Jump to content

Får man bedre signal med ekstern antenne til router?

Kjellg

Recommended Posts

Har en Telenor 4G router som jeg tenkte sette i båten. I områdene der jeg ferdes er det litt dårlige signal på 4G så jeg tenkte å sette router i rommet og ekstern antenne(r) på taket. Det er en D-Link DWR-923 med 2 antenner. Antennene kommer i så fall ca 3 meter over sjø. Har det noe for seg? Noen som har erfaring med dette og eventuelt antenner fra AliExpress? Det er signalstyrke som er det viktigste. Tror jeg kan kjøre den også på 3/2G

Har forsøkt et par Ali/DX varianter. Ingen forskjell i opplevet dekning/kapasitet/hastighet. En kompis forsøkte seg på slike Pointing antenner for mast-montering, heller ingen merkbar forskjell. Veldig fort gjort at tapet i kabler og koblinger tar like mye som det er "gain" i en "bedre" antenne kan det se ut som (men jeg er ingen ekspert på dette området).

VirtualMe skrev 8 minutter siden:

Har forsøkt et par Ali/DX varianter. Ingen forskjell i opplevet dekning/kapasitet/hastighet. En kompis forsøkte seg på slike Pointing antenner for mast-montering, heller ingen merkbar forskjell. Veldig fort gjort at tapet i kabler og koblinger tar like mye som det er "gain" i en "bedre" antenne kan det se ut som (men jeg er ingen ekspert på dette området).

Ja, tenkte også på tap av signal i kablene. Ser noen antenner har 2 meters kabler og det kan gå om jeg gjør en liten vri og plasserer router inne i taket. 

Jeg har erfaring meg 4G og antenner fra jobben hvor vi skulle levere nett til flere lokasjoner for fiber ikke var mulig, min erfaringer er at om du ikke klarer deg med maks 3 meter kabel og har mulighet til en antenne med mulighet for vinkling mot sender-stasjonen (noe du til vanlig ikke har på båten med mindre du ligger stille i havn) går vinningen opp i spinningen, unnskyld for dårlig nytt.

Haha, ja såpestykke har jeg. Fikk tak i en zyxel LTE4506 som jeg skal teste ut. Blir vel at jeg tar meg en tur ut der jeg vet det er dårlig dekning og prøver begge routerne. Zyxel boksen er kommet greit ut med tanke på dekning selv om den ikke har ekstern antenne.

Når det gjelder rundstråle antenner, så er det altså som jeg fryktet. Da er det ingen vits i engang å prøve. Normalt sett så hadde ordren allerede vært sendt, så det var jo bra jeg sjekket her først :)  Egentlig litt spent på hvilke av disse boksene som klarer å få inn best signal. Eneste jeg ser som jeg ikke liker med zyxel boksen er at den går ikke på igjen etter bortfall av strøm. Du er nødt til manuelt å skru den på igjen. Så er det jo gigaport på den - for den som trenger det da. 

ne.andersson skrev for 17 timer siden:

Jeg har erfaring meg 4G og antenner fra jobben  antenne med mulighet for vinkling mot sender-stasjonen (noe du til vanlig ikke har på båten med mindre du ligger stille i havn) går vinningen opp i spinningen, unnskyld for dårlig nytt.

ikke enig, i båt er denne OK.

Er fornøyd mer denne  oppe i mastader vi ferdes i Skandinavia. som " dag og sen kveld."

Husbil, Husvagn & båt

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#

De gangene vi har lagt på plass med dårlig dekning har jeg lagt en telefon med wifisone i en pose og heis opp i masta. Og det har gjort susen. Men telefonen bruker mye strøm når den deler nett så om det skal holde over tid kan en koble til en powerbank og legge sammen med telefonen. 

Har aldri hatt noe eget "modem" for 3/4G så om en kan koble powerbank til osv aner jeg ikke...(?). Om ikke kan en vel ta ut sim kortet fra modemet og bruke en telefon i stedet ;-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Fordelen med egen router er at du mange ganger oppnår bedre signal med den en med telefonen. Så er det deling av Internett da. En annen ting er at jeg da når båten hjemmefra over Internett. Den zyxel saken jeg fikk tak i kan faktisk drives med 5v microUSB, dermed powerbank. Adapteret som følger med er på 5V/1,5A. 

Har både plotter, radio, nettbrett og nett TV som alle kan kobles til Internett. Mere kommer helt sikkert nå som Things kommer for fullt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...