Ask Startet 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2017 Hei Dei siste 6 år har eg hatt båten utanfor eit naust eg har. Der er det vêrhardt ved sterk vind frå nordaust. Då kan det bli litt sjø. Det har gått bra til no, med unntak av nokre striper i topcoaten ein gong landgangen kom borti båten. Det kan òg vera sterkt vind frå vest. Då blir det ikkje sjø, men vindren treff båten midtskips. Eg plar ha på litt varme, og ein avfuktar. Den andre staden er ved eit anna naust eg har i nærleiken. Det er ei kjempelun hamn, men eg har ikkje straum i naustet. Det frys òg lett, men det er aldri is i bevegelse. Forsikringa dekke ikkje skader som følje av is. Begge stadane er longside ved flytebrygga. Vêrhardt er jo eit relativt begrep, man kva stad ville de gjort? Båten er ein seglkatamaran på 38 fot. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Strøm klarer man seg uten, bedre med sikker havn. Sjekk forsikringsvilkårene til Pantaenius, de dekker isskader og har bedre vilkår for bla rigghavari enn de fleste andre. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Ville nok valgt en stille havn ja. Et par solceller til å topplade batteriene. Kjekt med avfukter osv, særlig hvis du beholder tekstiler osv i båten. Om du tar tekstiler, seil osv hjem uansett ville jeg ikke nølt med å ligge strømløst. Med tekstiler og evt seil i båten ville jeg lagt på avfukter så lenge jeg kunne før jeg flyttet til vinterhavn uten strøm, og også flyttet tilbake til havn med strøm tidlig om våren før det blir varmt og fuktig igjen. Pluss tørrballer osv da i strømløs havn. -- Er kanskje på vestlandet dette? Da må vel tekstiler osv hjem uansett hvis du ikke kan ligge med avfukter... Har hatt noen vintere på sjøen med båten med avfukter og alle tekstiler pluss seil ombord. Det er i grunnen veldig ok. Syns ikke dette var lett å svare på :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 For å ta bort ulempe ved stedet du ligger nå hadde jeg lagt ut en moring slik at du kan ligge litt ut fra brygga. Spesielt i mye vind er det en fordel å ligge en meter ut fra brygga. Eliminerer mye av slitasjen ved bølger og vind. Selv hadde jeg nok valgt god vinterkonservering, og lun havn. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 I flg overskriften er det ikke strøm noen av stedene, men det er kanskje feil? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Nå holder jo du til på Vestlandet hvor det ved kysten normalt ikke er veldig kalde perioder over lang tid. Men det kan jo fort komme frost, og for min del tenker jeg da spesielt på motor og frost. ETtersom jeg bruker den hele året, så orker jeg ikke frostsikre etter hver bruk, derfor er strøm et 'must' for meg for å kunne ha en frostvakt og to ombord. Jeg vet ikke hvor reell faren faktisk er for at det blir frost i motorrommet pga varme fra sjøen osv., men en billig forsikring for meg. Men dersom du skal la den ligge for det meste i ro og kan frostsikre (evt. at frost ikke er et problem overhodet), så høres nok rolig havn uten vind best og mest beroligende ut. Strøm klarer du deg uten da tenker jeg. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Ask Svart 1.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 (redigert) Hei Takk for svar. Overskrifta er feil. Det er straum på den mest urolege staden. Hamna er på Vestlandet ja. Ask Redigert 1.November.2017 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2017 Link til dette innlegget Svart 1.November.2017 Jeg har aldri hatt strøm på når båten ligger på sjøen, varmen fra sjøen holder fint for motoren sin del. Så jeg ville valgt lun uten strøm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 4.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Hei Av ein eller annan grunn vil ikkje Pantenius forsikra båten vår, då eg spurte dei i 2004. No kan eg kjøpa straum av naustnaboen, som har 150 skøyteledning frå hytta si til flytebrygga. Då er det berre å bestemma seg... Eg likar ikkje tanken på is! Ask Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Jeg ville kjøpt strøm, og kostet på meg en ispropell. Sove godt om natta med stille havn og isfritt med propellen. Du vil alltid bekymre deg når vinden uler rundt husveggene når du ligger i den utsatte havna, men i den stille havna vet du at alt er på stell?? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 Ispropell fikser du selv ved å henge billig nedsenkbar pumpe noen meter under båten og stripse en slange fra pumpa opp til overflaten. Jeg brukte en 125W fra Biltema vinteren 2009/2010 (tror jeg det var). Trygg is i havna og vel så det (tipper 20 cm pluss på max) men råk rundt båten min. Hang vel ca 4 m under båten. Kan jo enkelt koples til en termostat eller en eller annen SMS av/på bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Hei Mange takk. Fantino. Den pumpa gjekk på 230V? Har du bilete eller link til pumpa? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Det var denne; http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pumper/Nedsenkbar-pumpe-DP-252-2000038655/ Ser jeg husket feil på effekten, kjøpte bare den minste - for å begrense strømforbruket. Den han under båten i 4-5 mnd, gikk kontinuerlig i alle fall 2 mnd i strekk - og virket etterpå også. Var litt imponert av det, tatt prisen i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Takk Fantino. Korleis plasserte, og festa du, slangen i overflata? