Jump to content

Håpløst prosjekt? - 27 fot seilbåt, 10k

Blenheim

Recommended Posts

Hei, dette er mitt første innlegg i et forum jeg har vært mange ganger innom og lest.

Jeg er en landkrabbe som har en drøm om å gjenoppta arven etter min oldefar som var kaptein på Blenheim. Arven er imidlertid svært dårlig holdt siden jeg aldri har eid så mye som ei jolle og aldri satt så mye som et halvt sjøbein i en seilbåt. Oppblåsbar gummibåt i barneårene er nok det nærmeste jeg kommer ..

Jeg har to tenåringsdøtre som er ganske dyre i drift og det setter båtbudsjettet på hard prøve. Men om under tre år er de begge voksne og får fint klare seg på egne bein. Når den dagen kommer håper jeg å oppfylle drømmen om å kjøpe meg en seilbåt som det går å seile med feks i Middelhavet.

Inntil da hadde det vært fint å prøvd å lære seg å seile i en mindre båt som ikke er for dyr. Utfordringen er et (meget) smalt budsjett. Men jeg har bare to tommeltotter og tror nok jeg skal klare ganske mye fiksing på egenhånd. Men det jeg mangler mest av er kunnskap og erfaring. Derfor håper jeg noen kan hjelpe meg å finne et prosjekt som ikke er helt håpløst. Det er heller ikke noe hastverk og jeg MÅ ikke kjøpe noe nå.

Men jeg så en så en 27 fots seilbåt på Finn som står på land her i byen. Skroget ser helt ut uten for mange merker. Innvendig er det nok bare å rive ut og begynne på nytt. Motoren kan sikkert også få en ovehaling.

MEN hva skal jeg se etter for å vite om skroget er bra nok til å få orden på igjen. Hvordan vet jeg om mast og bom er ok og ikke må byttes? Kjølen så ut som har bøyd seg i festet. Muligens fordi krybben den står på har siget litt? Er det håpløst å starte på et prosjekt som krever så mye?

Joda, jeg ser den. Men jeg har ikke hastverk med å komme på vannet og kan godt bruke 2018 på et sånt prosjekt. Men jeg må bare være sikker på at skroget og masten er mulig å beholde.

Er det noe jeg kan se etter for å sjekke om skroget er ok? Er det noe som heter plastpest, og hvordan ser jeg etter det?

Er en kjøl som ikke er helt i vater vanskelig å fikse? Den må kanskje demonteres?

Guest Avmønstret#
Blenheim skrev 7 minutter siden:

Er det noe jeg kan se etter for å sjekke om skroget er ok? Er det noe som heter plastpest, og hvordan ser jeg etter det?

Er en kjøl som ikke er helt i vater vanskelig å fikse? Den må kanskje demonteres?

Plastpest er ikke en utfordring i en sammenheng som dette. 

En kjøl som "ikke er i vater" på en prosjektbåt er no-go. Om den er skjev så må du minst demontere, bytte alle kjølbolter. Og fordi den er skjev er det vel i grunnen ganske sikkert større strukturelle skader på skroget som må gjøres noe med før kjølen monteres igjen. 

Om det er vanskelig... ja jeg vil påstå at en sånn jobb er langt utenfor det en kan gjøre om en ikke har lang erfaring med tilsvarende fra før. 

En prosjektbåt på 27 fot med innredning som du mener må rives, motor som ikke går og skjev kjøl som "selges" for 10 000, - er vel etter alle formål et vrak som bør leveres til hugging. 

Det gir ingen mening å restaurere mpt kostnader. Bare å betale opplagsplass på land vil kjapt koste mer enn båten. Og om du drar jobben ut over feks tre-fire år så vil en jo komme opp i ganske mange titusener før en har en båt som kan brukes. Og det vil koste langt mer enn om du feks sparer 10 000,- i året og kjøper en båt som er ok for 40-50000,- om tre- fire år. 

-----

Alt overstående trekkes tilbake om båten er ekstremt sjelden eller tidligere eid av Elvis ;-)

Fikk akkurat melding av eier og fikk inntrykk av at selger han vil bli kvitt båten og at den går for langt under 10k også.

Jeg liker å ha noe å pusle med, men det er klart at alle småting som må kjøpes nytt og alle timer som blir lagt ned blir en del før et sånt prosjekt blir bra. Og hvor bra, vet en jo ikke før en har prøvd..

