Jump to content

Startproblem, Volvo Penta MB10A

Al Bubba

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en sjømann snekke med Volvo Penta MB10A motor. Jeg har et problem med å få startet den. Jeg må hjelpe til å dra rundt svinghjulet for å få startet den. Jeg har skiftet batteri, til nytt 115 ah, og skiftet de koblingene jeg tror kan ha noe med dette å gjøre. Er det den kombinerte starteren/dynamoen som er problemet? Isåfall, hva kan gjøres med den? Trenger hjelp!! Er det noe som må kjøpes, gi meg gjerne tips om hvor det kan skaffes.

Jeg er bare et stort :confused:

På forhånd takk!!

Bjørn

Ser du har trøbbel med dynastarter. Hadde en snekke med 10-12 FM bensinmotor, i denne satt en dynastarter som var defekt. Jeg fikk tak i en fint brukt, faktisk hadde den stått på en Bolens plenklipper, (minitraktor), denne funket fint i 5 år. Ergo du trenger ikke nødvendigvis kjøpe hos båtforhandler, kanskje prisen blir en annen og dersom du kan lete på en "plenklipperkirkegård."

Ombyggingen til denne starter var nesten minimal,good luck!!!

Hei!

Skal prøve å gi deg noen tips med feilsøkingen. Fra batteriet går kabelen gjennom en hovedstrømbryter. Er denne OK? Hvis usikker kobl begge ledninger til samme koblingspunkt for test. videre til punkt 30/51 på regulator. Videre ut av punkt A på regulator til A på dynastarter. Når du kjører dynastarter så mål med et voltmeter at du har samme spenning på dynastarter som på batteriet. Kobl voltmeteret mellom A og huset på dynastarter. Du kan også ha en "rusten" forbindelse mellom huset på dynastarter og motorblokka. Så bruk voltmeter litt til å måle spenninger under startforsøk. Flere nevner kabler og batteriforbindelser, de må sjekkes nøye!! Hvis du har lik spenning på dynastarter og batteriet ved startforsøk så er det trolig en defekt inne i dynastarteren. Børstene kan henge slik at du mister startmoment.

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...