motor og drev i feb/mars, og nå har den gått 396 timer, så det har blitt noen turer der også.

Den skal opp for service på drevet etter jul, og da monterer vi automatiske flaps også før vi sjøsetter igjen. Husker ikke hva de heter, men det er bare en plate som kjøres loddrett opp og ned bak akterspeilet.

Vi har rigget for å sette dykkerflaskene oppå benkene langs rekka, men det gjør båten mer vinglete i plan. Satser på at automatikken vil holde den mer stabil.

Regner med 4 dager landligge denne vinteren selv om det var litt tynn is i sundene i dag.

Hvis noen får abstinenser i vinter er dere velkommen om bord hver søndag kl 10 i Høllen.

Mons

Da er HAIK tilbake i hjemmehavn etter årets siste tur. Har sluttet å føre statestikk over forbruk, antall døgn o.l da jeg opplevde det litt tvangspreget, men ca 100 timer på yanmaren og et røft anslag av overnattinger til 40 pluss gjør at 2017 vil bli husket som et flott båt år.

Mye vær har det vist også vært, heldivis så er jeg slik sammenskrudd at jeg husker kun de fine dagene og at havet stortsett var speilblankt.

Gleder meg til 2018 sesongen.

God jul alle sammen.

Bilde er fra brygga på Bekkjarvik og budskapet er ikke til å ta feil av :-)

image.jpeg

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg gjør som Lars og fører nøyaktig loggbok. Den inneholder alle turer, hvem som er med, hvor turen gikk, antall som overnattet, utseilt distanse, været, spesielle hendelser osv. I tillegg loggfører jeg dieselfyllinger og timetall. Skifte av gassflasker. Oljeskift, filterskift osv. Jeg fører oversikt over antall turer pr år. Antall døgn med overnatting. Antall som sover om bord, utseilt distanse, dieselforbruk, dieselforbruk pr time. Tallene er om bord i båten, som er i opplag på land nå. De siste årene har jeg rundt 1100 nm utseilt, hvorav ca 900 er T/R Shetland i mai. Ellers er det bare småturer på kysten. Har lyst å gå Gøta kanal igjen og det gir en del utseilte nautisk mil. Jeg har et dieselforbruk på ca 1,8 l i timen i gjennomsnitt på hele sesongen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...