Kjetil Solheim Startet 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2017 Er det noen som har erfaring med VP Kad300 og DP-G drev? Jeg vurderer å kjøpe en Riviera 925 med denne installasjonen. Motor og drev har 800 timer og er fra 2004. Jeg har lest en del på nett om denne kombinasjonen, og det er forskjellige erfaringer. På et forum i Kanada mente de dette var det beste som var levert fra VP, mens andre steder jeg leser er dette bare sorgen. Det ser ut som noe er endret (servicebulletin) etter lansering av drevet, men jeg kan ikke finne ut hva. Er det noen som vet noe? Og er dette motor / drev jeg bør styre unna? Er det noen som har noen tips om hva jeg bør se etter når jeg drar for å se på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Har inntrykk av at dette er gode motorer og greie drev. Det som ville avgjort om jeg skulle handlet var tidligere eiers holdning til og kunnskap vedlikehold. Har selv D4 med DPH drev i familien, der har drevet tatt inn vann én gang med påfølgende skift av et gir. I tillegg har den ytterste propellen løsnet i vulken én gang. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) Tapp oljen av drevet så får du en pekepinn på tilstand. Er det spon på tappepluggen så vær forsiktig. Samme om olja er misfarget sort og lukter brent. Og se selvsagt etter om det er vann i olja. Da blir den hvitaktig. Det koster fort 20-30 tusen å reparere et drev. Sjekk at motoren har fått regelmessig vedlikehold med oljeskift osv. Spør tidligere eier om ventilene er justert hver 200t som foreskrevet av Volvo. Du ser ganske raskt på tilstanden i motorrommet om tidligere eier har vært nøye eller ikke med båtholdet. Be om kvitteringer/dokumentasjon på eventuelle reparasjoner. Jeg tror ikke KAD300 med DP-G er noe dårligere eller bedre enn mye annet. Har motorpakka blitt tatt vare på og vedlikeholdt så er det et trygt kjøp. Redigert 29.Oktober.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
DieselDahl Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 KAD 300 er siste utviklingstrinn i 40-serien, en motorserie som så dagens lys midt på 70-tallet og den har et ganske godt rykte. Den er jo en eldre konstruksjon som betyr velprøvd og "ferdigutviklet" men samtidig noe gammeldags. Den har som kjent ikke hydrauliske ventilløftere så ventilklaringene skal kontrolleres og evt justeres hver 200. time. På 24 ventiler, og det er en del demontering for å komme til. Vær også obs på at varmeveksler, aftercooler og oljekjøler må overhales med jevne mellomrom, dieselinjektorer likeså. Godt vedlikehold er langt mer enn olje og filter. DP-G drevet er laget spesifikt for KAD300 og er også velprøvet som nyeste utgave av 290 serien. Alle drev skal i følge verkstedhåndboken overhales etter 1000 timer så det blir jo en kostnad snart. Alle tannhjul og lagere skal skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.