Scand Baltic Startet 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2017 Skal montere ankervinsj bak på 12 tonns motorbåt. Har motor på 900 watt 12 volt som fulgte med båten. Har ikke fått ut fingeren føre nå ( har ikke savnet den så mye heller), men nå er båten på land og vinsjen skal monteres. Skal ha på et 20 kilos Brucekopi og tror kjettingen er 6 mm. (har ikke målt). Noen som har en formening eller erfaring fra samme båt/ ankervekt om det holder med 900 watt? Ser at vektforskjellen mellom 6 og 8 mm. kjetting er nesten dobbelt så mye, så da tenker jeg at med lettere kjetting så får 900 watteren mindre å baksere med også kontra å øke watten men også kjettingvekten som da blir 8 mm. Regner med at jeg ikke vil klare å ryke en 6 mm. kjetting...Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Ankerwinchen har nok ein seriemotor, vil eg tru. Den har ein egenskap at når den drar tungt, so går den saktere men bruker alle kreftene. Kjettingstyrke er diskutert litt i denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Er det fingern eller winchen som mangler avsavn? Winch: Hulda veier 17 tonn. 10 mm kjetting. 20 kg anker. 1000 W winch. Fungere utmerket. Effekten kommer naturligvis an på utvekslingen i winchen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 He, he, Hulda... Fingeren sitter på plass og forhåpentligvis snart vinsjen også. Står utvekslingen noe sted? Har ikke embalsje på delene men får vel prøve å få en oversikt nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Vil uansett tro at 900 W er absolutt tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Enig med de som sier 900 W er OK. Winsjen brukes bare til å dra inn slakk kjetting og løfte ankeret, så uavhengig av båtens vekt. Men sørg for avlasting av viinsjen når du er fortøyd, så ikke winsj/ kabelar er det som holder båten når du ligger med baugen mot fjellet og frisk vind og bølger inn bakfra. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Det er nok først et spørsmål om kjettingen, vekt, og ikke minst lengde = tiden den trenger for å bli rullet inn. Så blir det noe ørlite forskjell om f.eks. 70m spoles opp i ett eller fire minutt, og det er et spørsmål om gir-reduksjon og kraft. Jeg er heller ikke helt overbevist om det er ok med 8mm kalibrert kjetting (glem i alle fall 6) når båten ha 12 tonn. Husker jeg riktig da er det nok minst 10mm for å være temmelig sikker, senest når vi snakker om rustfritt material? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bitteliten Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) kjettingens styrke avhenger i stor grad av stålkvaliteten. Der finnes det mange varianter. Min båt er standard utstyrt med 8mm kjetting med ca 4 tonns bruddstyrke. Den kjettingen er nå oppgradert til 8mm high tension med ca 8 tonns styrke. Den er sterkere enn standard 10mm galvanisert. Og tar betydelig mindre plass i ankerbrønnen og veier mindre. Hvilket er viktig når det skal være plass til mange meter Ankeret er 33 kg vinsjen er 1000 watt. Den er mer enn sterk nok Uansett må man regne svakeste ledd i kjeden på styrke. Jeg ville tatt en ekstra kikk på sjakkel og svivel og sett bruddstyrken på disse. Redigert 30.Oktober.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Vi har en 800 watts vinsj, som er i minste laget. Med 25 kg Rocna og 10 mm kjetting, får vi problemer om vi ankrer dypere enn 20 meter. Da sliter vinsjen, og automatsikringen går flere ganger. Så vi må pause litt underveis. Ønsker meg 1000 eller 1500 watt vinsj, men 900 watt går jo greit om du ikke skal ha altfor mye kjetting og ankervekt uti vannet. På ankring 3-15 meter, som man stort sett ankrer på, har ikke vinsjen noe problemer. Redigert 30.Oktober.2017 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Code0 Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Nå skulle TS ha vinsj akter, og da er det vel for å ligge med baugen mot fjellet på en fin og rolig plass, og på grunnt vann, Annen diskusjon mtp anker, kjetting etc for hoved-anker for å ri en storm... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Vinsjen har ikke så mye med hvor mye vind det er eller hvor tung båten er. For vinsjen skal ikke ta opp belastningen av ankeret/kjettingen etter man har ankret. Den skal bare brukes når kjettingen skal ned/opp. Og da er det vekten på det som henger fritt under båten som teller. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sequoia Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Hulda skrev for 9 timer siden: Effekten kommer naturligvis an på utvekslingen i winchen. Effekten er nok lik, men momentet endrer seg med utvekslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Har du tatt med friksjonskoeffisenten også? :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Et lite tips her. Ikke gjør for marginale betraktninger når du velger ankerutstyr. Er du i tvil, gå et step opp. Dette gjelder vinchstørrelse, ankervekt og kjettingstørrelse. Flere beskriver at hekkankeret bare skal handtere anker og kjettingvekten når det skal heves rett opp fra bunnen fordi hekkankeret bare benyttes på stille og avskjermede plasser. En stille og avskjermet plass kan fort bli noe helt annet når vinden snur på morgenkvisten, og du våkner av at båten slår i fjellet og vinden uler rundt øra. Da er det godt å ha noe å gå på. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Trevligt att se Dig på banan REM! Någon ny båt på gång? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Ikke på kort sikt Ebonita. Dog har vi beholdt vår båtplass i Slemmestad, så vi får se til neste år? Går isåfall ned en 10-15 fot i størrelse. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Roger jo Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Lavida er 16 + ton 20kg Beuce i begge ender blytau akter og 8mm kjetting forut 1500w har hvert passe. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Scand Baltic Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Takker for mange fornuftige synspunkter og svar. Avlastning av kabularet er viktig. Har fortsatt til gode å ligge på steder hvor jeg blir overrasket over at vinden har snudd og helv... er løs, men støtter opp om å ha nok å gå på da. Dog ligger jeg helst longside med bolter i fjellet. Men vil ikke bruddstyrken på en 6 mm. kjetting overgå de taua vi tjorer i land som vi stoler på? Tenker at det skal heftig vær til føre den ryker og hva med ankerfeste? Men wattmessig kan jeg konkludere med at 900 w. holder? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Det burde være tilstrekkelig. Som nevnt greier vi (så vidt) å dra opp 70 kg jern med vår 800 w vinsj, så 900 w burde holde til ditt formål. Redigert 30.Oktober.2017 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Scand Baltic Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Takk, da monterer jeg 900 watteren. Da gjenstår kjettingen... Forstår at 8 er bedre enn 6... Men tenker litt på vekt også. Men er det overhengende fare for at 6 skal kunne ryke så må det jo bli 8 mm. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Ankervekt + (kjettingvekt per meter * dybde) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 8 mm kjetting veier ca 1,4 kg/meter 10 mm kjetting veier ca 2,3kg/meter er ikke store vektforskjellen på galvanisert og syrefast Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.