Hbh Startet 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2017 Jeg er 62 år nå, og har eid flere båter. De fleste brukt. På hver eneste har jeg fjernet alt gammelt bunnstoff og det har vært en grusom og kostbar lidelse. Bortsett fra på min siste båt, Skibsplast 550 ht. 18 fot. Jeg leide Skontorp Vedlikehold til jobben. Han kom hjem til meg for befaring og utførte jobben i min garasje, der båten stod. I løpet av nøyaktig 34 minutter var absolutt alt gammelt blåst av med sand. Litt småfiks av noen skrubbsår, så var bunnen perfekt. Prisen var 150 kroner PR. Fot (februar 2017). Det gikk så fort, at jeg rakk ikke å drikke ferdig kaffen, engang. Jeg tør ikke tenke på hva dette ville kostet med bunnstoffjerner, sandpapir osv. For ikke å snakke om torturen med å ligge på rygg i timesvis. Dette anbefaler jeg så sterkt jeg bare kan. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Bortsett fra at dette innlegget hadde gjort seg enda bedre på selve båtforumet så var dette artig lesning. Jeg hadde ikke stusset hvis jeg hadde fått et så bra tilbud (og hadde samme problem....). Å få fjernet bunnstoff for 150 kr/fot virker som en VELDIG god "investering". Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) Jeg brukte "polakk" og det ble dyrere, pluss at jeg holdt skrapeverktøy, støvmasker, maskiner, slipepapir etc. Da har jeg heller ikke regnet med at min slipemaskin ble fullstendig ødelagt (/utslitt). Enig med Forskern at dette ikke er et spesielt Off Topic tema, og har interesse for flere enn de som leser Off Topic. Men vi har takhøyde for en ny medlem og første posting... Velkommen til Baatplassen! Redigert 29.Oktober.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Ingar Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Det er et mysterium hvorfor så mange båter fortsatt nærmest ser ut som Grand Canyon etter lag på lag av hardt bunnstoff som delvis har flasset av. Selvpolerende bunnstoff har vært på markedet i 40 år. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Stussa berre litt på dette med sand? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Fjordgubbe skrev for 5 timer siden: Stussa berre litt på dette med sand? "dette med sand" ... - hva mener du? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Napoli Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Jeg gjorde det samme før sesongen i år - men med glassblåsing. Kan ABSOLUTT anbefales. Kommer aldri til å gå på en ordentlig skrapejobb igjen! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Olevine Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Litt på siden, men likevel relevant tenker jeg: hva gjør dere med det avskrapte bunnstoffet når jobben er ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Spesialavfall som dumpes i sjøkanten? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 (redigert) I nyere tids miljøfeber er det hos enkelt marinaer (eks. Padda) innført påbud om å ha pressening under båten slik at man kan samle opp møkka og levere på egnet sted. Redigert 1.November.2017 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Ønsker meg garasje som kan spyles ned innvendig etter liknande jobb. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Napoli Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Olevine skrev for 3 timer siden: Litt på siden, men likevel relevant tenker jeg: hva gjør dere med det avskrapte bunnstoffet når jobben er ferdig? Firmaet som glassblåste for meg hadde presenning under og tok med seg alt da de reiste. Siden jeg betalte miljøgebyr antar jeg at de kvittet seg med det på riktig sted. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
alphaman Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Hva betalte du for jobben napoli Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Skjønner ikke hvorfor dere på død og liv må fjerne bunnstoff hele tida. Det skal mye ujevnheter til for at det skal påvirke farten stort uansett. Jeg er heller forsiktig med hvor mye jeg påfører, så det ikke bygger seg opp tykke lag. Stort sett flekker jeg bare når båten er oppe, med mindre laget har blitt veldig tynt. I år valgte jeg et lag over hele bunnen siden det er nesten seks år siden sist båten var oppe. Men neste gang, om en to-tre år eller så, blir det nok bare flekking igjen. Jeg har hvitt hardt bunnstoff under det svarte selvpolerende, så det er lett å se når det er lite igjen. Funker for meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 index skrev for 18 timer siden: Skjønner ikke hvorfor dere på død og liv må fjerne bunnstoff hele tida. Fordi 30 år gammelt bunnstoff slipper innimellom ved spyling, eller det utanpå som er 28 år, eller det som er 26.23.22 år ...osv... nokre nye flass-plasser kvart år ved kraftig vask. Tidlegare dårleg reingjering, og kraftigare høgtrykkspylarar kan kanskje væra medverkande. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Napoli Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 alphaman skrev for 22 timer siden: Hva betalte du for jobben napoli Ca 7000,- for min Nimbus 26 Nova, da kom de på opplagsplassen og hadde med alt. Ble veldig bra. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Olevine Svart 2.November.2017 Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 En tidligere kollega av meg mente å ha fått båten sin blåst med tørris for å fjerne bunnstoff for en del år siden. I følge ham skulle visst det være veldig effektivt, og gelcoaten ble ikke slitt av det. Vet ikke noe om pris eller hvem som utførte jobben, men det skulle være i Kristiansand. Andre som har hørt om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.