Lysekil Startet 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2017 Jeg skal gjøre min nyinnkjøpte Nauticat 33 - 1987 klar for vinteren, og trenger hjelp av olje-ekspertene her på forumet. I den danske håndboken for motoren, en Ford Lehman SP 90 fra 1987 , er spesifikasjonen for olje på Borg-Warner gearet ATF olje type A. Såvidt jeg finner etter diverse nettsøk er dette en eldre ATF oljetype som bl.a ble brukt på eldre automatgear til GM , og jeg finner ikke hva som kan brukes i stedet. Noen som har tilsvarende gear, eller har kunnskap om dette. Jeg ser at BT har en ATF olje med betegnelsen G - kan f.eks denne brukes...Hva med blanding av rester av den gamle oljen når oljen skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Oljen du referer til har gått ut av produksjon for årtier siden. ATF A har blitt erstattet av ATF Dexeron II og sendere ATF Dexron III. Det er lite trolig at det er så mye som lukta igjen av ATF A på giret ditt. Bytting av olje er naturligvis noe du selv må ta ansvaret for. Søking på internet vil gi deg noen svar. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Mobil AFT 220 er vel det nærmeste en kommer . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JonnyBoy Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Comma AQM ser ut til å være ATF A : http://www.nn.commaoil.com/passenger-vehicles/products/view/190 Selges bla på Bilxtra, ca 400 kroner for 5 liter http://bilxtra.no/butikk/#!/tilbehor/olje-og-kjemi/gearolje/aqm-26284 Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Nemo Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 (redigert) Hei. Legger ved en link der du finner Mye om Borg Warner gear. På side 6 står det opplysninger hva olje som kan brukes. Jeg har brukt Dexron 2 og nå brukes Dexron 3. Borg Warner Gear Redigert 27.Oktober.2017 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Jeg ville ikke tatt tjansen på oljen til Bilextra uten å fått verifisert friksjonen. Oljen til Comma linker direkte over til Dexeron II. Hva man kan si om et BW gir er at det er en meget enkel automatkasse (bil). Chevrolet kom vel med noe som het Hydradive (GM) og Ford med C2 og C4. Vi fylte ikke noe annet enn Dexeron så vidt jeg husker, helt tilbake på 70-tallet. Så hovedkravene til BW-kassa vil jeg anta at oljen skal være lavtskummende (det er alle nå til dags) og at den ikke må være for glatt (gi for lav friksjon). Det burde ikke være noe hokus pokus i og for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 best pris her https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=417 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lysekil Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Takk for alle gode råd Da bruker jeg Dextron 2 med god samvittighet . Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Eller Dexron 3. Den erstatter Dexron 2, er lettere tilgjengelig, har bedre egenskaper enn Dexron 2 og fungerer helt fint til ditt gear. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 DX2 er vel en del billigere en DX3.. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 (redigert) Finnes fortsatt denne oljen: GM type A suffix A: f. eks. Shell: Donax TM er utgått. Nå heter den Spirax S1 ATF TASA. Gulf: ATF Type A. Bruker aldri noe annet når det står ATF-A på gearkassen, hvis ikke noen nå har gode argumenter for å bruke noe annet. Redigert 5.November.2017 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Borg Warner gikk over til Dexron 2 og 3 for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 (redigert) Nemo skrev 24 minutter siden: Borg Warner gikk over til Dexron 2 og 3 for mange år siden. Da skal det vel stå i instruksjonsboken som gjelder for gearkassen? Eller gjelder dette for 30 år gamle gearkasser også som skulle ha atf-a. Redigert 5.November.2017 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Som nevnt før Mobil AFT 220 erstatter eldre spec. blant annet "GM type A suffix A" Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 (redigert) Jonas skrev 49 minutter siden: Da skal det vel stå i instruksjonsboken som gjelder for gearkassen? Eller gjelder dette for 30 år gamle gearkasser også som skulle ha atf-a. Det står altid i instruksjonsboken hvilken ole som er annbefalt. DEXRON-II kom i 1972 DEXRON-III kom i 1993 Så gearkasser før 1992 er fornøyd med dagens Mobil ATF 220 og Dexron-II Har lest en plass at Mobil 320 og DEXRON-III er for kraftig kost for gamle pakninger i gamle kasser. Ifølge Exxon Mobil Mobil ATF 220 har følgende kvalitetsnivå: GM Dexron II X Allison C-4 X Renk Doromat X Caterpillar TO-2 X Ford ESR-M2C163-A X GM Type A Suffix A X Volvo 97340 X Redigert 5.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.