Jump to content

Hva slags lanterne i mastetoppen?

Goodwill

Recommended Posts

Jeg har fått Prelude på land, konservert og klargjort for innpakking til vinteren. Vinterens prosjekt blir oppgradering av el-anlegget, samt å få lanterne til å virke. Siden masta er tatt av er det også en mulighet å sette en lanterne i mastetoppen - men hva trenger man? Jeg har rød og grønn i baugen, hvit i hekken og hvit et stykke opp på framsiden av masta. Hva trenger jeg i mastetoppen? Hva er lurt å ha? Hvit ankerlanterne? Tricolor? Begge deler? Noen som kan klargjøre hva som trengs for en 29 fots seilbåt?

Tricolor er jo greit i mastetoppen når man seiler på havet. Innaskjærs så liker jeg best å ha lys i dekkshøyde. Er det skikkelig mørkt ute ser det ut som man er lenger unna en det man er når man ser fra en annen småbåt. Kombi med anker er jo et alternativ hvis man ønsker dette. Jeg ville montert led i mastetoppen da de er helt hermetisk tette. Man slipper også med tynne ledninger da de bruker veldig lite strøm. Jeg har aldri hatt feil i mastetoppen etter jeg fikk led. Selv ikke etter at masten gikk i sjøen og lanternen var på flere meters dyp var den like tett og i orden. Det kunne jeg ikke si om den gamle lampen med pære i!

6 hours ago, Goodwill said:

... hva trenger man? Jeg har rød og grønn i baugen, hvit i hekken og hvit et stykke opp på framsiden av masta. Hva trenger jeg i mastetoppen? Hva er lurt å ha? Hvit ankerlanterne? Tricolor? Begge deler? Noen som kan klargjøre hva som trengs for en 29 fots seilbåt?

Siden du allerede har navigasjonslanterner, er det jo bare ankerlanterne du trenger. En hvit, rundtlysende lanterne i mastetoppen. I tillegg kunne du ordne deg arbeidslys/dekkslys, f.eks. ved å montere en liten LED-stripe på undersiden av nederste salingshorn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...