Nordkapp-king Startet 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2017 Håper noen kan hjelpe en propell-ukyndig her. Når jeg kjøpte min Nordkapp 650 Noblesse med Evinrude E-tec 200 HO sto det på en propell ved navn Rebel, med målene 15 1/4 X 19. Hvis jeg har forstått det riktig er da diameter 15". Jeg fikk også med originalpropellen, en Viper 14 3/4 X 19. Tidligere eier hadde byttet propell da han mente den ga bedre økonomi i marsjfart, men at Rebel´en var noe "grovere" når man skulle opp i fart. Nå akselererer båten som en kule, så jeg er sånn sett fornøyd. Maks turtall lander på ca. 5200 RPM like i underkant av 45 knop. En ting jeg merker meg er at det er vanskelig å holde båten halvplanende. Det skal utrolig lite til før den hopper fra 10 knop til 25 knop. Så til spørsmålet. Basert på målene og typen propeller. Hva slags forskjell kan jeg forvente meg av å bytte fra Rebel til Viper (kjappere/tregere akselerasjon, turtall ved marsjfart, max turtall, etc)? Hvis jeg leser korrekt så er Viper´en noe mindre i diameter enn Rebel´en. Mener å ha lest at når man bytter fra Viper til Rebel så bør man gå ned i diameter (?). Håper noen tilgir min propell-uvitenhet og har gode svar på lur. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 En ting er iallfall sikkert: Valg av propell på planende båter har mye å si, og kan forandre opplevelsen/kjøregenskapene ganske merkbart. Derfor er det å anbefale å eksperimentere litt siden kostnaden er relativt liten i forhold til båtens og motorens kostnad. Å gå opp 50hk på motor koster fort 40-50kkr. Gevinsten er ofte 3-4 knop ekstra og/eller litt bedre drag i akselerasjon. Har man en mindre optimal propell på båten, så kan det fort skille noen knop og følelse av drag opp i plan i forhold til et godt propellvalg. Desverre kan det være litt vanskelig å forutse nøyaktig hva som skiller en propell fra en annen før man har prøvd og målt. Men utfra det du skriver tenker jeg at det kanskje er litt å hente - og siden du faktisk fikk med Viperen er det vel verdt å bytte propell for å se og oppleve hva som skiller mellom disse to propellene, og så vurdere hvilken som oppleves som beste valg. Jeg tenker at propelldimensjon har litt å si for slippet. En god parallell er kanskje som sluring med clutchen. Ved sakte fart har propeller stort slip (eller sluring), men stor diameter/bladareal gir bedre grep og mindre slipp enn propeller med mindre diameter/bladareal. 4-blads propeller gir også veldig godt grep (lite slip). Ulempen er at stor diameter/evt. 4-blader er tyngre å dra for motoren da de griper bedre. Med din båt tror jeg du er nokså midt mellom hvilken propelltype/diameter som passer best. Tipper Viperen vil gi deg litt høyere turtall på max (noe du bør ha) og kanskje ikke fullt så aggresiv akselerasjon. Det kan igjen kanskje gjøre det litt enklere (?) når du ønsker å kjøre i halvplan for kosens skyld. Tipper det ikke vil skille veldig mye på toppfart, men at Viperen vil gi mulighet til litt mer småjustering av fart siden muligens vil "slure"/slippe litt mer enn Rebelen. En tredje mulighet er å gå ned et hakk på pitch og oppnå høyere RPM på max. Det vil muligens også gi mer finjustert fartsrespons. Uansett vil du få en god pekepinn på hvilken retning du skal gå med propellvalg hvis du monterer Viperen og får testet på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Takk for gode poeng Solseng. Hjelper å få noen analogier som man kan forholde seg til. Båten er på land etter endt sesong nå, så jeg tenker at propell skal byttes før den havner på vannet igjen. Jeg sendte en mail til Nordkapp, som bekreftet at båten med denne motoren originalt ble levert med Viper - så jeg tenker jo at de må ha hatt en tanke med dette. Samtidig går jo utviklingen fremover med årene, og etter hva jeg forstår er Rebel en nyere propell enn Viper. Jeg er uansett veldig spent på hva slags forskjell et bytte gjør da jeg er fornøyd med akselerasjon (såfremt man ikke skal trekke en stakkar på vannski) og toppfart - men som du også poengterer tror jeg at jeg mangler 200-400 RPM på toppen, og kunne ønske noe lettere cruising på halvplan og i plan rundt 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 (redigert) Nordkapp-king skrev for 1 time siden: En ting jeg merker meg er at det er vanskelig å holde båten halvplanende. Det skal utrolig lite til før den hopper fra 10 knop til 25 knop. Har du trimflaps på båten? isåfall, prøv å kjør ned disse litt når du ønsker å holde denne hastigheten Redigert 27.Oktober.