.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Nordkapp-king skrev 56 minutter siden:Jeg er uansett veldig spent på hva slags forskjell et bytte gjør da jeg er fornøyd med akselerasjon (såfremt man ikke skal trekke en stakkar på vannski) og toppfart - men som du også poengterer tror jeg at jeg mangler 200-400 RPM på toppen, og kunne ønske noe lettere cruising på halvplan og i plan rundt 20 knop.
Ja, jeg har selv vurdert propellvalg og egenskaper etter at jeg byttet motor på min gamle Ibiza daycruiser. Først tenkte jeg utelukkende på toppfart, men har etterhvert begynt å tenke mer på hvilke egenskaper jeg ønsker i praktisk bruk av båten. Dette er individuelt, og du er godt motorisert i forhold til båtstørrelse/vekt. Da har man god mulighet til å spisse egenskapene mot eget bruksområde.
Jeg selv kjører ofte båt i litt grov sjø på vei mot holmer og øyer litt utaskjærs, og ser absolutt fordelen med å ha god respons i mellomregisteret. Å kunne akselerere når man kjører i grove dønninger slik at man ikke bråstopper på vei opp en bølgefront, men kan oppholde en hvis fremdrift. Toppfart blir fort ganske uvesentlig i slike forhold.
Jeg tolker det slik at du ønsker å ha bra respons/fintilpassing i kosefart (at det går fremover uten at det går for fort). Det kan godt være at Viperen vil gi deg akkurat det. Hvis det ikke fungerer helt som forventet, er det en mulighet å gå for en Rebel med lavere pitch. Men det beste er nok å forsøke Viperen du allerde har. Rebelen er utviklet mer med tanke på lange transportetapper i plan og lavest mulige drivstoffkostnader. Jeg logget selv 25 timer på motoren denne sesongen, og drivstoffkostnader er uvesentlig. Så alt handler egentlig om å optimalisere i forhold til ens bruksområde og preferanser