Joerg Becker
Ingar skrev On 28.10.2017 at 13.25:Den 10% regelen er noe som noen har funnet på for å gi de som ikke vil sette seg inn i saken en pekepinn.
Som Stjernen sier lenger opp er det forbruket som teller, ikke størrelsen på batteribanken. En hvilket som helst lader vil kunne lade opp enhver batteribank i lystbåt så lenge strømforbruket ikke er større enn det landstrøm+dynamo leverer.
Du er på tur med seilbåt, med 550Ah AGM, og kobler deg til landstrøm kl. 22.00
Batteriene er på DoD 50% = -225Ah
Laderen kan levere 30A.
Besetningen legger seg med en gang siden dere vill videre kl. 07.00 for å seile neste etappen,
= praktisk ikke noe parallell forbruk.
a) Hvordan ser det ut med SoC / ladetilstands når dere seiler videre?
b) turen går over en uke, og besetningen legger seg fortsatt hver kveld uten å slå på lys.
Hvordan er SoC når denne uken er over?
I dette regnestykket tar vi ikke parallell forbruk med inn.
Men du ser fort at du kan nesten bestille nye batterier når du er hjemme etter denne turen.
Med 10% som minste kapasitet fra laderen hadde batteriene nådd nesten 100% etter matematisk 4
og realistisk 5,5 timer.
Da ville laderen også få tilstrekkelig tid for å equalisation / utjevningslading i samme slengen,
og dere kunne fortsette reisen uten å slite på batteriene.
Regner vi nå vanlig parallell forbruk i tillegg da havner vi vanligvis i situasjonen at
selve ladetiden strekker seg om 2 til 3 timer.
Dvs. akkurat passe for en familie på tur.
10% er altså sjelden feil, men flest riktig, selvfølgelig så sant vi ikke snakker
om motorbåt som reiser med motorkraft flere timer hver dag.
I tillegg til praktisk brukelig ladetid snakker man også om komfort.
Bruker man en lader som må arbeide med 100% i 100% av ladetiden
da går også viften med 100% i 100% av ladetiden.
Jeg vill gjerne se noen som liker å høre dette i hele natten.
Med 10%-regelen kan man vanligvis velge en lader som kan reduseres i effekten,
og da trenger viften vanligvis (ved ordentlig installasjon) ikke å arbeide i det hele tatt.
Så, 10% = bare fordeler.
Jørg