ne.andersson
Hei, jeg har en kunde av meg som kjører en enkel løsning. Det dere trenger er.
- Internett tilkobling med statisk IP 300,- + /mnd (er fiber mulig er det definitivt best, må ha litt båndbredde hvis video skal være fjern-lagret)
- Brannmur/router med portforwarding muligheter 1000,- +
- IP kamera fra Kina av god kvalitet 5-700,- +
- Lagringsplass for opptak lokalt, NAS enhet med mulighet for tilkobling mot IP kamera, f.eks synology med surveliance station (tror dem kommer med app også) 2000,- +
- Plass for lagring av filer i skyen, f.eks domeneshop eller lignende, fra 120,- /år til 720,- /år beroende på ønske om kvalitet og lengde på backup
Konfigureres slik, Internett settes opp på brannmuren med statisk IP, NAS settes opp i nettverket bak brannmuren, IP camera settes opp i nettverket bak brannmuren, surveliance station settes opp på NAS, IP kamera får statisk IP i nettverket, kamera hentes inn via IP på surveliance station i NAS og konfigureres (her legger man inn hvor lenge den skal lagre videoen etc.), peke en angitt port (443 eller 80 f.eks.) i brannmuren ned til IP kamera sin lokale IP, legg inn statisk WAN IP på et subdomene som f.eks kamera.baathavn.no:443 slik at man kan benytte den for å se live video, konfigurere NAS sin backup/lagringsintervall mot skylagringsløsning.
Som du sikkert forstår er dette ikke noe en ikke IT kyndig slenger sammen på en ettermiddag. (Håper noen i havnen din er IT flink)
Skal dere sette opp en slik løsning selv er altså rimeligste løsningen et sted rundt 3720,- år i driftskostnader og 3500,- i etablering og da regner jeg ikke med kostnaden for konfigurasjon.
Hvis dere er fornøyd med å kun se live er det nok med Internett, brannmur/router, IP kamera.
Finns sikkert noen som leverer hele pakken men da sikkert til en litt annen pris. (har ikke kontroll på hva dem tar)
/IT Tekniker
edit, glemte at du trenger minst 2 disker i NAS enheten, påregne 500,- stk