Jump to content

Kalesje, klippe opp for glidlås til bøylene

hentor

Recommended Posts

Fjord 24 weekender. 

Det er 4st bøyler på tvers (2 bøyler med ledd) , det er ikke glidlås på disse! Forrige eier hadde to sett med bøyler og 2stk kalesje som han flyttet over høst/vinter, hadde vinterkalesje og sommerkalesje, dvs en dårlig og en god. 

Skruene til disse bøylene er dårlige, skrudd på for mange ganger, tenkte klippe opp "slides" /lommer for bøylene å få sydd inn glidlås.

Bare å klippe opp midt på lommen det, selv der lommen er bittelitt buet? 

Hvis du ikke skal gjøre det selv, lønner det seg aldri å "gjøre klart" til at noen skal gjøre det. Vedkommende finner ut av det selv.

Det samme gjelder forøvrig også om du skal skifte vinduer. IKKE ta ut de gamle før du leverer til sying.

Skal du gjøre det selv, er det (i hvert fall) to måter som er aktuelle.

Den ene er som du nevner å klippe direkte i "pølsa" og så sy inn en (halv)delt glidelås på hver side.

Her er det viktig at du ikke legger glidelåsen der bøylen treffer duken, men der hvor den er i bakkant av strekk retning.

Den andre måten er å åpne sømmen på den siden av "pølsa" som ikke er i skjøten mellom "kalesje-partene", men som ligger mot duken.

Når den er sprettet opp, syr du inn glidelåsen på innsiden uten å ta den fra hverandre ca 1-2mm fra kanten (av det hvite).

Deretter klipper du opp "pølsa"  i senter av låsen, bretter klaffene inn mot sømmen, og syr en søm ca 1mm inn i bretten.

Deretter legger du en kalesjetape over den gamle sømmen (som du åpnet), og limer pølsa fast med denne før du syr 1 eller 2 sømmer for å låse.

Også her er det viktig at du ikke legger låsen hvor bøylen treffer "pølsa".

Takk for tips, jeg klippet opp, grunnet 

Det er MEGET upraktisk å frakte bøyler og kalesje montert sammen til/fra opplag. 

Kalesje MÅ av når den skal renses/syes. 

Bøylesystem er IKKE laget med tanke på slik demontering 2g i året, skruer og ledd vil slites ut. 

Skarpe kanter i Bøylesystem, kan skjære opp kalesje. 

Jeg klippet "midt i pølsa", kanskje en liten tabbe, men glidlåsen kan fint syes inn i bakkant som du nevner, en slik glidlås er5-6cm bred og pølsa max 10cm.

Hvorfor kan ikke glidlåsen anligge mot bøyler? Min kalesje erså stram at det ikke vil være noe "gnikking", kan vel eventuelt sy inn en patch som ligger mellom bøyle og duk i værste fall?  

Aha, det er grunnet at strekket/påkjenning ikke skal ha glidlåsen som svakeste ledd. Tipper jeg. 

Hvor mange tusen må jeg regne med hos salmaker? 4x150cm glidlås for Bøylesystem i tak, er det over 5000, kjøper jeg heller ny til 20000 da kalesje er 6 sesonger. 

Redigert av hentor (see edit history)
hentor skrev for 5 timer siden:

Hvorfor kan ikke glidlåsen anligge mot bøyler? Min kalesje erså stram at det ikke vil være noe "gnikking", kan vel eventuelt sy inn en patch som ligger mellom bøyle og duk i værste fall?  

Aha, det er grunnet at strekket/påkjenning ikke skal ha glidlåsen som svakeste ledd. Tipper jeg. 

Glidelåsene er laget for maksimal styrke i rett trekk. Dersom låsen ligger an mot bøylen, vil den få et trekk som er vinklet, og dermed miste en del av låse effekten. Jo større vinkel, dess svakere lås.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...