Men det med kjølen er nok det som får meg til å spare litt til, ja. Takk for innspill i alle fall :thumbsup:

Og nei, båten er ikke engang eid av Kjell Elvis (så vidt jeg vet)

Husk at alt som skal til for å fikse opp en båt er dyrt. Eneste unntak er vel maling og lakk, men det kommer strength tatt under vanlig vedlikehold og har lite med et prosjekt som det du snakker om å gjøre. Så legg I så mye du klarer i kjøpsprisen, og prøv å finne en som er I teknisk god stand og klar til bruk. Du vil uansett få mer enn nok å gjøre med oppussing og vedlikehold, veldig mange av de rimelige båtene selges av eiere som ikke har tid eller interesse av å vedlikeholde en gammel båt. Så sørg I det minste for at skrog, rigg og motor er I god stand, da har du et godt utgangspunkt som kan brukes mens du jobber med finishen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er også enig i at du bør vere skeptisk. Om du får båten for 5000 eller 10000 bør ikkje vere avgjerande. Truleg vil du ende opp med å ha kosta på båten mykje meir enn det likevel. Gi det litt tid, sjå på fleire båtar. Kanskje bør du auke budsjettet til 20-30000 kroner, då vil du garantert finne ein seilklar båt i løpet av kort tid. Du vil ganske sikkert kome opp i den summen på den båten har i tankane også. Då er det likegodt å gå for noko som fungerer med ein gong. Td ein Maxi 77, Alo 26, IF eller liknande. Nokre båtar som,kan vere aktuelle. Hugs også at hausten er "prutetid" :smiley:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101353239

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=106646905

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103477843

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=105506529

Enig med med innvendingene over. Med mindre det er arbeidet (og utgiftene) du har lyst på, så styr unna. Jeg vil tro du finner teknisk kurante båter for 10 til 20 tusen. Jeg kjøpte selv min nåværende båt for 22k, komplett med gode seil, motor, kartplotter og autopilot. Da hadde jeg 'gitt bort' forrige båt for 5000,-. De nye eierne la hundrevis av timer og 70 000 i båten. 

Guest Avmønstret#

Er det mulig å sette tall på enkelte ting på såkalte "prosjekt"?

Om vi tar utgangspunkt i båten i denne tråden. La oss si at rigg og seil er ok. Men så var det resten...

Innredning "bare å rive". Hva vil materialkostnad på innredning til en 27 fot seiler være da? Uten å ha noe i nærheten av peiling så sier jeg 30 000,- pluss/minus. Elektrisk anlegg kommer i tillegg, da snakker vi ledninger, bryterpanel, lyspunkt, batterier osv, osv. Klarer vi det med pluss minus 10 000,-? Og hvor mange hundre timer tar det å innrede en seilbåt fra bunnen av?

Påhengsmotor på brakett. Får vel ikke tak i påhengsmotor for seilbåt under 15 000,-, pluss brakett osv. 

Så var det kjølen da. Har sett youtubevideoer hvor de dropper kjølen og såvidt jeg husker må de ha hjelp ifht løft osv for å få det til, det koster kroner. Resten er vel egentlig umulig å predikere, men det må vel maskineres noen bolter i syrefast osv. Vi runder vel 10 000,- uansett, og det før en har etablert om det er skrogskader som må gjøres noe med. 

---

Så tja. Jeg gjetter vilt og vil si at det vil komme på minst 100 000,- på ekstremt lavbudsjett hvis en gjør alt selv. Hvor mange timer.. aner ikke. 

Og hva er da verdien på en sånn båt som er er "pusset opp"? Har vi rundet 50 000,-? Kanskje. 

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 55 minutter siden:

Pinkvin, du må ta med plastarbeide på skroget også, som noen andre nevnte ovenfor kan man regne med delaminering når kjølen er i en slik forfatning. 

Ja. Og for å reparere noe sånt selv så bør man ha god kompetanse og erfaring selv. Hvis man ikke har det, kan man si at 30 000,- er et veldig konservativt anslag om man må leie inn fagfolk til deler av jobben? 

---

Og uansett så ender man opp med en eldre seilbåt som har hatt omfattende reparasjoner, hvorav deler vil være amatørmessing. Med en rigg og seil som en ikke rakk/hadde råd til å gjøre noe med og en mindre tilfredsstillende motorinstallasjon. Jeg syns påhengs ville være ok på en mer regatta/racinpreget 27 foter, men ikke på en turbåt i den størrelsen. 

Så selv om en da til slutt priser den til 50 000,- så vil det være båter i bedre stand og med langt mindre dramatisk historikk å få kjøpt. Så en vil kanskje måtte gå ned i pris. 

Reelt sett snakker en om å kaste,  minst, 100 000,- ut vinduet. Dvs en kliner det ut over noen år pluss hundrevis av arbeidstimer for å så ende med en båt som ikke er noe særlig. 

