Grønnskollingan Startet 26.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2017 Hei, hadde vært flott om det er noen som har peiling på honda motorer som kunne svart på dette spørsmålet. Hvis jeg hadde hatt en båt på 1,3 tonn med en 135hester honda, ville den da ha brukt mer bensin enn foreksempel en 60hester honda motor. Hvis jeg hadde kjørt i 5 knop, hvilken motor ville ha brukt mest bensin? Ville det ha vært likt? Tenker det samme hvis jeg hadde kjørt i f.eks 15knop, hvilken ville brukt mest bensin? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Honda 135hk spørsmål". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 Større motor har mer indre friksjon og mer vekt. Dette medfører høyere forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 kommer også litt an på hvordan motoren må jobbe for å oppnå de angitte hastighetene. 5 knop er relativt lett å oppnå, og en 60 burde bruke mindre. Å få de samme 1300 kiloene opp i 15 knop er nok endel tyngre, her må sikkert den lille motoren jobbe ræva av seg , mens den store kan jobbe mer uanstrengt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 16 hours ago, Kaare Kokkos said: Større motor har mer indre friksjon og mer vekt. Dette medfører høyere forbruk. Det var en generell bastant konklusjon!! for det første er en 4syl 60 hk og en 4-syl 135 hk stort sett den samme konstruksjon, indre friksjon vil være marginal! Stamme/gir/gearhus er jo så og si identisk! Det vil variere ganske mye hvor skjæringspunkt for rett turtall/fart/forbruk i forhold til vekt på båt og båtens bunnkontruksjon og egenskaper! Utveksling og propellens stigning/diameter og bladareal vil også være med å påvirke fart turtall og forbruk. Valg av motor har veldig stor med sammenheng hvordan du skal bruke båten og hvilket fartsområde du har tenkt å opperere i! Ikke sikker på om 60 har VTEC, men et har antagligvis 135, noe som er med på å senke forbruk på lave turtall og mellomturtall Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Anders_O Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Tror nok både morten og ivar er inne på noe. Det hele beror på hvilken fart (i snitt) og forhold du bruker båten, og i hvor mye motorkraft som behøves for å oppnå ønsket fart. Om du kun trenger 135 HK til å en sjelden gang gasse på (uten å måtte anstrenge motoren), mens du stort sett ellers kjører med mer lett oppnåelig fart, vil nok den minste motoren bruke minst. Dersom det er omvendt, er det en mulighet for at den store motoren er mer lønnsom. Tester av biler med ulike størrelser på motoren har vist at de minste bilene med små motorer (<1000 cc) kan ende opp med høyere forbruk (ca 20%) enn større biler med større motor (1-2000 cc). Men det hele står og faller på omstendighetene. På flate strekk med jevn fart vil (nesten) alltid de små bilene/motorene bruke mindre, men i kupert terreng osv, vil de større motorene/bilene bruke mindre. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 -morten- skrev for 1 time siden: Det var en generell bastant konklusjon!! for det første er en 4syl 60 hk og en 4-syl 135 hk Honda 60 har ikke 4 syl. Har selv nylig kjøpt en ny Honda BF 60. Dette er en 3 syl motor på 998 m3. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 En bensinmotor som kjøres på lav belastning bruker mye energi til å lage vakuum og er derfor ikke spesielt effektiv. Men dersom det er slik at du må kjøre 60-hesteren på full pinne for å oppnå ønsket fart, kan det hende at 135-hesteren ville vært mer økonomisk. Levetiden på motoren blir ihvertfall bedre og lydbildet litt mer behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Hva burde gje da ha satset på til en polarcirkel, altså rib i plast. 60hk eller 135hk. Skal brukes til leppefiske. Har aldri vært leppefisker før og vet ikke helt derfor om det er vits med mye fart for man kjører jo ikke langt vekk fra teinene man satte, til de neste liksom. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 ...nå skjønner vi mer av hva du lurer på! Klarer du deg med 60 hk, så kjøper du den. Det du sparer i innkjøp vil aldri tas igjen på økt bensin-forbruk. Ser det samme i seilforeningen. Selv om det er store RIB`er, har de bare 40 hk på hekken, for de skal jo bare holde følge med optimist-jollene. Å slepe 8 joller inn i 4 kn er ikke mye jobb for en 40 hk heller... Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 28.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 (redigert) Riben jeg snakker om veier 1,3 tonn da forresten. Det er inni blandet jeg kanskje trenger litt fart, men ellers kjører jeg nok bare i 5knop. Code0 mener du at hvis jeg hadde kjøpt en 135hester ville det kostet like mye som en 60hester hvis du hadde tatt med bensin forbruket? Redigert 28.Oktober.2017 av Knut Idsø Lie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 Nå er jo ikke en Polarcirkel en Rib, men det er jo så. Men jeg tror du må gå for 135 hk på den båten. Med 60 hk, så kommer du aldri til å komme i plan med den båten. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 Har lånt en 19 fots alubåt ved Sula et par ganger med 50hk og det er ihvertfal for lite når det er folk i båten. Rekner med den veier 7-800kg Det kan jo samenliknes med fullastet båt med teiner og fisk. Personlig vile jeg valgt 135 på en såppas tung båt men du vil nok sikkert klare deg med en 80-90 hk om fart ikke er noe tema.. men under transit vil det jo gå med mye mindre bensin om du ikke klarer å få båten i plan på lengre strekninger.. om ikke må du jo nesten kjøre i deplasement hastighet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grønnskollingan Svart 28.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 satser heller på en 150hester, en fisker fortalte meg at med en 135hester så ville den gått i plan, men brukt mye krefter for å få en god fart på den. Har man ekstra hester å gå på så vil det ikke sluke så mye bensin. Han mente i hvertfall minst 150hk til en båt på 1,3tonn Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 hvor stor er denne polarcirkelen? et firma på hjemstedet mitt hadde en 20 foter med 60hk. Den veide ikke 1,3 tonn da, med enkel innredning. Den plana greit, men ikke noe råskinn. Ble bytta senere til 90hk honda på denne. Solide båter dette, men ikke de mest lettdrevne - ønsker man fart, gå for noe annet Kanskje en sånn du tenker på - ser produsenten anbefaler min. 100hk. http://www.akvagroup.com/produkter/merdbasert-akvakultur/båter-og-arbeidsbåter/polarcirkel-fisher- Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ulyden Svart 28.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 Det er nesten umulig å svare på dette. Det er svært sansynlig at 135 hesteren bruker mindre ved 60 hk effekt uttak enn 60 hesteren men ikke sikkert. Dette fordi ottomotorer kjøles av bensin på full belastning. Kjører 135 hesteren med 50% last kan den kjøre med høyere lambda. På lav belastning kan det bli omvendt da 60 hesteren har høyere relativ belastning enn 135 hk motoren. Den vil da ha åpnere spjeld og mindre pumpetap. Eneste måtes å finne ut av dette er å teste begge motorene på samme båt og måle forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2017 Ivar, denne båten snakker jeg om: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101687896 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2017 det er jo en såpass stor båt at jeg ville slått fra meg tanken om 60hk. Er jo også andre motormerker enn Honda som er bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.