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Hang den bare i et tau og stripset ledning og slange til tauet. Brukte den litt grove slangen de selger som tilbehør. Hvis du vil ha helt isfritt rundt hele båten kan du jo forgrene slangen kanskje? Jeg var mest opptatt av drev og flaps bak, men båten frøs aldri fast i isen foran heller, slik nabobåtene gjorde akkurat den vinteren. Båten var en Nord Star 31. Pumpa hang fra midt på badeplattforma. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Er mange ulike typer pumper som dette å få kjøpt. Har selv vært i gjennom noen pumper i hagedammen. De har stått 24/7 så til pengene er dette ganske driftsikkert. Hagedamvariantene har inntak i bunnen med filter (sparer impelleren) og pumper det ut på toppen. Ser for meg at det bare er å senke ned etter kabelen, evt sikre med et ekstra tau sånn at den blåser opp mot bunnen av båten. Skjønte ikke det med slange, hva skal man med slange? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 (redigert) Slangen er vel hele poenget, for å flytte temperert vann til overflaten. En slik stråle ‘dør’ fort ut over noen desimeter og meter. Slangen hjelper på dette. Ispropeller er jo store, og dyre.. Dette var uansett bare en sånn billig ‘life hack’ jeg kokte ihop selv, men den holdt en råk på 5-6 meter i diameter åpen i akterkant av båten og og fremover langs sidene når det lå 20 cm+ med is bare noen titalls meter borte så jeg var ganske fornøyd . Jeg vil tro at uttaket på sånne pumper alltid peker oppover, for å unngå at de snurrer. Redigert 6.November.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Jeg tenkte at en "bare" senket den så dypt en ønsket? Men jeg har jo ikke gjort det selv så :-) I sjø som fryser trodde jeg at det var sånn at en bare såvidt trengte å puffe i gang så vil det at kaldt vann synker og varmt vann stige gjøre at en får effekt langt utover det man tilfører pga den "termiske ubalansen". Har vært på ferskvann hvor noen få gassbobler fra bunnen kan holde råk i ganske så streng kulde pga den termiske ubalansen i vann med is/kulde på toppen. Gassboblene i seg selv og det lille vannet de drar med seg er ikke nok til å holde råk men når boblen "punkterer" sjiktene mellom kaldt og varmt vann så drar de i gang en større søyle hvor varmt vann stiger og kaldt vann synker. Så "strålen" vil i stor grad gå av seg selv så lenge den får litt puff hele tiden. Men som sagt, har ikke prøvd det i praksis selv. Sånne svære propeller virker veldig overkill, men de er vel mer beregnet på å holde mange båser oppe. --- Blir det svinekaldt i vinter så får jeg prøve meg frem litt selv så kan vi dele erfaringer :-) --- Når det er sagt så har vi hatt båten ute i tjukk is, som ikke var i bevegelse, uten noen problemer. Og når en så ordentlig etter så var det alltid et tynt sjikt med vann mellom is og skrog. Skroget drar plussgrader opp av sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 (redigert) Tenker også at skroget klarer seg godt, men fastfrosne flaps og evt drev var jeg mer skeptisk til.. Jeg hentet vannet fra 1-2 meter over bunn. Regnet med under de forholdene ville det være varmest pga vann med temp mellom 0 og 4 grader i øvre lag. Når en tilfører 4 graders (eller varmere) vann kontinuerlig så skal det trekkes temmelig mye energi ut av det for å få det ned til 0 og enda mye mer for å få det til å fryse. Selv om pumpa er liten blir det jo noen liter i timen. Tror nok at en stor ispropell kan starte en slags ‘fontenesirkulasjon’ men ei lita pumpe helt alene der nede tror jeg gir helt middels effekt. Men som sagt var det ikke veldig vitenskapelig fundert Gassbobler blir jo en slags mini-boblehavn da. Hvis det bobler ganske kontinuerlig så vil jeg tro at de lager en slags fontene pga at ‘midlere vekt’ av vannsøyla er lavere enn rent vann slik at vanntrykket driver en strøm av vann oppover i gass/vannsøyla. Ref feks borerigger som kan få kraftig slagside ved gassbobler i vannet (når de har føkka opp skikkelig..) Redigert 6.November.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Ville hatt strøm. Når du er van med avfukter så tror eg ikkje eg ville vert uten den om vinteren her på vestlandet. Litt avhengig av hva hvilken båttype men tekstiler og de fleste båter har glede av en god avfukter. Forstår at du får mulighet til strøm på begge plassene. Hvis det er en lun plass så tror eg ikkje isen er noe stort problem uten ispropell/pumpe. Litt varme i båten så holder den seg løs fra isen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Hei Båten er ein seglkatamaran på 38 fot. Eg kan no få straum på den lune plassen òg, men der er det mange skøyteledningar, opp til hytta til naustnaboen. Eg bur ikkje på staden, og det kan gå nokre veker mellom kvar gong eg er der. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.November.2017 Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Er du redd for strømbrudd og at det går lang tid før du oppdager det? Det går nok an å få enkle komponenter som varsler deg ved bortfall, og sånn uansett så er jo strøm stort sett hele tiden bedre enn ingen strøm? Og desto lengre skjøteledning desto mindre sjanse for at sikringen på kursen ryker da! ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.