Al Bubba Startet 15.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2005 Hei! Jeg har en sjømann snekke med Volvo Penta MB10A motor. Jeg har et problem med å få startet den. Jeg må hjelpe til å dra rundt svinghjulet for å få startet den. Jeg har skiftet batteri, til nytt 115 ah, og skiftet de koblingene jeg tror kan ha noe med dette å gjøre. Er det den kombinerte starteren/dynamoen som er problemet? Isåfall, hva kan gjøres med den? Trenger hjelp!! Er det noe som må kjøpes, gi meg gjerne tips om hvor det kan skaffes. Jeg er bare et stort På forhånd takk!! Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 15.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2005 Går starteren tregt rundt ? Isåfall kan en ny/brukt skaffes fra www.marna.no eller www.maritim.no JOH Sitér dette innlegget Link to post
QuackYO Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Høres ut som det er et problem med starteren din. Enten at den får for lite strøm, er defekt, eller rett og slett bare ikke er kraftig nok. Du kan jo åpne ventilløfterne til motoren har fått "fart". Dette vil ikke fikse problemet, men muligens omgå symtomet... :) Sitér dette innlegget Link to post
Al Bubba Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Hei! Takk for svaret! Hvordan åpner man ventiløfterne da?! Jeg er nemlig litt når det gjelder motor.... På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 er 2 håndtak på toppen av motoren, rett over ventilene (dvs rett ved siden av der du fyller olje). Uansett blir det bare en nødløsning inntil du får byttet/overhalt starteren. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Er ikke dette en bensinmotor da? Da er det ingen dekompremeringshendel. Sitér dette innlegget Link to post
Al Bubba Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Jo. Dette er en bensinmotor... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Hvis du tar av dynamoreima er motoren vanskelig å tørne da? Det er hverken eller med en slik dynastart, men det går jo an å sende den til en sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Al Bubba Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Hei igjen! Takk for god hjelp så langt. Jeg skal prøve å fjerne reimen. Hva er løsningen hvis det blir lettere å dra rundt, eller hvis det ikke hjelper? Hva mener du egentlig med hverken eller??? Er det en dårlig løsning egentlig? Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 (redigert) Hei, den bør nok på overhaling hvis du har bra batteri og kobling/jord er ok. Det er vel 2 reimer her, hvis de er ok så er det nok ny eller overhaling neste.. Snakk med et bileletrisk verksted der du bor. Jon Redigert 17.Juli.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Dårlig, ja. Du har ikke en starter og du har ikke en dynamo men du har en dings som kan brukes til begge deler. Det jeg tenkte på var om det var feil på dynastarten. Du kan jo prøve å kjenne på dynastarten om den går lett. Kan det være reima di som slurer da? Eller er den rett og slett ikke sterk nok? Sitér dette innlegget Link to post
Båtvenn Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Ser du har trøbbel med dynastarter. Hadde en snekke med 10-12 FM bensinmotor, i denne satt en dynastarter som var defekt. Jeg fikk tak i en fint brukt, faktisk hadde den stått på en Bolens plenklipper, (minitraktor), denne funket fint i 5 år. Ergo du trenger ikke nødvendigvis kjøpe hos båtforhandler, kanskje prisen blir en annen og dersom du kan lete på en "plenklipperkirkegård." Ombyggingen til denne starter var nesten minimal,good luck!!! Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Sjekk tilførselledningen til starteren først,jeg hadde samme prob med min fm 12-16 og da var tilf ledning irret av inne i kabel.12 volt når du måler men så snart man belaster ledningen leder den ikke nok. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Cirkeline Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 (redigert) Hei! Skal prøve å gi deg noen tips med feilsøkingen. Fra batteriet går kabelen gjennom en hovedstrømbryter. Er denne OK? Hvis usikker kobl begge ledninger til samme koblingspunkt for test. videre til punkt 30/51 på regulator. Videre ut av punkt A på regulator til A på dynastarter. Når du kjører dynastarter så mål med et voltmeter at du har samme spenning på dynastarter som på batteriet. Kobl voltmeteret mellom A og huset på dynastarter. Du kan også ha en "rusten" forbindelse mellom huset på dynastarter og motorblokka. Så bruk voltmeter litt til å måle spenninger under startforsøk. Flere nevner kabler og batteriforbindelser, de må sjekkes nøye!! Hvis du har lik spenning på dynastarter og batteriet ved startforsøk så er det trolig en defekt inne i dynastarteren. Børstene kan henge slik at du mister startmoment. XD3P Redigert 19.Juli.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.