Jump to content

Navigering i ukjent farvann

Karanda

Recommended Posts

Da har jeg flyttet nordover til Norges vakreste skjærgård. Har brukt 14 dager på å prøve å bli kjent i nærområdet. Og heldigvis med en lokalkjent.........papirkart og kartplotter er et godt utgangspunkt, men de sier lite om strøm og ikke minst vindforhold.

så selv etter 14 dager planlegger jeg hver tur ut fra havna .og jeg feiger litt ut og seiler i leia til rutebåten i første omgang da jeg knapt har hatt mindre enn 10 m/s de første 14 dagene

vår Herre har drysset rikholdig med holmer og skjær, og ikke minst alle skvalpeskjær over alt men gleder meg enormt til lange lyse kvelder for å nyte hele den vakre skjærgården på Helgelandskysten.

image.png

"Den norske los " er påbudt i skipsbiblioteket på større båter, og ikke uten grunn. Enormt gode oppslagsverk med beskrivelser av strøm og farvann fra gamle losoldermenn - går aldri av moten. Masse fine skisser og bilder også, jeg kan bruke timesvis på disse bøkene i gyngestolen på hytten.

På toppen av det hele er vi så heldige å ha en stat som sponser oss med disse verkene digitalt.

https://www.kartverket.no/kart/nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/

Kyrholmen skrev 47 minutter siden:

"Den norske los " er påbudt i skipsbiblioteket på større båter, og ikke uten grunn. Enormt gode oppslagsverk med beskrivelser av strøm og farvann fra gamle losoldermenn - går aldri av moten. Masse fine skisser og bilder også, jeg kan bruke timesvis på disse bøkene i gyngestolen på hytten.

På toppen av det hele er vi så heldige å ha en stat som sponser oss med disse verkene digitalt.

https://www.kartverket.no/kart/nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/

helt enig, Den norske los er toppers, flotte publikasjoner og meget nyttige

Tidevannstabellene og kart/symbol bruk boken fra Katverket er også meget nyttige publikasjoner - gratis

(staten sponser? tja, dette er jo produsert ved å bruke innbetalt skatt)

V8 rules.

Gjorde meg kjendt med Den norske los da jeg var i marinen! veldig bra oppslagsverk! Har nå lastet ned alt fra kartverket!  Om du bruker papirkart husk EFS!  Jeg har selv stått til rors på MTB i krevende farvann. Men også med lystbåt bl a. i områdene rundt Sula,Bogøyvær og Mausundvær.  Har som regel vært sammen med kjendtmann ute i øyrekka, og en del av ledene viste kunn grøndt på plotteren!  Absoludt ikke et område for kjølbåter! Planlegging og studering av kart på forhånd er jo viktig, men lokalkunskap er jo uslåelig! Må si jeg hadde vært skeptisk til å ført seilbåt i slike områder!

SULA.PNG

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Krimart skrev for 6 timer siden:

Bare husk at disse detaljskissene til DNL (og kartene i kartplottere) ikke alltid stemmer med virkeligheten, så ta det forsiktig første gang inn i en naturhavn....

Nå når en får Nye oppgraderte Norgeskart  i et år for 21 € burde kart og DNL føre en trykt i havn, hvis en kan lese kart og

ikke stoler blindt på plotteren.59f6e948c7fc4_jea.JPG.7b83c940e0716c407da59524da6242de.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Krimart skrev for 6 timer siden:

Bare husk at disse detaljskissene til DNL (og kartene i kartplottere) ikke alltid stemmer med virkeligheten, så ta det forsiktig første gang inn i en naturhavn....

Og ikke minst, ta det forsiktig også når du tror du er blitt kjent i farvannet, det er da man oftes går på.

Det kartutsnittet ditt Roger jo så jo helt supert ut. Så, til våren når båten skal på vannet igjen, blir det helt sikkert at det blir kjøp av slike kart for bruk med OpenCPN. Da burde vel også alle "barnesykdommer" være borte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gunga Din skrev 1 time siden:

Roger jo,  kan du zoome inn området vest Styrmannsholmen

ser ju litt suspekt ut med 2 grunnområden på 1,5 m

kartet sier så

59f746bc8c6ad_Portr.JPG.55038f8a000358d0bb98f553b1e9709e.JPG

her er fasiten fra 1984

Som jeg har brukt i alle år

http://www.stathellebatforening.no/wp-content/uploads/2013/10/16-Breviks-batkart-Portor.pdf

Redigert av Roger jo (see edit history)

Jeg stusser litt på symbolet for jernstake på disse nye kartene, to røde prikker over hverandre? Både på original og svenskeversjonen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mulligan skrev for 5 timer siden:

Da den nye lange moloen i Skagen ble bygget tok det et år før den dukket opp hos Navicomics.

På Transas var den med etterhvert som byggingen skred fram.

Ja Danskene er flinke til å melde inn.

siden det kom oppgradering her om dagen er disse med?

To kunstige rev er etableret på position 1) og 2).
1) 55° 20,711'N - 011° 06,139'E
2) 55° 20,719'N - 011° 06,126'E
Dybden over revene er 3,2 m.'

KØGE.59f8a293d4052_Kge_.JPG.67dcf4fb72a87ab982d459895368097f.JPG

Mulligan skrev On 31.10.2017 at 11.11:

Tror vel egentlig at det har med bunnlinjen å gjøre. Å kjøpe inn rådata med korte mellomrom blir dyrt.

Da er det langt mer penger i å gi ut gamle data som oppdatering.

Da den nye lange moloen i Skagen ble bygget tok det et år før den dukket opp hos Navicomics.

På Transas var den med etterhvert som byggingen skred fram.

Etter som jeg kan se bruker iSailor kartdata fra Transas. Betyr dette at iSailor blir oppdatert og er mere nøyaktig enn f.eks Navionics?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...