Jump to content

Skifte frostvæske på en Volvo penta motor?

JimRune

Recommended Posts

Da er det vel en AQAD40 motor, fra ca 1980-1985 da?

Er det frostvæsken i ferskvannsdelen (ferskvannskretsen) eller vinterkonservering av saltvannsdelen (sjøvannskretsen) du tenker på?

Hvis det første så er påfylling lengst fremme til høyre (styrbord) side av motoren. Der er også termostatene, som jeg vil anbefale å sjekke.

Det er tømmeplugger forskjellige steder, samt sannsynligvis en sink som bør byttes.

Hvis det er sjøvannskretsen du tenker på så har vel du drev på den båten? Da bør noen som har erfaring med drev svare. Vet bare at det er forskjellige måter å ordne det på.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skifte frostvæske er ikke så vanskelig. Men for å hjelpe deg mer må jeg vite hva du ønsker å gjøre. :-)

Frostvæske brukes to steder i din motor:

1) Hele tiden: i ferskvannssløyfen. Dette er en lukket sløyfe der det samme vannet sirkulerer hele tiden. Byttes ca hvert 5. år. Denne er lett å bytte. Bare skru ut tappeskruer, og det renner ut. Deretter helle på ny. Bør bruke grønn VP væske på den maskinen (G48 mener jeg er spesifikasjonen).

2) Om vinteren: Kjøre gjennom frostvæske i saltvannssløyfen. Dette gjøres hver høst når båten taes opp. I og med at du har drev så tror jeg du kan gjøre det utenfra. Men det må noen her inne bekrefte og beskrive.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...