Grønnskollingan Startet 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2017 Hei, har leitet en god del etter sjark som passer til teinefiske etter krabbe og kreps. Tenkte på rundt 20-25fot. Har letet en god del men finner egentlig ingen, alle som kunne ha funket er over 100 000kr. Noen som kan hjelpe? Er 14år og blir 15 forresten, så ikke mer enn 10knop kan den gå, helst ikke mer enn 50hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Har sett du har hatt noen tråder oppe å går her og vært innom både sjark og leppefiske og godt du har landet på noe. Er dette en båt du kanskje skal fiskeriregistrere i fremtiden? For øyeblikket kan du registrere seg som ungdomsfisker og fiske for inntil 50.000kr mellom juni og august måtte du ønske. Hvis du klarer og ordne med transport er mulighetene mange i markedet, selv sett denne som et fint prosjekt som kan prutes godt ned.https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=107083090 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=105433616 Gimle sjark er kjent for å være stabile og gode ihvertfall. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103397910 Godt alternativ med garnspill og fiskehjul, ikke sikkert du ønsker å fiske med garn men. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=102670860 Billig alternativ ihvertfall, er nok hakket dårligere i sjøen enn de andre, prisen deretter. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=104102216 Større enn hva du har tenkt deg men likevell fantastisk båt. Lett å få fiskeriregistrert også. Ellers er det bare å følge med på finn, ligger massse og ta av! Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Den skal fiskeregistreres til april ja. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Transport er ikke noe problem når det gjeller leppefiske, for oppdrettet er rett vedsiden av meg. Men skal jeg levere kreps å krabbe må jeg langt, helt til åkra sjømat, og jeg bor i Ryfylke, Idse. Trenger ikke være en sjark, det kan også være skjærgårdsskip, men det må være godt med plass i den. Skal kikke litt på båtene her. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 (redigert) hvor mange nautiske mil i distanse? en ting er jo tidsforbruk , ting tar tid i 6-7 knop om det blir litt distanse. Men mens en liten Sabbdiesel går omtrent gratis så koster det straks mer å kjøre om du skal ha mer fart. Til slikt bruk så ville jeg også sett etter sjark med tverr hekk og mest mulig "rent" dekk. og kanskje verdt å spare opp litt mer penger før du handler , da blir utvalget større i egnede båter Redigert 31.Oktober.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erik Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Det er langt til Åkra for å levere ja. Kan du ikke levere til Vassøy krabbe eller Fisketorget da ? Evt selge selv fra båt på kaien i sentrum ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bruflaat Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Siden den skal fiskeregistreres blir det fort mye ekstra. For det første må du ha en båt under 8m siden budsjett er på 100k, godkjenning over det koster vell 120k alene. Men da må du også tenke på at du ikke kan fiske veldig langt fra land. Jeg vet ikke om du må langt ut på havet? Regner med du går for fiske som biyrke og må da være 15år når du starter. Viktigste er også at du finner en båt som ikke har vært strukturert ut av fiske, siden den ikke kan registreres som fiskebåt på nytt da. Ikke bruk alle pengene på båt heller, søknader koster penger også. Er sterkt anbefalt og ta VHF sertifikat og IMO60 kurs også. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Erik, Vassøy krabbe gikk sluttet i år. Åkra er det eneste stedet, for å selge på kaia må jeg søke om det og være i fiskermanntallet. Fisketorget tar ikke i mot krabbe fra en person, det tar i mot fra firmaer tror jeg, hvis det hadde gått måtte man ha vært i fiskermanntallet. Det er liksom ingen andre muligheter enn å levere til åkra, frakta for 24kasser er 600bort og tilbake hvis Ryfylke transport skal levere krabben/krepsen for deg. ivar, sant det sparer mye når man har dieselmotor, for å si det enkelt så er det veldig langt, man må over boknafjorden fra høgsfjorden, ville ikke dratt der i vind med 10m i sekundet. Bruflaat, koster det 120k å registrere en båt eller en som er lengre en 8meter?? litt vanskelig å fiske med 10 teiner i lenka med den båten jeg har da forresten, har nå en Terhi 445. Har lite plass til en lenk med 10 krepseteiner. Hvis jeg skulle ha kjøpt en sjark nå hadde jeg fiskeregistrert den i mars nå når jeg blir 15 år. Før det fisker jeg bare og leverer til åkra sjømat. D som er planen da Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 6 minutes ago, Knut Idsø Lie said: Erik, Vassøy krabbe gikk sluttet i år. Åkra er det eneste stedet, for å selge på kaia må jeg søke om det og være i fiskermanntallet. Fisketorget tar ikke i mot krabbe fra en person, det tar i mot fra firmaer tror jeg, hvis det hadde gått måtte man ha vært i fiskermanntallet. Det er liksom ingen andre muligheter enn å levere til åkra, frakta for 24kasser er 600bort og tilbake hvis Ryfylke transport skal levere krabben/krepsen for deg. ivar, sant det sparer mye når man har dieselmotor, for å si det enkelt så er det veldig langt, man må over boknafjorden fra høgsfjorden, ville ikke dratt der i vind med 10m i sekundet. Bruflaat, koster det 120k å registrere en båt eller en som er lengre en 8meter?? litt vanskelig å fiske med 10 teiner i lenka med den båten jeg har da forresten, har nå en Terhi 445. Har lite plass til en lenk med 10 krepseteiner. Hvis jeg skulle ha kjøpt en sjark nå hadde jeg fiskeregistrert den i mars nå når jeg blir 15 år. Før det fisker jeg bare og leverer til åkra sjømat. D som er planen da Koster rundt 100k for godkjenninger hvis båten er over 8m ja. Foreløpig ingen godkjenning under 8m, men det kan komme. Fiskermanntallet må du melde deg inn i uansett skal du registrere fiskebåt. Du må også starte firma skal du registrere båt så er nok fullt mulig og levere til Fisketorget da. Er desverre mye styr og greier å sette seg inn i, men bare å stå på så kommer man der en dag. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Evt. Levere til noen andre som leverer, hvis det er andre fiskere i omengen som kanskje vil hjelpe frem en ny og fremadstormende storfisker :-) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grønnskollingan Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Bruflaat, sant det visst jeg starter firma og slikt så kan jeg nok få levere til fisketorget. Erik, vet ikke helt hvordan jeg skal finne andre fiskere som leverer der. Kjenner egentlig ingen krabbefiskere eller krepsefiskere, de ville nok hatt penger for det også da, eller at man fikk mindre for den. Ellers kunne det ha funket. Hvis jeg skal fiske med en sjark, trenger jeg vel ikke å registrere den hvis jeg ikke skal fiske for mer enn 50 000kr og hvis jeg ikke bruker med enn 20 teiner. ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 du får prøve å bli kjent med de - de syns sikkert det er artig med ungdommer som er mer opptatt av fiske enn å spille på data Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.