Jump to content

Hvilken ATF olje på Borg Warner gear tilsvarer type A

Lysekil

Recommended Posts

Jeg skal gjøre min nyinnkjøpte Nauticat 33 - 1987 klar for vinteren, og trenger hjelp av olje-ekspertene her på forumet.

I den danske håndboken for motoren, en Ford Lehman SP 90 fra 1987 , er spesifikasjonen for olje på Borg-Warner gearet ATF olje type A.

Såvidt jeg finner etter diverse nettsøk er dette en eldre ATF oljetype som bl.a ble brukt på eldre automatgear til GM , og jeg finner ikke  hva som kan brukes i stedet.  Noen som har tilsvarende gear, eller har kunnskap om dette.  

Jeg ser at BT har en ATF olje med betegnelsen G - kan f.eks denne brukes...Hva med blanding av rester av den gamle oljen når oljen skiftes.

Jeg ville ikke tatt tjansen på oljen til Bilextra uten å fått verifisert friksjonen. Oljen til Comma linker direkte over til Dexeron II. Hva man kan si om et BW gir er at det er en meget enkel automatkasse (bil). Chevrolet kom vel med noe som het Hydradive (GM) og Ford med C2 og C4. Vi fylte ikke noe annet enn Dexeron så vidt jeg husker, helt tilbake på 70-tallet. Så hovedkravene til BW-kassa vil jeg anta at oljen skal være lavtskummende (det er alle nå til dags) og at den ikke må være for glatt (gi for lav friksjon). Det burde ikke være noe hokus pokus i og for seg.

• 2 uker senere...
Jonas skrev 49 minutter siden:

Da skal det vel stå i instruksjonsboken som gjelder for gearkassen?

Eller gjelder dette for 30 år gamle gearkasser også som skulle ha atf-a.

Det står altid i instruksjonsboken hvilken ole som er annbefalt.

DEXRON-II        kom i 1972

DEXRON-III       kom i 1993

Så gearkasser før 1992  er fornøyd med dagens Mobil ATF 220 og Dexron-II

Har lest en plass at Mobil  320 og DEXRON-III er for kraftig kost for gamle pakninger i gamle kasser.

Ifølge Exxon Mobil Mobil ATF 220 har følgende kvalitetsnivå:     
GM Dexron II    X
Allison C-4    X
Renk Doromat    X
Caterpillar TO-2    X
Ford ESR-M2C163-A    X
GM Type A Suffix A    X
Volvo 97340     X

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...