apaul Startet 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2017 (redigert) Jeg har en Nimbus 35 nova fra 2006med d4 260 med dph drev som nå ligger i boblehavn. Noen som kan gi noen praktiske råd for å vinterkonservere motor. Jeg antar det vil komme vann ut av slangen for sjøvann når jeg kobler den fra vannpumpen? For meg virker det som hele slangen ligger under vannet fra inntaket? Plugges med konisk treplugg når den tas av? Selve kjøring av ferskvann og frostvæske når sjøvanninntaket er koblet fra er jo ingen stor utfordring. Det er mest hva som skjer når jeg kobler fra slangen fra drevet jeg er spent på. Redigert 24.Oktober.2017 av apaul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Hei. Jeg har en Kloster P28 fra 2006 med D6 350 og DPH drev. Den ligger ute hele året. Det eneste jeg gjør om vinteren er og lette på lokket til sjøvannsfiltret slik at det kommer inn luft og det meste av vannet renner da ut av motoren. Har aldri hat noen problemer med verken motor eller drev. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Gjør klar 10 liter ferdigblandet MILJØVENNLIG frostvæske (litt dyrt men vanlig kjølevæske skal pokker ikke på sjøen). Ta av lokket på sjøvannsfilteret og start motoren, vær rask med å helle på blandingen i sjøvannsfilteret, motoren svelger raskt unna. Stopp maskinen når du har et par liter igjen i dunken, du kan bruke "AUX STOP" kanppen på babord side av motoren. Når maskinen er stanset heller du resten i dassen og pumper et par tak. Siden setter du på varme i motorrommet og skynder deg hjem til netflix og chill. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 På min D6 sitter impelleren før sjøvannsfilteret så jeg ville vært sikker på hva jeg gjorde før jeg valgte en slik metode.. det er mulig det er annerledes på D4. Jeg gjør som Bårdp, men åpner ikke sjøvannsfilteret da sjøvannet renner ut uten å gjøre det. Har i tillegg montert en frostvakt og tetter luftinntakene. Båten ligger i Tønsberg, registrerte aldri under 6 grader i motorrommet i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Sjøvannsfilter sitter etter impellere, så går ikke å fylle på der. Kommer til å gjøre det på denne måten. 1. Kobler fra slangen fra drev på vannpumpa. Holder bøtte klar for å ta i mot vann fra filter og slange. Deretter plugger jeg slange fra drev. 2. Kobler til en 2meter 38mm slange på vannpumpe. Den andre enden stikker jeg ned i en 30 liters bøtte med vann. Har en vannslange på ned i bøtta også. 3. Starter motoren og lar den gå med ferskvann fra bøtta. 4. Fyller bøtta med 20 liter ferdigblandet frostvæske som suges inn fra bøtta. Når den er tom stanses motor. 5. Slange fra drev kobles tilbake på pumpa 5. Tilsvarende på maskin nr 2. Høres dette fornuftig ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Må jo være enklere og ta motorene hjemm og ha de i stua. Har du tengt på at de fleste slike motorer brukes året rundt uten at det gjøres noe spesielt med dem om vinteren. Og de overlever de også. Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Når det blir 25 minus ute er det mer enn sannsynlig at ting kan fryse i stykker i motoren om den ikke har blitt frostsikret.. Å ta sjansen på at det går bra for å spare en times arbeid og sitte igjen med to varmevekslere som er fryst i stykker blir for meg bare idiotisk. Jeg spør ikke om jeg skal konservere, ber om råd fra noen som har gjort dette før på denne type motor som kan gi noen konkrete tips på ting som gjør at jeg ikke får noen overraskelse som vil genere mer arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Jeg kan jo svare for D6 med fast aksel. Bytter først sinken samt utfører alle øvrige servicejobber, veivhusvent. filter, luftfiltere, olje, oljefiltere, dieselfiltere osv. mens båten fortsatt ligger på vannet. Etter løft stenges bunnventilene og lokkene på sjøvannsfilterene åpnes. Slangen med ferskvann stikkes ned i filterene og mens motor startes åpnes ferskvannstilførsel slik at motor blir stående på tomgang med ferskvann rennende i gjennom i ca. 10 minutter. Det er en del vann i Halyard silencerne så dette skal vaskes helt ut til det er rent ferskvann der. Smaker på avrenning fra eksos mot slutten slik at jeg er forsikret om at det ikke er antydning til saltsmak. Stanser så tilførsel av ferskvann og åpner for ferdigblandet frostvæske/vann ned i filterene og dermed inn til pumpa. For denne tyoen installasjon står filterne på sugesida av sjøvannspumps. Fyller systemet med ferdigblandet mix og stopper motor når alt er sugt inn. Deretter åpnes bunnventilene slik at resterende væska slippes ned under båten som nå står på land for oppsamling, Drens på Halyard pottene åpnes og disse suges helt tom for væske, ca. 15-20 liter i hver potte. Da er motorene konserverte for vinteren og den delen av systemet som skal være tomt er tømt. Du har nok litt annen fremgangsmetode mht. drev men prinsippet og målet er jo det samme. Og JA, det er faktisk relevant at en motor som skal stå i 7-8 måneder tømmes for saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Hvor bor du apaul? siden du sakker om 25 minus? Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Det fungerte helt utmerket å gjøre det på den måten jeg beskrev tidligere. Litt strev å få av slangen fra pumpa da den er ganske stiv, men gikk med litt rå kraft og pluggen klar. Kom kanskje 2 dl som vi fanget opp i et håndkle. Nå er alt i sin skjønneste orden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.