Jump to content

Fjerning av 32 år med bunnstoff.

Hbh

Recommended Posts

Jeg er 62 år nå, og har eid flere båter. De fleste brukt. På hver eneste har jeg fjernet alt gammelt bunnstoff og det har vært en grusom og kostbar lidelse. Bortsett fra på min siste båt, Skibsplast 550 ht. 18 fot. Jeg leide Skontorp Vedlikehold til jobben. Han kom hjem til meg for befaring og utførte jobben i min garasje, der båten stod. I løpet av nøyaktig 34 minutter var absolutt alt gammelt blåst av med sand. Litt småfiks av noen skrubbsår, så var bunnen perfekt. Prisen var 150 kroner PR. Fot (februar 2017). Det gikk så fort, at jeg rakk ikke å drikke ferdig kaffen, engang. Jeg tør ikke tenke på hva dette ville kostet med bunnstoffjerner, sandpapir osv. For ikke å snakke om torturen med å ligge på rygg i timesvis.

Dette anbefaler jeg så sterkt jeg bare kan.

Jeg brukte "polakk" og det ble dyrere, pluss at jeg holdt skrapeverktøy, støvmasker, maskiner, slipepapir etc.  Da har jeg heller ikke regnet med at min slipemaskin ble fullstendig ødelagt (/utslitt). 

Enig med Forskern at dette ikke er et spesielt Off Topic tema, og har interesse for flere enn de som leser Off Topic. Men vi har takhøyde for en ny medlem og første posting... Velkommen til Baatplassen! :cheers:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Olevine skrev for 3 timer siden:

Litt på siden, men likevel relevant tenker jeg: hva gjør dere med det avskrapte bunnstoffet når jobben er ferdig? 

Firmaet som glassblåste for meg hadde presenning under og tok med seg alt da de reiste. Siden jeg betalte miljøgebyr antar jeg at de kvittet seg med det på riktig sted.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Skjønner ikke hvorfor dere på død og liv må fjerne bunnstoff hele tida. Det skal mye ujevnheter til for at det skal påvirke farten stort uansett. Jeg er heller forsiktig med hvor mye jeg påfører, så det ikke bygger seg opp tykke lag. Stort sett flekker jeg bare når båten er oppe, med mindre laget har blitt veldig tynt. I år valgte jeg et lag over hele bunnen siden det er nesten seks år siden sist båten var oppe. Men neste gang, om en to-tre år eller så, blir det nok bare flekking igjen. Jeg har hvitt hardt bunnstoff under det svarte selvpolerende, så det er lett å se når det er lite igjen. Funker for meg... 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 18 timer siden:

Skjønner ikke hvorfor dere på død og liv må fjerne bunnstoff hele tida. 

Fordi 30 år gammelt bunnstoff slipper innimellom ved spyling,  eller det utanpå som er 28 år, eller det som er 26.23.22 år ...osv...  nokre nye flass-plasser kvart år ved kraftig vask.   Tidlegare dårleg reingjering, og kraftigare høgtrykkspylarar  kan kanskje væra medverkande. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...