toholthe Startet 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2017 Tenkte å stenge denne ventilen etter å ha hivd på litt frostvæske i seildrevet. Seildrevet er yanmar SD50. Hvordan stenger jeg? Klarer å vri ca 180 grader. Er det en kuleventil, eller må jeg vri mange runder. I så fall er den fast og jeg får la den stå åpen i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 En ting til. Hvorfor er det to lokk til å fylle på olje? En på toppen og denne rett under dieselfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Svar på begge spørsmål: Kranen skal kunne skrus mange runder. Da bunner den og stenger. Har lest om mange som har fått problemer med ventilen fordi den aldri brukes. Flere som har byttet den med en kuleventil. Jeg skrur litt på min innimellom slik at den ikke setter seg. Motoren (er vel en 3JH4E?) har oljelokk både på topp og siden. Dette er kun for å gjøre påfylling enklere avhengig av hvordan motor er montert. Om det er trangt på toppen bruker du den på siden. Oljen havner på samme stedet! Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Ok, takk for svar. Da blir nok ventilen stående oppe. Kan man smøre den på noe måte mens båten er på vann? Kan den evnt. smøres når båten er på land? Kanskje sette på en treveis der for å gjøre vinterkonservering enklere? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Hei Den ventilen liknar på dei som bar på mine SD20-drev. Det kostar ikkje mannge kronene å bytta til nye kuleventilar. Det er òg ein enkel jobb å bytta, om tilkomsten er grei. Om båten er nokre år, kan det vera greit å skifta slangen i same slengen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.