Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Ingar skrev On 28.10.2017 at 13.25:

Den 10% regelen er noe som noen har funnet på for å gi de som ikke vil sette seg inn i saken en pekepinn.

Som Stjernen sier lenger opp er det forbruket som teller, ikke størrelsen på batteribanken. En hvilket som helst lader vil kunne lade opp enhver  batteribank i lystbåt så lenge strømforbruket ikke er større enn det landstrøm+dynamo leverer.

Du er på tur med seilbåt, med 550Ah AGM, og kobler deg til landstrøm kl. 22.00
Batteriene er på DoD 50% =  -225Ah

Laderen kan levere 30A.

 

Besetningen legger seg med en gang siden dere vill videre kl. 07.00 for å seile neste etappen,
= praktisk ikke noe parallell forbruk.

a) Hvordan ser det ut med SoC / ladetilstands når dere seiler videre?

b) turen går over en uke, og besetningen legger seg fortsatt hver kveld uten å slå på lys.

Hvordan er SoC når denne uken er over?


I dette regnestykket tar vi ikke parallell forbruk med inn.
Men du ser fort at du kan nesten bestille nye batterier når du er hjemme etter denne turen.

 

Med 10% som minste kapasitet fra laderen hadde batteriene nådd nesten 100% etter matematisk 4
og realistisk 5,5 timer.
Da ville laderen også få tilstrekkelig tid for å equalisation / utjevningslading i samme slengen,

og dere kunne fortsette reisen uten å slite på batteriene.

Regner vi nå vanlig parallell forbruk i tillegg da havner vi vanligvis i situasjonen at
selve ladetiden strekker seg om 2 til 3 timer.
Dvs. akkurat passe for en familie på tur.

 

10% er altså sjelden feil, men flest riktig, selvfølgelig så sant vi ikke snakker
om motorbåt som reiser med motorkraft flere timer hver dag.
 

I tillegg til praktisk brukelig ladetid snakker man også om komfort.
Bruker man en lader som må arbeide med 100% i 100% av ladetiden
da går også viften med 100% i 100% av ladetiden.
Jeg vill gjerne se noen som liker å høre dette i hele natten.

Med 10%-regelen kan man vanligvis velge en lader som kan reduseres i effekten,

og da trenger viften vanligvis (ved ordentlig installasjon) ikke å arbeide i det hele tatt.

 

Så, 10% = bare fordeler.

 

:seeya:
Jørg

 



 

Joerg Becker

Joerg Becker

Ingar skrev On 28.10.2017 at 13.25:

Den 10% regelen er noe som noen har funnet på for å gi de som ikke vil sette seg inn i saken en pekepinn.

Som Stjernen sier lenger opp er det forbruket som teller, ikke størrelsen på batteribanken. En hvilket som helst lader vil kunne lade opp enhver  batteribank i lystbåt så lenge strømforbruket ikke er større enn det landstrøm+dynamo leverer.

Du er på tur med seilbåt, med 550Ah AGM, og kobler deg til landstrøm kl. 22.00
Batteriene er på DoD 50% =  -225Ah

Laderen kan levere 30A.

 

Besetningen legger seg med en gang siden dere vill videre kl. 07.00 for å seile neste etappen,
= praktisk ikke noe parallell forbruk.

a) Hvordan ser det ut med SoC / ladetilstands når dere seiler videre?

b) turen går over en uke, og besetningen legger seg fortsatt hver kveld uten å slå på lys.

Hvordan er SoC når denne uken er over?


I dette regnestykket tar vi ikke parallell forbruk med inn.
Men du ser fort at du kan nesten bestille nye batterier når du er hjemme etter denne turen.

 

Med 10% som minste kapasitet fra laderen hadde batteriene nådd nesten 100% etter matematisk 4
og realistisk 5,5 timer.
Da ville laderen også få tilstrekkelig tid for å equalisation / utjevningslading i samme slengen,

og dere kunne fortsette reisen uten å slite på batteriene.

Regner vi nå vanlig parallell forbruk i tillegg fa havner vi vanligvis i situasjonen at
selve ladetiden strekker seg om 2 til 3 timer.
Dvs. akkurat passe for en familie på tur.

 

10% er altså sjelden feil, men flest riktig, selvfølgelig så sant vi ikke snakker
om motorbåt som reiser med motorkraft flere timer hver dag.
 

I tillegg til praktisk brukelig ladetid snakker man også om komfort.
Bruker man en lader som må arbeide med 100% i 100% av ladetiden
da går også viften med 100% i 100% av ladetiden.
Jeg vill gjerne se noen som liker å høre dette i hele natten.

Med 10%-regelen kan man vanligvis velge en lader som kan reduseres i effekten,

og da trenger viften vanligvis (ved ordentlig installasjon) ikke å arbeide i det hele tatt.

 

Så, 10% = bare fordeler.

 

:seeya:
Jørg

 



 



×
×
  • Create New...