zainka Startet 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2017 Hei. Skulle tømme varmtvannstanken på båten og ser den er montert oppned i forhold til annbefalingene i manualen. Det blir jo da helt feil med dreneringstappen naturlig nok men kan det påføre tanken andre skader eller kan jeg la den stå som den står. Skal blåse tanken før vinter snart men må den snus blir det en større jobb. Tanken er en "isotemp slim b" Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Det beste er at inntaket for kaldt van er nederst og navtappingen av varmt vann til forbruk er øverst, varmt vann stiger opp. En annen sak er, dersom du har elektrisk 230V kolbe, er at tanken skal monteres slik at elementet er kommer nederst (det kan også stå midt i tanken), av samme grunn som i første setning. En har alltid kokeplaten under kasserollen, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Som Lars sier. Tanken er konstruert slik at kaldtvann inn er lavest og varmtvann ut høyest, enten den ligger på siden eller står på høykant. Står den på høykant skal den helst stå opp/ned slik at varmen fra motor og element kommer lavest. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Tror det også er et poeng at du ikke skal kunne tappe tanken tom via blandebatteriet. Du unngår da faren for å tørrkoke elementene. Står den oppned kan elementet bli hengende over vannspeilet tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Nettopp ja. Tenker det må en snuoperasjon til da da. Har jo akkurat fikset en hel masse elektriske koblinger som ikke gav mening... og flere skal det bli.... og akterstaget skal fikses på så jeg kan vel gjøre dette også. Har ikke brukt varmtvannstanken noe særlig så den har heldigvis stått frakoblet, men i flg selger er den noen år gammel så jeg får satse på at det betyr at den tåler litt siden den har stått feil vei mener jeg. Ser også av manualen at denne modellen er beskyttet mot tørrkoking så tror det skal gå bra. Varmeveksleren til kjølevannet er ikke koblet til så kanskje jg skal gjøre det i samme slengen. Motoren er tross alt nermeste nabo her men denne er saltvannskjølt så tror kanskje ikke det går når jeg tenker meg om.. sukk Arbe arbe arbe.. jeg blir en edel mann til slutt.... Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Apropos tørrkoking: Det er ikke alle varmtvannstanker som tåler det. Så til dere alle: Husk å trekke ut kontakten for 230V til berederen før dere tømmer den for vann. Jeg glemte det en gang, men heldigvis slo termostaten ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Sjekk instruksjonene for den aktuelle tanken. Enkelte tanker er beregnet for å plasseres på høykant, og da med slangekoblingene på undersiden. Det er en stund siden jeg leste instruksjonene for min Isotemp Basic, men om jeg ikke husker feil er det beskrevet at denne kan monteres på høykant. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
zainka Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Brigg skrev 1 time siden: Sjekk instruksjonene for den aktuelle tanken. Enkelte tanker er beregnet for å plasseres på høykant, og da med slangekoblingene på undersiden. Det er en stund siden jeg leste instruksjonene for min Isotemp Basic, men om jeg ikke husker feil er det beskrevet at denne kan monteres på høykant. Det står at tanken kan monteres på høykant ja, så lenge drenering er nederst, men dette er det ikke plass til. Ser på bildet og leser utifra manualen at festene er roterbare så det er mulig jeg kan bruke samme festepunkter som før, bare å rotere tanken og koble rørene på nytt evt. skifte noen rørstusser så er det gjort. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.