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 (redigert) Nordkapp-king skrev 56 minutter siden: Jeg er uansett veldig spent på hva slags forskjell et bytte gjør da jeg er fornøyd med akselerasjon (såfremt man ikke skal trekke en stakkar på vannski) og toppfart - men som du også poengterer tror jeg at jeg mangler 200-400 RPM på toppen, og kunne ønske noe lettere cruising på halvplan og i plan rundt 20 knop. Ja, jeg har selv vurdert propellvalg og egenskaper etter at jeg byttet motor på min gamle Ibiza daycruiser. Først tenkte jeg utelukkende på toppfart, men har etterhvert begynt å tenke mer på hvilke egenskaper jeg ønsker i praktisk bruk av båten. Dette er individuelt, og du er godt motorisert i forhold til båtstørrelse/vekt. Da har man god mulighet til å spisse egenskapene mot eget bruksområde. Jeg selv kjører ofte båt i litt grov sjø på vei mot holmer og øyer litt utaskjærs, og ser absolutt fordelen med å ha god respons i mellomregisteret. Å kunne akselerere når man kjører i grove dønninger slik at man ikke bråstopper på vei opp en bølgefront, men kan oppholde en hvis fremdrift. Toppfart blir fort ganske uvesentlig i slike forhold. Jeg tolker det slik at du ønsker å ha bra respons/fintilpassing i kosefart (at det går fremover uten at det går for fort). Det kan godt være at Viperen vil gi deg akkurat det. Hvis det ikke fungerer helt som forventet, er det en mulighet å gå for en Rebel med lavere pitch. Men det beste er nok å forsøke Viperen du allerde har. Rebelen er utviklet mer med tanke på lange transportetapper i plan og lavest mulige drivstoffkostnader. Jeg logget selv 25 timer på motoren denne sesongen, og drivstoffkostnader er uvesentlig. Så alt handler egentlig om å optimalisere i forhold til ens bruksområde og preferanser Redigert 27.Oktober.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Du kommer til å få mange svar, noen bastante, noen kunnskapsrike og noen kunnskapsløse. Å bytte tilbake til den orginale propellen du fikk med er jo et kjekt eksperiment du som propell-ukyndig kan lære mye av :) Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 28.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 ivar skrev for 23 timer siden: Har du trimflaps på båten? isåfall, prøv å kjør ned disse litt når du ønsker å holde denne hastigheten Har ikke trimflaps, men savner dette, så det er mye mulig det blir en julegave... Hadde absolutt hjulpet Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 28.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Solseng skrev for 23 timer siden: Jeg tolker det slik at du ønsker å ha bra respons/fintilpassing i kosefart (at det går fremover uten at det går for fort). Det kan godt være at Viperen vil gi deg akkurat det. Hvis det ikke fungerer helt som forventet, er det en mulighet å gå for en Rebel med lavere pitch. Men det beste er nok å forsøke Viperen du allerde har. Rebelen er utviklet mer med tanke på lange transportetapper i plan og lavest mulige drivstoffkostnader. I likhet med deg kjører jeg mye i grov sjø da både båten og jeg bor utaskjærs på vestlandet. Ellers stemmer nok analysen din godt. Med små barn og kone ombord er det mellom 5 og 25 knop at stemningen er best. Det er såpass sjelden jeg kjører gassen i bånn at toppfart er ikke det vesentligste når jeg velger propell. Og om nålen stanser på 42 eller 45 knop betyr lite for min del. Det som jeg har merket meg med Rebel´en er at den gir et veldig bredt marsjfart-område. Drivstoffforbruk per NM er det samme om jeg kjører i 25 eller 33-34 knop. Kan se at denne egner seg godt til transportetapper. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 28.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Kyrholmen skrev for 9 timer siden: Du kommer til å få mange svar, noen bastante, noen kunnskapsrike og noen kunnskapsløse. Å bytte tilbake til den orginale propellen du fikk med er jo et kjekt eksperiment du som propell-ukyndig kan lære mye av :) Skal definitivt eksperimentere med originalpropellen ja, men det hadde vært greit å forstått hva en evt. endring i egenskaper kommer av. Klarer forsåvidt å forstå hvordan diameter virker inn - men de øvrige tallene på propellen sier meg lite. