Jump to content

Honda 15 hk 4-takt- vs 20hk

mcclean

Recommended Posts

21 minutes ago, bellen said:

Det er godt mulig at motorene er helt like og 20 hesteren yter akkurat like mye som 15 hesteren gjør ved 5500rpm. Den enkleste måten å øke antall hestekrefter på en motor, er å øke turtallet da hestekrefter er et resultat av moment og turtall, men du øker ikke kraften til motoren. Nå svarte jeg dessverre ikke direkte på ditt spørsmål.

Man øker nødvendigvis ikke antall HK eller dreiemoment med å øke turtallet på en motor! Dreiemomentkurven flater som regel ut før maxturtall er nådd.. skal man øke hk og dreiemoment må man gjøre andre tiltak også! mer flow mer bensin og luft. sjelden man øker en motors kraft bare ved å fjerne turtalssperre, selv på en Hondamotor! Men er det lagt inn en restriktor på forgasser eller elektronisk på turtall, altså en strupa motor, stemmer det

Mange motorer er bygd på samme blokk, men har som oftest forskjellig forgassere innsug og utblåsning.

Kjenner lite til Honda båtmotorer, men f.eks Mercury 10, har samme grunnkonstruksjon på 15 og 20  Begrensning til 15hk, ligger på gassspjelet. skal du opp på 20hk må du skifte til annen forgasser.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Vi kjøpte en Yamaha 9.9 HK. Derfra til 15 HK var bare å ta av en mekanisk stopper på gassen. Merket ikke så stor forskjell. Derfra og 20 HK måtte vi bytte forgasser. Var ikke så stor forskjell her heller.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

-morten- skrev for 1 time siden:

Man øker nødvendigvis ikke antall HK eller dreiemoment med å øke turtallet på en motor! Dreiemomentkurven flater som regel ut før maxturtall er nådd.. skal man øke hk og dreiemoment må man gjøre andre tiltak også! mer flow mer bensin og luft. sjelden man øker en motors kraft bare ved å fjerne turtalssperre, selv på en Hondamotor! Men er det lagt inn en restriktor på forgasser eller elektronisk på turtall, altså en strupa motor, stemmer det

Mange motorer er bygd på samme blokk, men har som oftest forskjellig forgassere innsug og utblåsning.

Kjenner lite til Honda båtmotorer, men f.eks Mercury 10, har samme grunnkonstruksjon på 15 og 20  Begrensning til 15hk, ligger på gassspjelet. skal du opp på 20hk må du skifte til annen forgasser.

Ehh.. Jah.. Du skjønte ikke innlegget mitt med andre ord? Som jeg skrev, det er to måter å øke antall hestekrefter, det er enten ved å øke turtallet eller øke momentet, da hestekrefter er et resultat av desse to parameterene. Hvilken deler som må skiftes for å øke det ene eller det andre er irrelevant, men ved for eksempel skifting av forgasser så kan du øke både moment, turtall og hestekrefter, men det er også mulighet å øke turtall og minke dreiemomenten og dermed beholde akkurat samme hestekrefter, men da har du egentlig en svakere motor.

index skrev for 21 timer siden:

Ny propell gir ikke flere hestekrefter. 

med mindre den som står på er så feil til båten at motoren ikke yter det den skal pga for lite eller for mye belastning

opplyses det at forgasseren er forskjellig så er nok forgasseren forskjellig , og ikke bare dysene :) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

On 25.10.2017 at 3:40 PM, bellen said:

Skiftet du propell?

Tror vi forsøkte med en litt "tyngre" (større?) propell. Dette var på en RIB (Sun Rider 350), og jeg mener å huske at hele greia (fjerne mekanisk sperre, bytte forgasser, propell) førte til at vi fikk den fra 19-20 til 21-22 knop.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

index skrev for 21 timer siden:

Ny propell gir ikke flere hestekrefter. 

ivar skrev 47 minutter siden:

med mindre den som står på er så feil til båten at motoren ikke yter det den skal pga for lite eller for mye belastning

Nope. Motoren får uansett ikke flere hestekrefter.  Men båten vil gå bedre med rett propell da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 13 timer siden:

Nope. Motoren får uansett ikke flere hestekrefter.  Men båten vil gå bedre med rett propell da.

vi er neppe så ueninge.  Klart, en 15 hester blir ikke 18 av å sette på ny propell.   Men den kan ha så feil propell at den f.eks bare yter 12 , og da "får man tilbake" de hestene som mangler om man setter på en propell som lar motoren arbeide som den skal :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 11 minutter siden:

vi er neppe så ueninge.  Klart, en 15 hester blir ikke 18 av å sette på ny propell.   Men den kan ha så feil propell at den f.eks bare yter 12 , og da "får man tilbake" de hestene som mangler om man setter på en propell som lar motoren arbeide som den skal :smiley:

Enig i det. Men motoren har sine 15 hester i behold både før og etter, det er bare feil propell til den båten. Man får ikke "ekstra" hester, man gir bare motoren mulighet til å oppnå rett turtall 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

…motoren yter de antall hester som propellen klarer å tilføre vannet, opp til sitt maks turtall / effekt…

Tar du av propellen og gir full gass, så fyker turtallet opp, men motoren får ikke overført noe kraft, dvs den yter 0 hk.

For liten stigning gjør at motoren ruser opp, og får ikke gitt 15 hk selv på 5000 o/min. Motoren må ha propell med en diameter og stigning som gjør at den ikke ‘orker’ mer når den når sitt maks turtall. Så valg av propell henger sammen med om du ønsker trekk-kraft, maks fart, eller maks last (antall pers om bord). Jeg tror ikke min RIB har trekk-kraft på 115 hk hvis jeg prøver å slepe Kielferga fra stillestående, da trenger jeg en propell med større flate som får bedre tak..

Som å sette bilen i 1. gir ned en bakke og gi full gass, får ikke 120 hk ut av det…, bare masse turtall… Men motoren har ikke mistet hk av den grunn…

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...