Hvis kjølen er skjev betyr det at båten har vært på grunn og laminatet ved innfesting av kjølen er trolig skadet. Det er en krevende og kostbar reparasjon som en amatør neppe bør gjøre. Mister du kjølen kan det være livsfarlig. Andre har skissert potensielt budsjett for å fikse båten, og uansett hvor lavbudsjett du prøver å legge deg på vil det koste en god del kroner og tid. Med tenåringsdøtre, er du sikker på at det er det du ønsker å bruke tiden på? Hvis målet er å lære deg å seile er det vel bedre å starte med en båt som er seilklar fra dag 1? Tro meg, det blir ikke mangel på prosjekter og diverse vedlikehold. På Finn vil du finne båter med nye seil, ny motor og relativt velholdt interiør til en veldig lav pris. Det koster å ha båt liggende i båtopplag og båtplass, så nå er tiden for pruting... 

Redigert av Krimart (see edit history)

Markedet for gamle seilbåter ser ut til å  falt helt sammen de siste årene.

En bekjent av meg måtte ned i 10k for å få solgt en 1975 Albin Vega. Som man skulle tro var en kurant båt etter Andhøys ekspedisjoner..

Den hadde også MD6 med ferskvannskjøling, noe som har avgjørende betydning for verdien av så gamle båter. Og vridbar propell, rulleforseil, mastetrinn, coppercoat.

Alt av bruktbåter har jo falt mye fra toppen. Det gjør vel kanskje de eldre, minste seilbåtene ekstra ukurante. Man får jo også fantastisk mye båt for pengene for 200-300.000. Som mange har råd til. 

Det er er i alle fall en veldig bra mulighet for yngre å skaffe seg en helt grei, eldre seilbåt for svært lite penger. Det er selvfølgelig ingen grunn til å velge båt med skadd skrog med de prisene.

Redigert av Sahara (see edit history)

Hvert gang jeg åpner lommeboka i nærheten av båten forsvinner 5000, om det så er nye skroggjennomføringer, eller som i dag, dysespisser, det er dyrt å vedlikeholde en båt, og det er dyrt å fikse ting på en båt, med mindre det bare er litt maling eller sparkel, så ja...

Bla heller opp litt penger up front for noe som ikke er helt røtent. ?? så får heller de som selger vrak på finn betale noen kroner for å få gjenvunnet klenodiene sine

Baltic-pappa

Guest Avmønstret#
Festina_Lente skrev for 2 timer siden:

Det stemmer helt med mine observasjoner ja. Det betyr vel egentlig at nye som vil begynne å seile nå kan komme i gang med en lav inngangsbillett til båtlivet. Båtene vil vare lenge ennå, og det er god plass til flere nye ivrige seilere, i hvert fall på  Vestlandet!

De siste... tja.. fem årene eller så har en aldri fått mer seilglede for pengene. Med 100 000,- har en faktisk et romslig budsjett til å kjøpe seg en helt ok familieseilbåt. 

Samtidig er vel en passe slitt seiler på under 30 fot fra 70-80 tallet fort verdt ingenting om motor er defekt, eller den har andre "skavanker" som gjør at den ikke er i ok bruksstand. 

-- 

Men en må være litt "handyman" om man handler båt på budsjett. Men det må en vel om en kjøper bruktbåt uansett egentlig. ;-)

Kjøp noe som virker.

Selv om båten er svært billig vil den garrantert koste mer enn en tilsvarende som virker. Reparasjoner og deler koster.

Finn en passende stor båt med motor som går, rigg som står og seil som er hele. 

Kjøp en som selger er villig til å seile første del av henteturen sammen med deg. Da vet du at selger er trygg på båten.

Jeg kjøpte 25 fot seilbåt for 20000.- brukte 10' for å få motoren til å funke skikkelig, og ca 20'.- på diverse småsaker.  I sum ett billig leiketøy som er knall for noen timer seiling nå og da. 

• 3 måneder senere...
Ingar skrev On 30/10/2017 at 17.08:

Markedet for gamle seilbåter ser ut til å  falt helt sammen de siste årene.

En bekjent av meg måtte ned i 10k for å få solgt en 1975 Albin Vega. Som man skulle tro var en kurant båt etter Andhøys ekspedisjoner..

Den hadde også MD6 med ferskvannskjøling, noe som har avgjørende betydning for verdien av så gamle båter. Og vridbar propell, rulleforseil, mastetrinn, coppercoat.

Hei, ser på forskjellige båter nå, vurderer enten å bruke opptil 30 penger på noe veldig enkelt til dagsturer eller dobbelt så mye til noe mer seriøst. Og da var det veldig interressant med din kommentar, i forhold til disse to båtene:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=110461188

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=111834012

De er ikke verdt 25 tusen? Setter stor pris på noen tanker på dette.

Vintern er en dårlig tid å kjøpe prosjekt-båt. De eneste som har båten for salg nå, er de som sliter virkelig med å få solgt(min mening).Vent en måned eller to, da er det mange som har skjønt at de ikke får gjort noe med prosjektet sitt i år heller og da velger å selge det billig. I fjor ble det gitt bort minst 100 båter på finn, mange av de brukbare uten altfor mye jobb. Kjølen er vel den delen på en seilbåt du har minst lyst på "kødd" med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...