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Jeg ser at propellvalg ofte omtales som en form for "black art". Jeg er selv bare blitt litt interessert og forsøker å lese meg opp litt for å prøve å forstå hvordan ting henger sammen. Det er ganske komplisert og det er mye fysikk involvert i produksjon/design av en båtpropell. Langt over min forstand. For oss vanlige dødelige er ofte eksperimentering og praktiske erfaringer en god måte å få en pekepinn på hvordan en propell skiller seg fra en annen. Så jeg forsøker ikke å fremstå som noen ekspert, ei heller som en med massiv erfaring med testing. Det jeg har praktisk erfaring med er å forandre på pitchen. Da jeg kjøpte Ibizaen stod det en 21" Yamaha stålpropell på Yamaha 115-2t. Den propellen var helt feil. Alt for tung, og motoren slet med å få båten i plan selv med lett last. Byttet ned til en 19" pitch, og plutselig fikk jeg god akselerasjon og kunne bruke gassen mer aktivt for fartstilpassing. Man kunne også høre og kjenne at motoren jobbet mye lettere. Hvis jeg skulle drodle litt over Rebel-propellen du har nå, så har jeg også lest på diverse forum at den kan virke å være "over-pitched" - dvs. at den egentlig ligger nærmere 20" pitch enn oppgitte 19". Dermed blir det en tyngre propell for motoren enn påstemplingen tilsier. Når den i tillegg har stor diameter/stort bladareal, så griper den bra i lavere/middels hastighet. Dette er også med på å øke belastningen for motor under akselerasjon. Det er herfra det begynner å bli litt "black art" mht. ulike propellalternativer. 19" Viperen kan godt være en lettere propell både i forhold til pitch og at diameteren er mindre. Motoren vil jobbe lettere og komme raskere opp i turtall. Delvis pga. lavere faktisk pitch og delvis fordi den "slurer" litt mer i middels hastighet. Vanskeligheten er å forutsi hvordan disse to propellene vil oppleves i praksis. En ting er på flatt vann. Noe helt annet er i grov sjø og med flere personer ombord. Nå skal det sies at propeller med stor dimensjon (som Rebelen) eller 4-bladere ofte velges når båten skal kjøres offshore. De griper bedre og man unngår at propellen ventilerer ved kjøring i grov sjø. Dermed har man slik jeg ser det to forskjellige forhold som på sett og vis står litt mot hverandre. En løsning kan være å gå for propeller med stor diameter/4-blad, men gå ned på pitch for å gi motoren lettest mulig arbeidsforhold. Det er også andre faktorer med propelldesign. Hvordan propellen løfter båten. Noen design gir lite løft. Noen gir baugløft og noen gir løft i akterendenden. Her må man nesten ta hensyn til både båt/skrog og bruksområde. Selv om man kjører offshore, så kan det variere veldig likevel. Er dønningene slake, er det ikke noe problem å cruise i 25 knop. Men som vi begge kjenner til, så er sjøen her ute på kysten ofte slik at man ikke kan cruise i jevn fart, men må kjøre mye mer aktivt for å ikke havne i farlige og ubehagelige situasjoner. Da ønsker man at motor/propell responderer kjapt og at man har moment i dette fartsområdet som jo er tungt i utgangspunktet. Du kan jo lese litt mer om propell og propellvalg f.eks. her: http://www.ribadventure.gr/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=39&Itemid=256&lang=en Her et forum hvor man kan få god hjelp fra guruene: https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) Kanskje jeg er litt nerdete, men jeg synes det er gøy å se disse snuttene som filmes fra Miami. Delvis fordi vi får se båter og båtkjøring i aksjon, og delvis fordi det kan være greit å drømme seg litt bort til mildere klima når kulignen drar som værst her hjemme. I dette utløpet lager tidevann og atlanterhavet noen artige (og litt skumle) bølger, og det er artig å se hvordan de ulike båtene og førerne takler/løser oppgaven med å passere. Spoiler Redigert 29.Oktober.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Nordkapp-king skrev for 20 timer siden: I likhet med deg kjører jeg mye i grov sjø da både båten og jeg bor utaskjærs på vestlandet. da er det jo ikke noe å tenke på , flaps øker det brukbare halvplanområdet merkbart. Nordkapp-king skrev for 20 timer siden: Skal definitivt eksperimentere med originalpropellen ja, men det hadde vært greit å forstått hva en evt. endring i egenskaper kommer av. Klarer forsåvidt å forstå hvordan diameter virker inn - men de øvrige tallene på propellen sier meg lite. stigning = hvor langt propellen teoretisk skrur seg fram pr omdreining. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 «En ting jeg merker meg er at det er vanskelig å holde båten halvplanende. Det skal utrolig lite til før den hopper fra 10 knop til 25 knop.» Dette problemet hadde jeg på en 150 HO som jeg hadde for noen år siden, den var veldig følsom i overgangen mellom halv og hel planing. Løsningen var rett og slett en software oppdatering på ECM, tro det eller ei ,den ble betydelig mykere og langt mere kontrollerbar i overgangen til planingshastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.