JimRune Startet 26.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2017 Heisann! Jeg er en nybegynner i båtlivet,jeg har en Fjord 21 med en Volvo Penta 165hk innebordsmotor. Jeg skal fylle på frostvæske,hvordan går jeg frem ? hvor fyller jeg på? Hva slags frostvæske skal jeg bruke? Håper jeg får svar hos noen snille båtfolk med erfaring :) Mvh Jim-Rune Antonsen Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 (redigert) Da er det vel en AQAD40 motor, fra ca 1980-1985 da? Er det frostvæsken i ferskvannsdelen (ferskvannskretsen) eller vinterkonservering av saltvannsdelen (sjøvannskretsen) du tenker på? Hvis det første så er påfylling lengst fremme til høyre (styrbord) side av motoren. Der er også termostatene, som jeg vil anbefale å sjekke. Det er tømmeplugger forskjellige steder, samt sannsynligvis en sink som bør byttes. Hvis det er sjøvannskretsen du tenker på så har vel du drev på den båten? Da bør noen som har erfaring med drev svare. Vet bare at det er forskjellige måter å ordne det på. Redigert 26.Oktober.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JimRune Svart 26.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 takk for svar,tror jeg må kontakte fagfolk :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 Skifte frostvæske er ikke så vanskelig. Men for å hjelpe deg mer må jeg vite hva du ønsker å gjøre. :-) Frostvæske brukes to steder i din motor: 1) Hele tiden: i ferskvannssløyfen. Dette er en lukket sløyfe der det samme vannet sirkulerer hele tiden. Byttes ca hvert 5. år. Denne er lett å bytte. Bare skru ut tappeskruer, og det renner ut. Deretter helle på ny. Bør bruke grønn VP væske på den maskinen (G48 mener jeg er spesifikasjonen). 2) Om vinteren: Kjøre gjennom frostvæske i saltvannssløyfen. Dette gjøres hver høst når båten taes opp. I og med at du har drev så tror jeg du kan gjøre det utenfra. Men det må noen her inne bekrefte og beskrive. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.