Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Står egentlig i setningen under, Komodo, det er et eksempel med AGM.
AGM skal lades helst rask (inkl. utjevning) for å redusere unødvendig lang tid med spenning over floatspenning <13,4V.
Lader man med for lite strøm (A) da økes det både ladetid og utjevningstid tilsværende.
I tillegg har AGM det godt av med litt påtrykk, gjennomsnittlig mellom (nettopp) 10 og 25%

med tendens til øvre enden på skala og det er 18% som anbefales som optimal ladestrøm ved syklisk drift.

(NB: det finnes unntak, som f.eks. en del Optima)

 

"Vår" 4A-lader som nevnt ovenfor ville da være et slik (ikke passende) eksempel.

Skal den lade 40Ah da er den i gang i >11 timer, pluss utjevning = noe ved >15 timer med spenning over 13,5V

En lader med 40A gjør dette i 1,5 timer pluss utjevning som reduseres på minste tid = ca. 2,5 timer

 

Er laderen en flertrinslader da har den (de fleste har) sannsynligvis også minste og maksimale lade-tider i programvaren.
Det finnes min/maks-tider for både bulk og utjevningstid.
Og det betyr at en lader kan ramle ut av et maksimal tidsvindu hvis den trenger for lenge for å bli ferdig

og resulterer at batteriene aldri topplades.
Det gjelder ikke for alle, men for mange, men ville uansett ikke ekskludere for lang ladetid kjemisk sett.

 

Det samme problem kan også overføres til større ladere, og alle andre type batterier, når det finnes for mye parallell forbruk.
Må jeg lade og utjevne helt vanlige 150Ah i løpet av 10 timer

da hjelper det fint lite hvis jeg bruker en 25A lader når jeg har 10A parallell forbruk.
I dette regnestykket holder det temmelig med én kjøleboks uten kompressor og fire lyspærer med 20W allerede

for å sende ladingen i underskudd.
Og da snakker vi ikke om TV, radio, ladere, internett & PC mm. som finnes på de fleste båter på tur.
I så fall trenger laderen mange flere timer for å kunne lade batteriene virkelig "ferdig",

og da er vi tilbake på det kjemiske.

Hvorfor altså ikke å bruke en kraftig lader, som orienterer seg på gamle tommelfingerreglen?
Moderne 60A-ladere spiser ikke mer enn en 4A-lader når begge er i ro.
Men en 60A-lader faller ikke tilbake til første trins når jeg våger å slå på lys på båten i "ett minutt".
Den bare holder seg i float og leverer masse strøm t.o.m. uten å hoppe at og fram i trinnene.
....mja, akkurat det gjelder så sant laderen er bra og ekskluderer vanligvis for billige ladere med det.
 

:seeya:
Jørg

 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Står egentlig i setningen under, Komodo, det er et eksempel med AGM.
AGM skal lades helst rask (inkl. utjevning) for å redusere unødvendig lang tid med spenning over floatspenning <13,4V.
Lader man med for lite strøm (A) da økes det både ladetid og utjevningstid tilsværende.
I tillegg har AGM det godt av med litt påtrykk, gjennomsnittlig mellom (nettopp) 10 og 25%

med tendens til øvre enden på skala og det er 18% som anbefales som optimal ladestrøm ved syklisk drift.

(NB: det finnes unntak, som f.eks. en del Optima)

 

"Vår" 4A-lader som nevnt ovenfor ville da være et slik (ikke passende) eksempel.

Skal den lade 40Ah da er den i gang i >11 timer, pluss utjevning = noe ved >15 timer med spenning over 13,5V

En lader med 40A gjør dette i 1,5 timer pluss utjevning som reduseres på minste tid = ca. 2,5 timer

 

Er laderen en flertrinslader da har den (de fleste har) sannsynligvis også minste og maksimale lade-tider i programvaren.
Det finnes min/maks-tider for både bulk og utjevningstid.
Og det betyr at en lader kan ramle ut av et maksimal tidsvindu hvis den trenger for lenge for å bli ferdig

og resulterer at batteriene aldri topplades.
Det gjelder ikke for alle, men for mange, men ville uansett ikke ekskludere for lang ladetid kjemisk sett.

 

Det samme problem kan også overføres til større ladere, og alle andre type batterier, når det finnes for mye parallell forbruk.
Må jeg lade og utjevne helt vanlige 150Ah i løpet av 10 timer

da hjelper det fint lite hvis jeg bruker en 25A lader når jeg har 10A parallell forbruk.
I dette regnestykket holder det temmelig med én kjøleboks uten kompressor og fire lyspærer med 20W allerede

for å sende ladingen i underskudd.
Og da snakker vi ikke om TV, radio, ladere, internett & PC mm. som finnes på de fleste båter på tur.
I så fall trenger laderen mange flere timer for å kunne lade batteriene virkelig "ferdig",

og da er vi tilbake på det kjemiske.

Hvorfor altså ikke å bruke en kraftig lader, som orienterer seg på gamle tommelfingerreglen?
Moderne 60A-ladere spiser ikke mer enn en 4A-lader når begge er i ro.
Men en 60A-lader faller ikke tilbake til første trins når jeg våger å slå på lys på båten i "ett minutt".
Den bare holder seg i float og leverer masse strøm t.o.m. uten å hoppe at og fram i trinnene.
....mja, det gjelder så sant laderen er bra og ekskluderer vanligvis for billige ladere med det.
 

:seeya:
Jørg

 

 



×
×
  • Create New...